کتاب «ماه اسبی بود»، شعر امروز استان سمنان و مجموعه اشعار سید محمدرضا طبسی است که به سفارش دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان سمنان و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

این کتاب دارای دو بخش مقدمه حوزه هنری و اشعار است و شعرهای ضعیف ندارد و اغلب شعرهای این مجموعه از مدار متوسط بالا جسته‌اند و پرکشیده‌اند. شعرها به ساختار عمودی وفادارند و شاعر به آنچه در ابتدای شعر عهد کرده پایبند است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «شعر و تمام قوالب آن همواره برای بیان اندیشه‌های ژرف بوده و خواهد بود و همیشه شعرهایی که تنها به صورت فرم پرداخته‌اند، خیلی زود از اذهان مردم آگاه و شعردوست رخت بربسته‌اند. مستقل از این‌که چیدمان کلمات در کنار هم و ساختمان جملات به خودی خود ایجاد معنی می‌کند، شعر به عنوان یک گونه ادبی می‌تواند ابزاری مؤثر در ایجاد شکوفایی و مفاهیم انسانی با اهداف متعالی باشد.»

در یکی از شعرهای این کتاب می‌خوانیم: ماه اسبی بود، سفید و گرد که آرزوی آسمان داشت!

بخشی از کتاب

آسمان این اتاق را بخشیده‌ام

به عنکبوت‌ها و تارهایشان

کفت دیوار و دیوارها را هم

به مورچه‌های سیاه

می دانم احمقانه است!

اما این جسد در سردخانه خواب‌های عجیبی می‌بیند!

که با تو در خیابان قدم می‌زند

درباره شاعر

سید محمدرضا طبسی، دارای مدرک کارشناسی ادبیات و کارشناسی ارشد پژوهش هنر است. وی هم‌اکنون ریاست حوزه هنری شهرستان شاهرود را بر عهده دارد.
«گنجشک‌های ایل اشی مشی» و «به خانه آمدم، هیچ کلمه‌ای در انتظارم نبود» از دیگر آثار این شاعر معاصر است.

سومین مجموعه شعر طبسی با عنوان «به خانه آمدم، هیچ کلمه‌ای در انتظارم نبود» نیز از سوی انتشارات سوره مهر منتشر ‌شده است که شامل ۶۵ شعر در قالب آزاد است و سروده‌های سه سال شاعر را شامل می‌شود.

نخستین مجموعه شعر وی با عنوان «گنجشک‌های ایل اشی مشی» که در سال ۹۳ به چاپ رسید، به عنوان یکی از نامزدهای نهایی نخستین جایزه شعر شاملو انتخاب شد.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.