محسن احمدی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بایددر طول 30 سال گذشته برای جمع آوری و جلوگیری از آبگرفتگی معابر و هدایت روان آبهای حوزه بالا دستی شهر در جهت مناسب با وجود رود خانه فصلی در مرکز شهر برنامه ریزی قابل اجرا و تمهیدات لازم اندیشیده می شد.
وی ادامه داد : طراحی و احداث کانال های مناسب برای هدایت روان آب های حوزه بالادستی شهر با توجه به وضعیت مناسب جغرافیایی و شیب زمین از شمال به جنوب و در نهایت به سمت این رودخانه فصلی بدون وجود مانعی درمسیر آنها ضرروتی اجتناب ناپذیر بود.
وی استفاده از مسیل های طبیعی و موجود در شهر برای هدایت روان آب ها برای هدایت به پایین دست را ضروری دانست و گفت : متاسفانه اکنون کانال های موجود در معابر اصلی و فرعی دارای ابعاد مناسب نیستند.
احمدی ادامه داد: کانال ها و جوی های مو جود در سطح شهر به باغچه هایی تبدیل شده اند که درختان نسبتا قطور و کهنسال در آن ها وجود دارد ، این کانال ها به دلیل کم عمقی قادر نیستند روان آبها را به نحو شایسته منتقل کنند بنابر این روان آب ها به داخل معابر سرریز می شوند .
شهردار شاهرود با بیان این که برخی پایه های روشنایی و ستون های انتقال برق نیز در این جوی ها قرار گرفته اند ، افزود: کاهش عمق و عرض آنها باعث پس زدن آب های روان به داخل خیابان ها می شود.
وی وجود پل های دسترسی با ارتفاع کم یا لوله هایی با قطر بسیار کم در این کانال ها را یکی دیگر از عوامل موثر بر پس زدن آب به داخل خیابان ها برشمرد.
احمدی اجرای نامناسب شیب بندی درنقاط مختلف خیابان های شهر را عامل مهم دیگری برای روان شدن آب در کناره بلوار ها ، میدان ها و وسط برخی خیابان ها دانست.
شهردار شاهرود در باره سالن مدیریت بحران شاهرود هم گفت : هیچ کانال خروجی مناسبی برای روان آب های فصلی در آن تعبیه نشده است .
وی گفت: حوضه های آبریز بسطام ، دشت جلالی و حوضه های بالادستی در منطقه تاش و مجن بر شهر شاهرود تاثیر می گذارند ، آب های وارد شده از این حوضه ها باید از طریق رودخانه به پایین دست منتقل شوند.
شهردار شاهرود گفت: در بارندگی چند هفته گذشته روان آب ها به رودخانه موجود وارد نشد چرا که در بالا دست آنها به دلیل وجود کارخانه های شن و ماسه ، این آب ها در گودال های شن برداری جمع شده بود.
وی گفت: آب های سرازیر شده از دشت جلالی از کنار تاسیسات تیپ 10 محرم و سالن مدیریت بحران شهرداری عبور کرده و از حاشیه این تاسیسات به طرف پایین دست می رود.
احمدی گفت : تیپ 10 محرم و شهرداری شاهرود با بهسازی هایی که کردند ، ظرفیت عبور آب در این مسیل را افزایش داده و مشکل را برطرف نموده اند.
شهردار شاهرود گفت : لوله هایی نیز برای انتقال آب های روان از عرض خبابان مجاور این تاسیسات به رودخانه بکار گرفته شده اند که در حل این مشکل اثرگذار بودند.
وی در باره نخاله های ساختمانی موجود در این مسیل ها نیز گفت: شهرداری مکلف به انجام امور در محدوده شهری است و این اتفاقات در خارج از محدوده رخ داده ، دستگاههای اجرایی دیگری باید رسیدگی کنند.
احمدی گفت: در محدوده شهری نخاله ها و موانع موجود در مسیل ها پاکسازی شده و مشکلی وجود ندارد ، تمام زیر پل ها و بستر رود خانه در طول مسیر محدوده شهری پاک سازی شده است.
شهردار شاهرود از تهیه طرحی برای رفع آب گرفتگی معابر شهری خبرداد و گفت :
نخست به موارد بحرانی تجمع آب در معابر درون شهری رسیدگی خواهد شد و سپس به ایجاد کانال های جدید با ابعاد مناسب برای جمع آوری و انتقال آب های روان و همچنین اصلاح شیب بندی معابر در دستور کار است.
وی اجرای این طرح ها را نیازمند اعتبار مالی قابل توجه و زمان دانست و گفت: تلاش می شود این طرح در دوره کنونی فعالیت شهرداری انجام شود .
احمدی به وسعت و قدمت برخی خیابان های شاهرود اشاره کرد و گفت : در زمان هشدار هواشناسی بیش از 200 نیرو ، 30 دستگاه خودرو ، تجهیزات و ماشین آلات لازم در هر ساعت شبانه روز آماده امداد رسانی هستند.
وی تاکید کرد: سامانه تلفنی 137 هر زمان از شبانه روز آماده دریافت اطلاعات شهروندان در خصوص آب گرفتگی معابر یا هر گونه آسیب به شهر و املاک شهروندان است تا در سریعترین زمان ممکن رسیدگی شود.
شهر شاهرود بیش از 150 هزار تن جمعیت و سه هزارو 500 هکتار مساحت دارد.
7358/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.