به گزارش ایرنا ، آیین های خوب در هر نقطه ای که وجود داشته باشد برای همگان تحسین برانگیز است ، در زمانه ای که مشکلات اقتصادی بیشتر مردم را بنوعی درگیر خود کرده ، اهالی روستای 'نام نیک ' میامی تصمیم گرفته اند تا از مشکلات صاحبان عزا بکاهند.
البته در سالیان نه چندان دور این موضوع در فرهنگ مردم ایران زمین نهادینه بود ، بنابه گفته قدیمی تر ها هنگام فوت فردی ، نزدیکان و همسایگان به یاری صاحب عزا می رفتند و کمترین کار این بود که غذای آن ها را تهیه می کردند.
در چند دهه گذشته که این سنت خوب رنگ باخته ، صاحبان عزا علاوه بر تحمل مصیبت ، بار سنگین هزینه میزبانی از مردم را نیز در آیین های گوناگون متحمل می شدند .
مردم روستای نام نیک می خواهند با ترویج یک سنت نیکو خانواده هایی که در فراق عزیزانشان می سوزند ، زیر بار مشکلات اقتصادی کمر خم نکنند.
براساس رویه معمول ، خانواده هایی که عزیزی را از دست می دهند ، آیین های گوناگون ختم و یادبود برگزاری می کنند تا حضور مردم تسلای دلشان شده و برای متوفی طلب غفران و رحمت الهی کنند.
امروزه چشم و هم چشمی دربین مردم واین که مراسم عزا باید در فلان تالار و با نهار و چند نوع میوه برگزار شود باعث شده که خانواده متوفی هزینه های هنگفتی را بپردازد.
نام نیک روستایی درشهرستان میامی است ، مردمان آن با وحدت و همدلی عهدنامه ای نوشته اند تا زین پس خانواده های عزادار و بویژه کم بضاعت را از این مشکل بزرگ برهانند.
علی مرادی یکی از اهالی نام نیک در گفت و گو با ایرنا به محرومیت برخی مردم روستا اشاره کرد و گفت : برخی خانواده ها که از تمکن لازم برخوردار هستند در عزای اموات آیین هایی برگزار می کنند ولی خانواده های فقیر برای این منظور مجبور می شوند از اقوام قرض گرفته و آیین های تشییع ، تدفین و ترحیم را باشکوه برگزار کنند.
وی گفت : تاقبل از این تصمیم ، خانواده عزادار باید تاچهلم عزیزش به اقوام غذا بدهد که تامین آن برای برخی مردم که درآمد اندکی دارند سخت وخود یک مصیبت دیگری بود .
احمد بیات از دیگر اهالی این روستا به خبرنگار ایرنا گفت: تا پیش از این ، یکی از برنامه های خانواده عزادار این بود تا چهلم متوفی شب جمعه هر هفته آیین 'قرآن خوانی' بصرف شام داشته باشد ، این موضوع ارتباطی به غنی یافقیربودن خانواده عزادار نداشت.
بیات بااشاره به اینکه به همت بزرگان ،روحانیت وفعالان فرهنگی این تصمیم تازه گرفته شده است ، تصریح کرد: نیازاست کارپسندیده وخوب ترویج داده شود همچنان که دربرخی مساجد شهرمیامی نیز مجلس ختم فقط با صرف چای و خرما انجام می شود.
ابولفضل پورمراد دهیار روستای نام نیک با ابرازخرسندی از این تصمیم به ایرنا گفت : مردم مهربان نام نیک در غم و شادی یکدیگر شریک هستند.
وی افزود: زمانی که خانواده ای عزادار می شود همه اهالی برای مراسم تشییع ، تدفین و خاکسپاری حاضر می شوند و بازماندگان را دلداری می دهند.
پور مراد بااشاره به اینکه به تازگی همه مردم روستا به احترام بزرگان روستا خرج دادن در مراسم ختم را ممنوع کرده اند ، افزود : در صورتجلسه ای باحضور بزرگان روستا مقرر شد مردم فقط در مجالس ترحیم و روضه خوانی در مساجد شرکت می کنند.
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سایری از روحانیون روستا که خود هماهنگ کننده این برنامه بوده، درگفت وگو با ایرنا اظهارداشت: نیاز است مراسم ترحیم به سادگی برگزار شود و اهالی روستا بویژه اقوام ونزدیکان به ابراز همدردی با صاحبان عزا بسنده کنند.
وی گفت : متأسفانه آداب مجالس عزاداری امروزه درکشور از مسیر اصلی و اسلامی خود خارج شده وبرمصیبت دیده هزینه های بی موردی تحمیل می‌ شود.
امروزه در برخی شهرها صاحبان عزا هزینه مراسم هفتم و چهلم و سال را به نیت شادی روح متوفی صرف امور خیر نموده واز برگزاری آیین‌های مرسوم پرهیز می‌کنند.
روستای نام نیک با جمعیت بیش از سه هزار نفر و باطبیعت کم مانند و حاذبه های طبیعی مانند غارثوم ، جنگل و آبشار زیبا در بخش کالپوش و 140کیلومتری شمال شهرستان میامی قرار دارد.
7357/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.