سعید هژبری عصر چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: روستای حسین آباد کالپوش شهرستان میامی پنج واحد آموزشی با 36 کلاس درس و 2 خوابگاه شبانه روزی دارد که تاکنون بر اثر رانش زمین یک واحد آموزشی با 12 کلاس درس و یک خوابگاه تخریب شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این مدارس 752 دانش آموز تحصیل می کنند که تاکنون 36 دانش آموز برای ادامه تحصیل به روستا و شهرهای همجوار منطقه حسین آباد کالپوش عزیمت کردند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان گفت: این اداره کل پس از بررسی کارشناسان از وضعیت ادامه رانش در روستای حسین آباد و بررسی زمین شناختی، در مکانی که برای انتقال بخشی از روستا از سوی بنیاد مسکن استان در نظر گرفته شده است، اقدام به احداث مدارس جایگزین می کند.
هژبری اضافه کرد: پس از اطلاع رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان میامی در خصوص رانش در روستای حسین آباد منطقه کالپوش، کارشناسان اداره کل نوسازی مدارس استان سمنان در کمترین زمان ممکن از تمامی مدارس روستا بازدید کردند و با توجه به آثار رانش در ساختمان آموزشی و خوابگاه دبیرستان هاجر، در ششم اسفند 97 دستوری مبنی بر جابه جایی و انتقال دانش آموزان و استفاده نکردن از فضاهای نام برده صادر کردند.
وی ادامه داد: پس از چند مرحله بازدید وضعیت ساختمان مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به آثار زیان بار رانش و نشت جریان آب در اطراف طرح های نامبرده، مقرر شد علاوه بر جابه جایی دانش آموزان تجهیزات مدرسه هم جا به جا شود.
هژبری اضافه کرد: این واحد آموزشی و خوابگاه تخریبی در سال 1375 در روستای حسین آباد احداث شد و خوابگاه در سال 1396 دوباره در برابر زلزله مقاوم سازی و بهره برداری شد که در رانش زمین اواخر سال 1397 با صدماتی مواجه و دستور تخلیه آن داده شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان تصریح کرد: در این مدارس علاوه بر دانش آموزان روستای حسین آباد، دانش آموزان روستاهای همجوار هم در آن تحصیل می کردند و با اعتباری که استانداری سمنان برای رفت و آمد دانش آموزان مدرسه شبانه روزی در نظر گرفته است، دانش آموزان می توانند روزانه از خانه تا مدرسه و برعکس در روستاهای همجوار برای تحصیل تردد کنند.
به گزارش ایرنا، رانش زمین در بخش کالپوش شهرستان میامی در شرق استان سمنان باعث آسیب به زیرساخت ها و تخلیه خانه ها به منظور حفظ جان شهروندان شد.
بخش کوهستانی کالپوش میامی به مرکزیت روستای رضوان شامل 12 روستا است که دست کم 20 هزار نفر جمعیت دارد و شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی و دامداری است، این بخش در 200 کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار دارد.
شهرستان میامی با بیش از 40 هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان واقع است و بیش از 80 درصد مردم این شهرستان در روستاها زندگی می کنند.
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.