به گزارش ایرنا، مهدی قرائیان مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان، طاهره پروانه عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود، حسین معینی باغدار و دبیر اجرایی نظام صنفی کشارزی مهدیشهر و محمود مومنی عضو شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد حضور داشتند.
حاضران در این نشست آموزش، جانمایی مناسب در احداث باغ و استفاده از ارقام و ژنوتیپ های برتر شناسایی شده نهال گردو را موثر در افزایش برداشت و توسعه موفق باغ ها عنوان کردند.
به گفته صاحبنظران لازمه صادرات و تجاری سازی گردو، برداشت یک دست این محصول است که به یک دست سازی ارقام در قالب باغ های تجاری با بهره گیری از مکانیزاسیون و دانش روز وابسته است در حالی که اکنون گردوهای برداشت شده از ارقام های مختلف هستند.
کارشناسان بر این باورند برای توسعه بخش کشاورزی ضروریست دولت خدمات ویژه را برای بهره برداران در این حوزه همانند دیگر کشورهای موفق جهان در نظر بگیرد.
تقویت تشکل گرایی، پرهیز از خرده مالکی، تقویت اقدام های ترویجی برای ترغیب مالکان باغ های گردو به منظور استفاده از روش ها و ارقام توصیه شده، ارایه نتیجه تحقیقات علمی و بهره گیری از ارقام دیرگل، پرمحصول و زودبارده با هدف در امان ماندن از سرمای زودرس و استفاده از روش های نوین آبیاری، از توصیه های حاضران در این میزگرد عنوان شد.
به گزارش ایرنا، در کشور 20 میلیون درخت گردو وجود دارد و ایران با تولید سالانه بیش از 170 هزار تن گردو، چهارمین کشور تولید کننده این محصول در جهان است اما در صادرات جایگاه بیست و دوم جهان را دارد.
در استان سمنان 56 هزار هکتار باغ مثمر و غیرمثمر وجود دارد که 14 هزار هکتار آن به روش تحت فشار آبیاری می شوند که از این میزان عملکرد باغ های گردو از آبیاری تحت فشار مطلوب بوده و در حدود یک هزار و 600 هکتار است.
در استان سمنان سه هزار و 6 هکتار باغ گردو وجود دارد که از این میزان 2 هزار و 228 هکتار بارور و در حدود 787 هکتار آن نهال است.
تولید محصول گردوی امسال استان سمنان در اثر سرمازدگی اواخر فروردین کاهش چشمگیر داشت و از پیش بینی پنج هزار و 700 تنی فقط 72 تن برداشت شد.
بزرگترین باغ گردوی جهان با وسعت حدود 700 هکتار در بخش شهمیرزاد شهرستان مهدیشهر در استان سمنان قرار دارد.
مشروح این میزگرد یکشنبه سیزدهم آبان ماه بر روی خروجی ایرنا منتشر می شود.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.