ناصر سلمانپور روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، با اعلام این خبر افزود: ساعت 15 و 15 دقیقه امروز گازگرفتگی اعضای یک خانواده به مرکز فوریت های پزشکی شاهرود گزارش شده و بی درنگ نیروهای اورژانس به محل فرستاده شدند.
وی با اشاره به انتقال افراد به بیمارستان امام رضا (ع) میامی یادآور شد: بلافاصله عملیات احیاء در بیمارستان انجام شد اما با توجه به اینکه مدت زیادی از گازگرفتگی گذشته بود، نتیجه ای در بر نداشت.
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شاهرود اضافه کرد: در این حادثه پدر، مادر 37 ساله و کودک چهار ساله جان خود را از دست دادند.
بنابه آمار اورژانس شاهرود امسال 36مورد گازگرفتگی در شرق استان سمنان روی داده که چهارتن جان خود را از دست داده اند.
گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بوست که منبع تولید این گازبه طور عمده سوختن ناقص نفت و گاز است ولی معمولا در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.
استفاده از آبگرمکن یا بخاری های دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.
از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون 250 برابر بیش از اکسیژن است بنابراین بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافتهای مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می نماید که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.
علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالا درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می باشد. در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.
سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها از دیگر علایم گاز گرفتگی ذکرشده، باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی ‌شود.
مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شاهرود با 40 کارشناس در 15پایگاه جاده ای ، چهار پایگاه شهری، یک پایگاه اورژانس هوایی با یک فروند بالگرد و 30 دستگاه آمبولانس به هموطنان خدمات رسانی می کند.
همچنین یک دستگاه اتوبوس آمبولانس هم با 13 تخت و تجهیزات مناسب برای پوشش حوادث احتمالی پر تلفات و خدمات دهی به بیماران سر پایی در این مرکز آماده است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.