به گزارش ایرنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان شنبه در آیین افتتاح این طرح ها هدف از اجرای سامانه های آبیاری موضعی را افزایش بهره وری مصرف آب خواند و تصریح کرد: به این منظور 26 میلیارد و 625 میلیون ریال هزینه شده که 22 میلیارد و 680 میلیون ریال آن از محل منابع دولتی و 3 میلیارد و 945میلیون ریال نیز توسط متقاضی تأمین شده است.
سید حسن میرعماد یادآورشد: این سامانه با کمک 2 چاه با دبی 26٫41 و 45 لیتر بر ثانیه آبدهی می‌شود.
وی همچنین با بیان اینکه برای هر هکتار آبیاری موضعی 100 میلیون ریال یارانه دولتی از محل اعتبارات سال 96 تعلق گرفته، تصریح کرد: برای هر هکتار آبیاری بارانی نیز 84 میلیون ریال در نظر گرفته می شود و باقی اعتبار مورد نیاز توسط متقاضی هزینه می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان میزان بهره وری آبیاری سنتی در سطح مزارع را به صورت خوش بینانه حدود 55 درصد اعلام و تأکید کرد: در صورت تجهیز زمین های کشاورزی به سامانه های نوین، کارکرد آبیاری های بارانی و قطره ای به ترتیب تا 75 و 90 درصد افزایش می‌یابد.
میرعماد اضافه کرد: بکار بردن این روش ها سبب می شود آب به میزان نیاز در اختیار گیاه قرار گرفته و در هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت صرفه جویی شود.
وی افزود: کوتاه کردن دوره آبیاری و افزایش 2 برابری بهره وری تولید در واحد سطح نیز از دیگر مزایای استفاده از سامانه های جدید است.
به گزارش ایرنا، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می شود.
60 درصد انتقال آب و تولید محصولات کشاورزی در مزارع استان به صورت غرقابی انجام می شود.
میامی شرقی ترین شهرستان استان سمنان است که با مرکز آن 250 کیلومتر فاصله دارد.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.