محمود خوشنویسان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از ثبت مجموعه بی نظیر تپه های مریخی دامغان در سامانه ناسا شاهد آغاز زمینه های اولیه ایجاد پارک گردشگری فضاپایه در این منطقه هستیم.
رئیس انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان، تپه های مریخی را سرمایه ای عظیم برای کشور دانست و گفت: استفاده از این ظرفیت می تواند موجب کارآفرینی، جذب گردشگر، رشد شهر و کشور باشد.
خوشنویسان تپه ‌های مریخی دامغان را یکی از پدیده ‌های زمین ‌شناختی بسیار جذاب و زیبا دانست و گفت: تپه های مریخی دامغان به عنوان شبیه ترین مکان کره زمین به سیاره مریخ شناخته می شود.
وی افزود: سازمان فضایی ایران با بهره گیری از جذابیت های این منطقه، در قالب یک طرح سه ساله، پارک ویژه گردشگری در تپه های مریخی دامغان ایجاد می کند.
خوشنویسان اضافه کرد: این طرح در پنج مرحله اجرایی می شود که اولین مرحله آن شامل ایجاد بسترهای لازم و پایه های اولیه ایجاد پارک گردشگری، تا پایان سال 97 برای جذب گردشگران نوروزی آماده سازی خواهد شد.
وی افزود: برای ایجاد این پارک گردشگری در پنج مرحله، 700 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: ایجاد جذابیت های کم وزنی و بی وزنی، شبیه سازی راه رفتن روی سطح مریخ و خودروهای ویژه فضایی، تله کابین و بازدید هوایی از منطقه از جمله امکاناتی است که در این پارک گردشگری ایجاد می شود.
رئیس انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان وسعت تپه های مریخی دامغان را بیش از 6 هزار هکتار دانست و گفت: اجرای طرح پارک گردشگری فضاپایه در این مکان به طور قطع در رونق صنعت گردشگر موثر خواهد بود.
به گزارش ایرنا، سازمان فضایی ایران چهار نقطه تپه های مریخی دامغان، دره ستارگان قشم، کوههای تاق چابهار و گندم بریان کویر لوت در کرمان را برای ساخت پارک گردشگری فضاپایه انتخاب کرده است که اولویت اول با تپه های مریخی دامغان بوده است.
این تپه های شگفت انگیز در نقاط مختلف شهرستان یافت می شود که اصلی ترین آنها در 57 کیلومتری شمال دامغان در مسیر روستای نمکه و دیگری در نزدیکی روستای رشم در 130 کیلومتری جنوب این شهرستان قرار گرفته است.
در شهرستان دامغان تا کنون 124 اثر ثبت‌ملی شده است و حدود 2 هزار مکان تاریخی در این شهرستان وجود دارد.
9856/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.