شله قروت یکی از انواع نذوراتی است که از گذشته در تکیه میامی پخت می شده ، یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌های این غذا ، پخت با آتش هیزم است که امروزه با توجه به کمبود چوب و گازرسانی به شهر ها وروستاها از طریق اجاق گازهای بزرگ پخت می شود.

 مردم میامی اعتقاد بسیار ویژه‌ای به پخت این آش و هم زدن آن دارند و با وجود زمان طولانی که پخت این آش نیاز دارد، بسیاری از افرادی که حاجتی دارند این آش را هم می زنند تا از فضیلت آن  سهم ببرند.

این غذا اکنون به یکی از نمادهای مردم میامی در عزاداری های دهه اول محرم تبدیل شده و آوازه آن در کشور پیچیده است ، بسیاری از اهالی این منطقه که به خاطر کار و دیگر امور ناچار به سکونت در جای دیگری شده اند ، روزهای تاسوعا و عاشورا به زادگاه خود می آیند تا ضمن سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) ، با خوردن کاسه ای آش شله قروت ، خاطرات قدیمی خود را زنده کنند.
از آن جا که تهیه این غذا در مقیاس زیاد برای پذیرایی از عزاداران روز تاسوعا نیاز به برنامه ریزی و تلاش همگانی دارد ، مردم این خطه از کشورمان در طول سالیان گذشته و با کار جمعی سنتی نیکو را در این خصوص پایه گذاری کرده اند.

حسین نوروزی بانی تهیه این آش نذری در سال های اخیر در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه سال های گذشته برای پخت این آش از هیزم استفاده می شد، گفت : گردآوری و انتقال هیزم به محل تهیه آش نیاز به کار گروهی دارد که امروزه امکان پذیر نیست.
نوروزی گفت : بسیاری ازاقلام مورد نیاز آش " شله قروت " قبل از شروع ماه محرم از سوی علاقمندان به خاندان رسول الله (ص) به مسوولان مربوطه تحویل می گردد .
رجبعلی نوروزی از آشپزان حسینیه اعظم نیز در این باره گفت : مواد لازم برای پخت این آش  50 کیلوگرم لوبیا ، 60 کیلوگرم نخود ، 40کیلوگرم جو ، 50کیلوگرم رب ، 10کیلوگرم پیاز ، 50 کیلو گرم سبزی آش ، 120 کیلو گرم برنج نیم دانه و 160 کیلوگرم کشک است .
وی تصریح کرد : پس از تمیز کردن ، شستشو و مخلوط نمودن این مواد ، پخت آن آغاز می شود ، اضافه کردن کشک و پیاز داغ مرحله آخر تهیه این آش بوده و آن گاه پذیرایی از سوگواران حسینی (ع) شروع می شود.
نوروزی با بیان اینکه در روز تاسوعا بیش از پنج هزار عزادار دراین مراسم شرکت می کنند ، گفت : بخش قابل توجه این کاربر عهده بانوان است و سبزی و دیگر مواد لازم قبل از محرم تهیه شده توسط بانوان علاقمند شتشو و تمیز می شوند .
وی گفت: معمولا تاسوعای هر سال در میامی حدود 10 دیگ آش بار گذاشته شده و پایان برنامه ها در حسینیه اعظم این شهر از عزاداران پذیرایی می گردد .
نوروزی با بیان این که مواد مورد نیاز برای تهیه آش از محل نذورات مردم تهیه می شود ، افزود: هر ساله علاوه بر مردم میامی ، بسیاری از مردم شهرها و روستاهای اطراف نیز از از این آش نذری بهره مند می شوند.

بسیاری از آیین های سوگواری مردم میامی همانند دیگر مردم ایران است ، اما برخی آیین ها مانند تهیه آش شله قروت و نیز آیین ' حسن - حسین ' به مردم این خطه تعلق دارد.

در شهرمیامی هفت هیات مذهبی  فعالیتهای دینی و مذهبی را برگزار می کنند .
مراسم ویژه روز علمدار ، "حسن،حسین"، نخل گردانی و علم برداری از دیگر آئین های کهن میامی است .
شهرستان میامی دارای دو بخش مرکزی و کالپوش است. این شهرستان با بیش از 40هزارتن جمعیت درشرق استان سمنان واقع شده ، و دارای یک شهر و 49 روستاست .

7357/6167

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.