به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سعید غیرتمند شنبه در نشست با خبرنگاران، افزود:
با ترویج فرهنگ وقف می توان در رونق گردشگری مذهبی و اشتغال زایی در این حوزه تأثیر گذاشت.
وی ادامه داد: در شرق استان سمنان آرامگاه سه تن از پیامبران وجود دارد اما بسیاری از افراد از وجود آن بی اطلاع هستند در صورتی که با اندکی توجه و رسیدگی می توان گردشگران بسیاری را جذب کرد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهرود یادآور شد: توجه به حوزه وقف پس از انقلاب اسلامی سبب شده تا یک سوم موقوفات شهرستان شاهرود مربوط به این دوره باشد.
غیرتمند تعداد موقوفات شاهرود و میامی را یک هزار و 836 مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد 449 مورد توسط اداره اوقاف و امور خیریه و بقیه توسط متولیان اداره می شود.
وی با بیان این که پس از انقلاب اسلامی 425 مورد به موقوفات شاهرود افزوده شده ، ادامه داد
از پنج هزار و 226 رقبه در شرق استان سمنان تعداد سه هزار و 490 مورد در اختیار اداره و یک هزار و 736 مورد در اختیار متولیان آنهاست.
غیرتمند با بیان اینکه امسال بیش از 100 آیین در راستای اجرای نیات واقفان در شاهرود برگزار شده، تصریح کرد: 6 مورد از موقوفات نیز به مساحت یک هزار و 600 متر مربع و با هزینه بیش از 2 میلیارد ریال بازسازی شده است.
وی با یادآوری انجام فعالیت های فرهنگی توسط اوقاف و امور خیریه، ابراز داشت: امسال 40 مورد اعزام مبلغ توسط این اداره انجام شده که 13 تن از آنان از قم، 10 مبلغ بومی و 17 تن نیز به شکل های دیگر اعزام شدند.
غیرتمند به طرح 11 پرونده در محاکم قضایی نیز اشاره کرد و گفت: از این تعداد برای 6 پرونده رأی صادر شده که همه آن ها به نفع موقوفات بوده است.
وی تعداد رقبات دارای سند را نیز یک هزارو 644 مورد اعلام کرد و افزود: اسناد مالکیت 154 مورد دریافت شده و 50 مورد دیگر در حال رسیدگی است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود همچنین تکمیل و تجهیز حرم شهدای گمنام و رسیدگی به ساماندهی زائرسراهای شهرستان را از دیگر فعالیت های انجام شده در سال جاری برشمرد و اضافه کرد: از ابتدای سال جاری بیش از پنج هزار متر مربع فضا احداث و یا مرمت شده است.
غیرتمند با بیان اینکه بیش از 10 میلیارد ریال فعالیت عمرانی از محل اعتبارات دولتی و کمک خیران انجام شده افزود: بیش از 20 سوئیت و اتاق در امام زاده پیرمردان طرود نیز ساخته شده است.
وی همچنین بر ضرورت ترویج وقف در حوزه رسانه تأکید کرد و گفت: گردشگری مذهبی یکی دیگر از نکاتی است که از چشم متولیان گردشگری پنهان مانده اما با ترویج فرهنگ وقف در این حوزه می توان به افزایش درآمد و اشتغال زایی کمک کرد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود ایجاد شغل، درمان بیماران، کمک به افراد نیازمند و رسیدگی به امور زائران را از مهم ترین اولویت های وقف در شهرستان دانست و افزود: شاهرودی ها در رقابت های قرآنی همواره از موقعیتی ممتاز برخوردار هستند اما موقوفات قرآنی در این شهرستان اندک است.
غیرتمند ادامه داد: 80 درصد از موقوفات شهرستان برای پذیرایی از عزاداران حسینی هزینه می شود.
وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره استفاده از شیوه های جدید در حوزه وقف ابراز داشت: با تشکیل انجمن های یاوران وقف هر صنفی می تواند متولی انجام کاری بوده و افراد یک مجموعه می توانند در کنار هم ابتدا برای حل مشکل خود و سپس برای موضوعات دیگر موقوفاتی را ایجاد کنندو این موضوع در شاهرود نیز در دستور کار قرار گرفته است.
غیرتمند با بیان اینکه بیشتر موقوفات در دنیا مربوط به حوزه علم است، اضافه کرد: با توجه به وجود دانشگاه های مختلف در شاهرود، تشکیل انجمن یاوران وقف علم و فناوری شهرستان نیز در آینده انجام می شود.
1023/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.