یک فعال اقتصادی با بیان اینکه فرار مالیاتی در سالیان اخیر کاهش یافته گفت: با وجود کاهش فرار مالیاتی در سالیان اخیر، هنوز این پدیده در فضای اقتصادی کشور وجود دارد.

علی‌اکبر صیادجو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان، از مسوولان خواست با تداوم مقابله با فرارمالیاتی و بستن همه راه‌ها و اخذ مالیات از این منابع جدید به کمتر شدن فشار بر فعالان اقتصادی خوش‌حساب کمک کنند.

وی به تشریح این فرآیند پرداخت و گفت: سازمان امور مالیاتی هر ساله یک رقم و حجم مشخصی به عنوان مالیات بر مشاغل تعیین می‌کند به عنوان مثال در استان سمنان سالانه 100میلیارد تومان درآمد مالیاتی از این بخش پیش‌بینی می‌کنند لذا امور مالیاتی این رقم را تقسیم بر تعداد فعالان اقتصادی و صنوف شناسنامه‌دار این بخش می‌کند تا درآمد پیش‌بینی شده محقق شود.

وی با بیان اینکه فعالان این بخش شناسنامه‌دار و کاملا قابل ردگیری هستند ادامه داد: هر ساله درصدی برای افزایش درآمد مالیاتی تعیین می‌شود که این رقم تقسیم بر تعداد همان فعالان مشاغل و صنوف می‌شود لذا اگر سازمان امور مالیاتی همه منافذ فرار مالیاتی را بگیرد با افزایش مودیان و واحدهای صنفی شناسنامه‌دار، میزان مالیات هر واحد هم کمتر می‌شود.

رئیس پیشین اتاق اصناف استان سمنان با بیان اینکه آمارها نشان از کاهش فرار مالیاتی دارد ادامه داد: با این وجود هنوز جای کار بیشتر و کاستن از فرار مالیاتی در کشور و استان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با بستن همه راه‌ها بر فرار مالیاتی و افزودن درآمد مالیاتی می‌توان فشار بر فعالان اقتصادی و خوش‌حساب‌های مالیاتی را در این شرایط که فضای کسب و کار با دشوری‌های زیادی روبرو است، کمتر کرد.

رکود چند ساله در صنف لوازم خانگی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی استان سمنان با بیان اینکه این صنف از سال 92 به این سو با کاهش درآمد روبرو بوده ادامه داد: میزان مالیات باید متناسب با درآمد صنوف تعیین شود این در حالی است که با وجود کاهش درآمدهای ما در این چند ساله و رکود حاکم فعلی، میزان مالیات‌ها کاهش نیافته است.

صیادجو با بیان اینکه هیچ تولیدکننده‌ای به دنبال این نیست که مالیات قانونی خود را پرداخت نکند ادامه داد: تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی انتظار دارند که در این شرایط سخت جنگ اقتصادی و رکود، توجه بیشتری به آنها شود.

این فعال صنفی با بیان اینکه صنف لوازم خانگی امروز با رکود جدی روبرو است اضافه کرد: افزایش تقریبا سه برابری قیمت لوازم خانگی، میزان فروش در بین این صنف را به شدت کاهش داده و بازار آنها با رکود جدی روبرو است.

وی به نقش فروشگاه‌های فضای مجازی در کاهش درآمد اصناف پرداخت و با اشاره به فعالیت گسترده برخی سایت‌های شناخته شده همچون آمازون، دیوار، شیپور و... گفت: درحال حاضر سهم فضای مجازی از فروش‌ها از مرز 20 درصد گذشته و این در حالی است که میزان پرداختی مالیات این فعالان فضای مجازی تقریبا صفر است.

صیادجو با بیان اینکه در حال حاضر سهم اسنپ از حمل و نقل در سمنان به 30درصد رسیده گفت: این در حالی است که اسنپ کمتر از 6ماه است به سمنان آمده است. قبلا درآمد این بخش به جیب صنف تاکسی‌داران می‌رفت و یا درآمد آن 20 درصد به جیب صنف لوازم خانگی می‌رفت و این درحالی است که با وجود این کاهش 30 یا 20 درصدی، مالیات پرداختی این صنوف 30درصد کاهش نیافته است.
این فعال اقتصادی به تقدیر از برخی تغییر رویه‌ها در امور مالیاتی اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تغییر رویه امور مالیاتی از ممیزی‌سالاری به مؤدی‌سالاری شاهد تعمیق اخلاق در حوزه مالیاتی بودیم که جای تقدیر دارد.

سرک‌کشیدن به حساب‌ها منافاتی با حریم خصوصی ندارد

رئیس اتحادیه لوازم خانگی استان سمنان با بیان اینکه فرآیند اخذ مالیات اخلاق‌محور شده تصریح کرد: در گذشته برخوردها در این بخش با فعالان اقتصادی و تجاری چندان مناسب نبود اما خوشبختانه امور مالیاتی در چند سال اخیر اخلاقی‌تر شده است.

وی با بیان اینکه از نظر من سرک کشیدن به حساب فعالان اقتصادی مشکلی ندارد گفت: شفافیت مالی امروز امری قابل پذیرش در همه دنیا است و این مهم بدون سرک کشیدن به حساب‌ها غیرممکن است لذا بنده به عنوان یک فعال اقتصادی و تحصیل‌کرده حقوق بین‌الملل معتقدم که شفافیت مالی مستلزم سرک کشیدن به حساب‌ها و تراکنش‌های مالی فعالان اقتصادی است و لذا هیچ مشکلی با آن ندارم.

چرایی مخالفت‌ برخی ها با "اف ای تی اف"
رئیس پیشین اتاق اصناف استان سمنان با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی باید بتواند به حساب مودیان سرک بکشد خاطرنشان کرد: خوشبختانه از سال قبل اختیارات سازمان امور مالیاتی در این بخش هم افزایش یافته و لذا این سازمان می‌تواند توفیقات بیشتری در زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی کشور و جلوگیری از فرار مالیاتی داشته باشد.

این کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته کسی با ثروت و درآمدهای مشروع مشکلی ندارد و یا دین اسلام از ثروت مشروع استقبال می‌کند اضافه کرد: در کشورهای توسعه‌یافته از طریق سازوکارهای قانونی و با ایجاد شفافیت مالی مانع از فرار مالیاتی و یا کسب درآمد نامشروع می‌شوند.

وی به لوایح چهارگانه، اف ای تی اف، پالرمو و سازوکارهای مرتبط با شفافیت مالی اشاره و خاطرنشان کرد: این سازوکارها و یا سرک کشیدن به حساب افراد و فعالان اقتصادی هیچ منافاتی با حقوق و یا حریم خصوصی افراد ندارد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه بخش اعظم مراودات اقتصادی و مالی کشور ما به دست برخی از همان کسانی است که با اف ای تی اف، لوایح چهارگانه و افزایش شفافیت مالی در فضای اقتصادی مخالفت می‌کنند.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.