به گزارش ایرنا، با غرور پلنگانه بر روی صخره رفتند، بلندترین نقطه جنگل، شب مهتابی بود و ماه تمام می درخشید. پلنگ اول سه قدم جلوتر رفت و خیره شد به ماه؛ داستان پلنگ سوم نخستین داستان این مجموعه داستان از کتابی به قلم حسین علی جعفری است که سه پلنگ به بالاترین نقطه جنگل می روند و می خواهند ماه را در آغوش بگیرند.
روایت شخص سوم به پیش می رود و پلنگ سوم از صخره نمی پرد تا ماه را در آغوش بگیرد، دیدن جنازه پلنگ اول و دوم، پلنگ سوم را از پریدن منصرف می کند، این پلنگ فقط شاعر می شود.
داستان دوم از این مجموعه 16 داستانی، کبوتری روی آنتن است که روایتی از مردی دارد که در حیاط نشسته و سیگار می کشد و نگاهش به کبوتر نشسته روی آنتن در پشت بام خانه اش می افتد.
نویسنده این کتاب 128 صفحه ای که در قطع رقعی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است، با بهره بردن حداکثری از تکنیک‌ های داستان نویسی و نگاه تازه به موضوع و نیز توجه به مضمون دفاع مقدس از دریچه‌ای متفاوت پرداخته است.
عنوان این مجموعه از یکی از 16 داستان گرفته شده و ارتفاع، سیب، یوسف های من، برای تو نمی میرم، می خواهم بروم زیارت، پابرهنه در برف، زن و سرباز، شرط یادگاری، زاغی گوش بریده، نگبان باغ لیمو، منور و سه هزار و ششصد و سی روز، عنوان دیگر داستان های کتاب ساعت ها همه خوابند است.
نویسنده شجاعت شاعرانه پلنگ و رهایی کبوتر را بازمی‌گذارد تا برسد به قصه مردانی شجاع ‌تر که شعر شب‌ های جنگ بودند و روح خیلی‌ هایشان کبوترهای رهایی شد روی بام های شهر.
داستان‌های این مجموعه، قصه‌های جنگ‌ اند، اما نه قصه ‌هایی زیر آتش خمپاره. قصه‌ ها همگی بر دوش روابط انسانی استوارند و جنگ در این میان، علت است، علتی برای همه گره ‌ها و گره ‌گشایی‌ ها.
قصه ‌ها با واسطه به جنگ می‌ پردازند و واسطه‌ ها آدم ‌هایی هستند که یا هنوز در میدان جنگ‌ اند، یا روزگاری بوده ‌اند و یا زن ‌هایی که برای دیدن مردانشان به میدان جنگ می‌روند.
حسین علی جعفری همه داستان‌ هایش را بر محور دیالوگ پیش می‌برد و این دیالوگ‌ محوری، زمینه خوبی برای شناخت شخصیت‌ ها از طریق لحن و کلماتشان فراهم می‌کند.
علاوه بر این‌، داستان ‌های مجموعه تنوع موضوعی دارند، تا جایی که حتی جعفری مخاطبش را به دنیای اسارت و زندگی آزادگان در زندان‌های رژیم بعث نیز می ‌برد.
از میان همه داستان ‌های جذاب و خواندنی مجموعه، داستان «ساعت‌ها همه خوابند» مخاطب را چنان درگیر می‌کند که گویی ضربان قلبش با همه ساعت ‌های خرمشهر تنظیم می‌شود.
7342م/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.