به گزارش ایرنا، سمنان که از دیرباز به شهر اخلاق شهره است و مرکز استانی با صفت «دارالمرحمه» شناخته می شود این روزها با حضور گدایان مهاجر از برخی کشورهای خارجی و شهرهای مختلف کشور در معابر پرتردد، وصله ای کدر در تن پوش آراسته خود دارد.
صاحبنظران می گویند، در بعضی مواقع تکدی گری تنها برای رفع مشکلات معیشتی برای گذران عمر نیست بلکه این اقدام ناشایست از سوی برخی از سودجویان با برهم زدن نظم عمومی و بازی با احساسات مردم به عنوان یک کاسبی نان و آب دار به حساب می آید.
کودکانی که با جمله های بغض آلود و لباس های مندرس برای فروش یک بسته آدامس و فال پشت چراغ قرمز آه و ناله سر می دهند علاوه بر اخلال در تردد و افزایش مدت زمان ترافیک در معبر شهری باعث از بین رفتن تمرکز برای رانندگی هم می شوند.
شهرستان سمنان البته با شدت بسیار کمتر به نسبت دیگر مراکز استان های کشور هم از این پدیده شوم در امان نیست و به دلیل مهاجرپذیر بودن این شهرستان، با وجود اقدام های انجام شده برای جمع آوری این متکدیان اما هر ازگاهی دوباره این افراد سودجو بر سر چهارراه ها و معابر شلوغ سمنان مشاهده می شوند.
در سال 96 سمنان از سوی سید عباس دانایی فرماندار به عنوان شهر بدون گدا معرفی شد و به میزان قابل توجهی هم در این بخش موفقیت هایی حاصل شد اما به معنی واقعی به دلیل مهاجر پذیر بودن مرکز استان، برای رفع این چالش به صورت 100 درصدی برنامه ای وجود ندارد.
باید پذیرفت رسوخ فرهنگ تکدی گری در افزایش بزهکاری اجتماعی در مرکز استان سمنان تاثیر گذار است و با مدیریتی اصولی و با معرفی افراد بی بضاعت به موسسه های خیریه و کمیته امداد می توان از این پدیده شوم در استان جلوگیری کرد.
شهر سمنان که مردمانش به اخلاق مداری شهره هستند این روزها در هجوم گدایان وارداتی قرار دارد که با هم افزایی نهادهایی چون بهزیستی، کمیته امداد و شهرداری هم چنین نیروی انتظامی می توان گام های اساسی برای رفع این معضل اجتماعی برداشت.

** سمنان یکی از شهرهای بدون گدا در کشور می شود
شهردار سمنان گفت: با وجود مهاجر پذیر بودن سمنان، نظارت و برخوردهای قانونی از افزایش متکدیان در مرکز استان جلوگیری می کند.
سید محمد ناظم رضوی ادامه داد: متاسفانه افزایش روزافزون متکدیان وارداتی تنها اختصاص به شهر سمنان ندارد و در تمامی مناطق شهری کشور این پدیده شوم با شدت های مختلف وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: با تلاش دستگاه های اجرایی مربوط مانند بهزیستی و کمیته امداد تلاش برای جمع آوری و سازماندهی متکدیان در شهر سمنان در جریان است و اخلال در رفت و آمدها یکی از چالش های وجود متکدیان در شهر سمنان است.
شهردار سمنان اضافه کرد: مردم شهر سمنان یکی از با اخلاق ترین و مومن ترین مردمان کشور هستند و به هیچ عنوان این متکدیان فعال در معابر شهری مرکز استان بومی نبوده و از استان های دیگر و برخی کشورهای همسایه به این شهرستان مهاجرت کرده اند.
وی تصریح کرد: سمنان شهر گردشگر پذیری است و ورود متکدیان در معابر پرتردد شهر به یقین در جذب گردشگر و رونق اقتصادی تاثیر گذار است.

** متکدیان به افزایش حجم ترافیک شهرها دامن می زنند
رئیس پلیس راهور شهرستان سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش روزافزون متکدیان در شهر سمنان نگران کننده است و در چهارراه ها این افراد بزهکار در رفت و آمد های وسایل عبوری اخلال ایجاد می کنند.
سرهنگ محمد عباسی ادامه داد: در اوج ترافیک و در حوالی ساعت 11 تا یک بعد از ظهر و در زمان عصر حضور متکدیان در چهارراه ها و معابر پرتردد شهر سمنان محسوس است و با برنامه ریزی اصولی و همکاری دستگاه های اجرایی مربوط می توان از افزایش این معضل اجتماعی در شهر سمنان جلوگیری کرد.
وی خاطر نشان کرد: فعالیت متکدیان چهره شهر را زشت می کند اما باید پذیرفت این متکدیان در افزایش حوادث ترافیکی در زمان اوج تردد هم تاثیر گذار هستند.
رئیس پلیس راهور شهرستان سمنان اضافه کرد: با روشن شدن چراغ قرمز در معابر شهری این متکدیان با هجوم به وسایل نقلیه در کاهش تمرکز رانندگان تاثیر گذار هستند و به افزایش ترافیک دامن می زنند.
عباسی ادامه داد: در این شرایط نظارت ماموران راهنمایی و رانندگی برای کنترل ترافیک افزایش می یابد و در بعضی موارد حضور این افراد بزهکار در سر چهارراه ها به سوانح رانندگی با خسارت مالی برای رانندگان وسایل نقلیه منجر شده است.
رئیس پلیس راهور سمنان با بیان اینکه حضور متکدیان در معابر جنوب شهر سمنان محسوس است، گفت: جمع آوری و ساماندهی این افراد علاوه بر کاهش آسیب های اجتماعی به ترافیک روان در معابری شهری کمک می کند.

** توسعه گردشگری سمنان با جمع آوری متکدیان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: برای توسعه صنعت گردشگری در مرکز استان سمنان و دیگر شهرها جمع آوری متکدیان اجتناب ناپذیر است.
محمد جهانشاهی ادامه داد: البته سمنان یکی از شهرهای آرام از نظر حضور متکدیان در معابر است اما باید این تعداد کم که به صورت قارچ گونه در بعضی از ساعت های روز و شب در مناطق پرتردد مشاهده می شود، هرچه سریع تر جمع آوری شوند.
وی تصریح کرد: بسیاری از مناطق شهری سمنان به عنوان نقاط گردشگر پذیر شناسایی شده است و برای امنیت خاطر گردشگران نباید اجازه جولان متکدیان وارداتی به این مناطق داده شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان اضافه کرد: در بعضی از موارد این متکدیان در کنار اقامتگاه ها و هتل هایی که گردشگران خارجی و داخلی اقامت دارند به صورت سازماندهی شده حضور می یابند که این امر باعث ایجاد چهره ای زشت از استان سمنان در اذهان مسافران عبوری و گردشگران به جا می گذارد.
وی اضافه کرد: لباس های سیاه و چرک این متکدیان باعث بی رغبتی مسافران از حضور در مناطق گردشگر پذیر و احساس ناامنی در بین گردشگران می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان ادامه داد: یکی از مولفه های اساسی جذب گردشگر، امنیت است و حضور متکدیان در مناطق مختلف گردشگر پذیر سمنان، آمار گردشگران را کاهش می دهد.

** جمع آوری متکدیان در سمنان ادامه می یابد
رئیس اداره سیاسی اجتماعی فرمانداری سمنان گفت: براساس بررسی های انجام شده 100 درصد متکدیان جمع آوری شده از معابر پرتردد شهر سمنان ، غیربومی هستند.
عیلرضا نوچه ادامه داد: جمع آوری متکدیان در کاهش آسیب های اجتماعی تاثیرگذار است و برای رفع این معضل افزایش هماهنگی دستگاه های اجرایی اجتناب ناپذیر است.
وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد از متکدیان جمع آوری شده کمتر از 16 سال سن دارند، گفت: به دلیل مهاجر پذیر بودن شهرسمنان نمی توان انتظار داشت معضل متکدیان به صورت 100 درصدی ریشه کن شود اما برای فراگیر نشدن حضور این افراد بزهکار در معبر پرتردد شهر، طرح هایی برای جمع آوری این افراد در دستور کار است.
رئیس اداره سیاسی اجتماعی فرمانداری سمنان گفت: مردم با مشاهده خانه های گروهی که این متکدیان را برای حضور در معابر پردد شهر سمنان ساماندهی می کنند، برای جمع آوری این افراد مشاهده های خود را به فرمانداری اطلاع دهند و به یقین برخورد قانونی برای از بین رفتن این گروه های بزهکار در مرکز استان انجام می شود.
7339/7408/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.