وحید جعفریان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در حاشیه سفر به استان سمنان به منظور حضور در کارگاه آموزشی تحلیل دست اندرکاران طرح های آبخیزداری، افزود: 100 میلیارد ریال اعتبار به منظور تدوین برنامه توانمندسازی، ارتقای ظرفیت و ترویج مشارکت مردمی در عرصه های منابع طبیعی تخصیص یافته است.
وی اظهار داشت: مشارکت مردمی و آموزش نقش مهمی در حفظ و حراست عرصه های طبیعی دارد و در هیچ نقطه ای ازجهان حفظ و حراست از عرصه های منابع طبیعی بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیسنت.
مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: در تمام استان های کشور و در 233 حوزه از 650 حوزه آبخیز کشور اجرای طرح های آموزشی و ترویجی بین جوامع محلی به منظور افزایش مشارکت مردی در حفظ عرصه های طبیعی در دستور کار قرار دارد.
جعفریان تصریح کرد: در کشور مجریان و بهره برداران در 376 شهرستان مشغول فعالیت هستند و براساس برنامه ریزی های انجام شده بناست در هریک از 233 حوزه آبخیزداری کشور یک یا 2 روستا با هدف افزایش مشارکت مردمی در حفظ عرصه های طبیعی آموزش ببینند.
وی یادآور شد: هیچ یک از منافع طرح های آبخیزداری بدون مشارکت مردمی پایدار نخواهد بود و استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی با توجه به علاقه ای که به زادگاه خود دارند راهکار استفاده و حفاظت پایدار است.
وی، جذب تسهیل گرانی را که از ظرفیت های دانشگاهی، انجمن علمی و تحقیقاتی هستند اقدامی در جهت افزایش مشارکت های مردمی عنوان کرد.
جعفریان خاطر نشان کرد: در زمان حاضر 248 تسهیل گر وظیفه انتقال اطلاعات به مردم و جوامع محلی را به منظور افزایش مشارکت مردمی برعهده دارند.
مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: توجیه و آگاه سازی جوامع محلی نقش مهمی در جلب مشارکت مردمی به منظور حفظ عرصه های منابع طبیعی دارد.
به گزارش ایرنا، حفاظت 20 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور در زمان حاضر به مردم سپرده شده است.
استان سمنان 9.7 میلیون هکتار وسعت دارد که 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.