به گزارش ایرنا، وقتی که مردم با شماره 125 تماس می گیرند هراس وجودم را فرا می گیرد، باید بگویم این ترس ناشی از رویارویی و نبرد با آتش نیست بلکه به دلیل کمبود تجهیزات در پایگاه های آتش نشانی شهرم است که در دل زمزمه می کنم و از خدا می خواهم عمق و ارتفاع حادثه آن چنان نباشد که در امدادرسانی شرمنده همشهریانم باشم و دستم از انجام تکلیف کوتاه باشد.
بی محابا به سمت آتش رفتن وظیفه من است، این شغل را با عشق انتخاب کردم و اگر امکانات زیرساختی مطلوب و به روز در اختیارمان قرار گیرد، نمی گذاریم رنج و غم به واسطه حوادث بحرانی در دیارمان قد علم کند.»
متن بالا مطالب یکی از آتش نشانان شهر سمنان است، برای تهیه گزارش به یکی از پایگاه های 125 سمنان رفته بودم که با به صدا درآمدن بی سیم و زنگ اعزام پایگاه آتش نشانی، حرف هایمان ناتمام ماند.
با پیشرفت جوامع شهری ارائه خدمات به شهروندان در 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته از سوی مسئولان برنامه ریزی شده است تا مردم خیالشان از این حیث که افرادی در زمان بحران دلسوزشان هستند راحت باشد.
یکی از وظایف ذاتی شهرداری ها براساس وسعت و جمعیت های شهری ارائه خدمت به اقشار مردم در زمان بحران است و با این رویکرد پایگاه های آتش نشانی در وقوع حوادث غیرمترقبه به کمک شهرداری ها می آیند.
براساس سرشماری نفوس و مسکن 1395 شهر سمنان حدود 190 هزار نفر جمعیت دارد و اکنون چهار ایستگاه آتش نشانی با 85 نیروی انسانی در آن فعال است.
به گفته کارشناسان، بیش از 80 درصد امکانات پایگاه های آتش نشانی این شهر مربوط به 8.5 سال پیش است و سمنان از معدود مراکز استان کشور است که در پایگاه های آتش نشانی نردبان امداد و نجات برای مهار آتش در ساختمان های چند طبقه ندارد.
از سوی دیگر، شهرک صنعتی بزرگ سمنان در پنج کیلومتری مرکز شهر قرار دارد، فعالیت صدها واحد تولیدی در این شهرک به روزرسانی امکانات پایگاه های آتش نشانی برای ارائه خدمات در زمان بحران را بیش از هر زمان دیگر ضروری می سازد.
آری ناجیان سخت کوش که بدون هیچ هراس در دل برای نجات هم نوعانشان در زمان بحران به جنگ با آتش می روند، از برخی از کمبودهای تجهیزاتی و زیرساختی گله مندند، تجهیزاتی که شرط اول ارائه خدمات به روز و متناسب از سوی پایگاه های آتش نشانی با شرایط شهر سمنان است.

** توان پوشش آتش نشانی سمنان تا 2 طبقه است
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان گفت: چهار ایستگاه آتش نشانی شهر سمنان نردبان های امداد و نجات برای مهار آتش در ساختمان های بلند مرتبه ندارد.
سعید اسمعیل پور افزود: نردبان های امداد و نجات آتش نشانی سمنان در حال حاضر تنها می توانند ساختمان های تا دو طبقه ارتفاع را پوشش دهند.
وی بیان کرد: در سال 93 براساس تصویب هیات دولت قرار شد بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای خرید و تکمیل تجهیزات پایگاه های آتش نشانی کلان شهرها و مراکز استان های کشور اعتبار تخصیص یابد که تاکنون این برنامه اجرایی نشده است.

** قیمت نردبان امداد و نجات چهار برابر شد
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان خاطرنشان کرد: در سال گذشته قیمت نردبان های بالابر برای امداد و نجات و مهار آتش در ساختمان های بلند مرتبه 40 میلیارد ریال بود که این رقم اکنون به دلیل افزایش قیمت ارز به بیش از 170 میلیارد ریال رسیده است.
اسمعیل پور با اشاره به اینکه قیمت این تجهیزات مهم آتش نشانی در ماه های گذشته چهار برابر شد، اضافه کرد: خرید نردبان های بالابر برای مراکز آتش نشانی مرکز استان با توجه به اینکه سمنان شهر معین کمک رسانی به مناطق همجوار است، باید هر چه سریع تر انجام شود.
وی تصریح کرد: متوسط عمر تجهیزات و ماشین آلات مهار آتش در پایگاه های آتش نشانی سمنان 8.5 سال است که این تجهیزات در زمان حاضر نیازمند به روزرسانی است.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان گفت: اکنون 2 ایستگاه آتش نشانی در شهر سمنان در حال ساخت است، در مجموع 6 ایستگاه در آینده به شهروندان خدمات رسانی می کند.

** پایگاه های آتش نشانی سمنان نیازمند به روزرسانی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان گفت: پایگاه آتش نشانی شهرک صنعتی بزرگ سمنان برای کاهش خسارت های احتمالی به زیرساخت ها و واحدهای تولیدی در زمان آتش سوزی نیازمند توسعه و تجهیز است.
حسن آل بویه افزود: برنامه تجهیز و استانداردسازی پایگاه آتش نشانی شهرک صنعتی شهر سمنان برای جلوگیری از خسارت های احتمالی آتش سوزی در یک سال گذشته انجام شد و برای اجرای طرح توسعه ای این پایگاه به منظور کاهش خسارت های مالی به زیرساخت شهرک صنعتی و واحدهای تولیدی مستقر در آن، تخصیص اعتبار اجتناب ناپذیر است.

** راه اندازی پایگاه آتش نشانی در شهرک های صنعتی سمنان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان گفت: اکنون در تمامی شهرک های صنعتی استان پایگاه آتش نشانی راه اندازی شده است.
آل بویه ادامه داد: تجهیزات پایگاه های آتش نشانی برای شهرک های صنعتی شاهرود و دامغان خریداری شده است که برای فعالیت هرچه مطلوب تر این پایگاه ها، نیاز است شهرداری این شهرها با شرکت های خدماتی همکاری بیشتری داشته باشند.

** توجه به ایمنی مهم تر از تولید است
رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان گفت: توجه به ایمنی و امکانات امداد و نجات در مناطق شهری و صنعتی سمنان مهم تر از تولید و توجه به رونق اقتصادی است.
رستم سعداللهی افزود: تا زمانی که زیرساخت با کیفیت نباشد فعال اقتصادی برای سرمایه گذاری در نواحی و شهرک های صنعتی استان رغبتی نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته اقدام های بسیار مطلوبی در تجهیز شهرک های صنعتی استان سمنان به پایگاه های آتش نشانی انجام شد اما این برنامه باید مستمر و بدون وقفه ادامه یابد.
رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان گفت: باید به معنی واقعی جمله «حادثه خبر نمی کند» را درک کنیم و مدیران مربوط با برنامه ریزی اصولی برای رفع مشکلات در این بخش توجه کنند.

** وظیفه شهرداری ها فقط گل کاری شهر نیست
یکی از فعالان اقتصادی شهر سمنان در گفت وگو با ایرنا افزود: اعطای مجوز ساختمان سازی در استان باید براساس اقیلم و امکانات موجود شهری باشد و در صورتی که اتفاق ناگواری در آپارتمان های چندطبقه در مرکز استان روی دهد به معنی واقعی تجهیزات برای امداد و نجات وجود ندارد.
عباس شعبانی ادامه داد: از سویی دیگر امکانات شهرداری ها باید براساس شرایط روز جامعه نوسازی شود و بپذیریم برنامه شهرداری تنها گرفتن عوارض از مردم و گل کاری شهر نیست.
وی تصریح کرد: باید سوال کنیم اگر حادثه غیرمترقبه ای در برج در حال ساخت در یکی از میدان های پرتردد سمنان روی دهد، آیا امکانات زیرساختی برای امداد و نجات وجود دارد؟
این فعال اقتصادی اضافه کرد: با برنامه ریزی اصولی باید برای توسعه و آبادانی شهر سمنان تلاش کرد و نبود نردبان های امداد و نجات در ساختمان های بیش از 2 طبقه در شهر سمنان که در سال های اخیر ساخت و سازهای قابل توجهی در آن رخ داده باعث نگرانی است.

**رفع نواقص زیرساختی توجه به حقوق شهروندی است
یکی از شهروندان سمنان گفت: ارائه خدمات با کیفیت به شهروندان و رفع نواقص زیرساختی در بخش های مختلف توجه حقوق شهروندی است.
محمدرضا دانشگر افزود: سمنان یکی از شهرهای مهاجر پذیر کشور است و در صورت رفع مشکلات زیرساختی می توان به توسعه و رونق اقتصادی این شهر کمک کرد.
وی اضافه کرد: شهرداری و فرمانداری سمنان با وجود افزایش ساخت و سازها برای رفع مشکلات زیرساخت های شهری اقدام کنند و با وقوع یک حادثه ناگوار کافی است افزایش مهاجرت به این شهر متوقف شود.
دانشگر اضافه کرد: مسئولان از محل اعتبارهای استانی و کشور برای تجهیز پایگاه های آتش نشانی در شهرهای استان سمنان اقدام کنند.
این شهروند سمنانی گفت: براساس آمار، نبود نردبان های امداد و نجات تنها مختص پایگاه های آتش نشانی سمنان نیست و در 18 شهر دیگر استان هم این چالش وجود دارد.

** مسکن مهر سمنان مستعد حادثه
یکی دیگر از شهروندان سمنان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ساختمان های مسکن مهر سمنان به دلیل کمبود امکانات زیرساختی و به دلیل آنکه چند طبقه سازی در این شهرک وجود دارد مستعد حادثه است.
محدثه نبوی خاطر نشان کرد: آسانسورهای مسکن مهر سمنان براساس گزارش های مردمی چندان استاندارد نیست، حبس شدگی شهروندان در آسانسور در مسکن مهر سمنان قابل توجه است و مردم برای رفع این مشکل با پایگاه های آتش نشانی تماس می گیرند.
وی اضافه کرد: برای آنکه مردم برای خرید واحدهای مسکونی مهر در سمنان تمایل بیشتری داشته باشند امکانات زیرساختی افزایش یابد و با این راهبرد می توان برای توسعه و آبادانی مرکز استان گام برداشت.
این شهروند سمنانی گفت: با برنامه ریزی اصولی و هدفمند می توان برای کاهش نگرانی های مردم در زمان بحران گام برداشت.
7339/6103/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.