حمید رضا نظری(حکمت) در کتاب «تاریخ جراید مطبوعات استان سمنان» نشریات آزادی، یغما و زبان دهقان را از دیگر مطبوعاتی عنوان می‌کند که هرگز منتشر نشد و مجوز انتشار به متقاضیان آن‌ها اعطا نشد.

این کتاب ۴۰۰ صفحه ای که به همت حوزه هنری استان سمنان و انتشارات زمزم هدایت منتشر شده است، به بررسی پیشینه تاریخی مطبوعات استان سمنان پرداخته است. کتاب هفتاد و یکمین جلد از «دانشنامه فرهنگ و تمدن استان» است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده به ۱۱۰ جلد خواهد رسید.

در این کتاب، برای نخستین بار در استان سمنان، نشریات سیاسی دوران مختلف تاریخی از جمله دوران انقلاب اسلامی معرفی شده است.

نظری در کتاب ۹ فصلی خود به معرفی مدیران و سردبیران استان سمنان در عرصه‌‏های مطبوعات کشور نیز پرداخته است.

تبعید شدن مدیران جراید در سمنان و مطبوعاتی که هرگز منتشر نشد، فصل نوین در سیر مطبوعات، نشریاتی با مدیران و سردبیران سمنانی و جراید و مطبوعات استان سمنان در دهه ۱۳۶۰-۱۳۵۰ از جمله فصل‌های این کتاب است.

بخشی از کتاب

مطالب و اسناد کتاب «تاریخ جراید و مطبوعات استان سمنان» به ویژه مقالات برای محققان عرصه‌‏های مطبوعات و فرهنگ بسیار مورد ارجاع است.

از سال ۱۲۱۶ هجری شمسی که نخستین روزنامه فارسی‌زبان در ایران به نام «کاغذ اخبار» از سوی میرزا صالح شیرازی منتشر شد تا انقلاب مشروطه در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی دوره تاسیس و تکوین مطبوعات ایران است. در این دوره آرام آرام شماره نشریات و روزنامه افزایش یافت تا اینکه از انقلاب مشروطه تا تثبیت قدرت رضاشاه محدودیت‌ها بیشتر شد و در نهایت تا شهریور ۱۳۲۰ که منجر به کناره‌گیری رضاشاه گردید. فضای مطبوعاتی کشور بازتر شد.

در همان سال‌های نخستین مشروطیت یعنی ۶ سال پس از مشروطیت در سال ۱۲۹۱ شمسی در تهران روزنامه ای به نام شکوفه به مدیر مسئولی خانم «مریم عمید» ملقب به «مزین السلطنه سمنانی» منتشر شد که در همان ابتدا بسیار مورد توجه صاحبنظران و مورخان واقع گردید.

اگر نخستین روزنامه نگار ایران میرزا محمدصالح شیرازی است باید مریم عمید سمنانی را نخستین روزنامهنگار زن سمنانی دانست که پا در عرصه مطبوعات گذارد.

درباره نویسنده

حمیدرضا نظری مؤلف و محقق سمنانی در پنجم فروردین ۱۳۴۴ در سمنان و خانواده‌ای مذهبی و اهل دیانت دیده به جهان گشود.

در دوره‌ای نیز به عنوان طلبه‌ای آزاد در مدارس علوم دینی قم و سمنان به درس و بحث مشغول شد. نظری از سال ۷۰ همکاری جدی خویش را با مطبوعات کشور آغاز کرد و با روزنامه‌ها و مجلات معتبر کشور همکاری می نماید. مقالات وی در زمینه‌های فرهنگی هنری، فلسفه دین، مفاخر و حتی سینما است. این همکاری‌ها به طور جسته و گریخته تا هم اکنون ادامه داشته و در حال حاضری برخی مراکز علمی و فرهنگی کشور همکاری پژوهشی دارد.

۹۸۹۱/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.