به گزارش ایرنا، هانی رستگاران عصر شنبه به خبرنگاران اظهار داشت: تدوین ضوابط اختصاصی برای حفاظت از بافت تاریخی شاهرود، زمینه ساز رشد و اعتلای فرهنگ و حفظ میراث های فرهنگی و تاریخی این شهر می شود.
به گفته وی اکنون بخش ‌های اصلی این مطالعه ها گرد آوری شده و پس از تصویب در شورای فنی میراث فرهنگی استان سمنان، به منظور بررسی نهایی، تصویب و ابلاغ از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، به کمیته فنی میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری ارسال می شود.
وی ادامه داد: تدوین طرح و تعیین ضوابط اختصاصی حفاظت از بافت‌های تاریخی، مانع از ایجاد آسیب به کالبد بافت و تغییر و تحول غیر اصولی می شود.
رستگاران اظهار داشت: بافت تاریخی شاهرود به دلیل پیشینه و قدمت و برخورداری از شاکله دوران قاجار و انسجام فضاهای معماری اصیل ایرانی اسلامی قابل بررسی و تاریخ‌ نگاری است.
وی تصریح کرد: 13 شهر استان سمنان بر اساس تصویب مصوبه و ابلاغ محدوده بافت‌ های تاریخی کشور در سال 1389، دارای بافت تاریخی است که بافت شهر شاهرود یکی از منطقه های مصوب شده این استان است.
وی، صیانت بهینه از بناها و لکه ‌های تاریخی شهرهای استان سمنان را از مزایای تصویب و ابلاغ مقررات و ضوابط حفاظت از بافت های تاریخی عنوان کرد.
مسئول دبیرخانه شورای فنی میراث ‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: از سال گذشته با تخصیص اعتبار ویژه در این حوزه، اقدام های اساسی به‌ منظور تعیین ضوابط و مقررات حفاظتی از بافت‌ های تاریخی این استان انجام شده است.
به گزارش ایرنا، طرح های حفاظت از محدوده تاریخی بافت شهر دامغان و روستای فرومد از توابع شهرستان میامی اکنون آغاز شده و امسال نیز بافت تاریخی شهر شاهرود و روستای قلعه بالا از توابع شهرستان شاهرود تعیین طرح و ضوابط می شوند.
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.