ایران یکی از ۴۱مقصد گردشگری سلامت در دنیا

کیلومتر‌ها سفر می‌کنند تا خود را برای کاشت مو، عمل زیبایی و خدمات درمانی به ایران برسانند. بسیاری از آنها شناخت چندانی از مقصد سفرشان ندارند؛ اما نام پزشکان ایرانی را زیاد شنیده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، روزنامه شرق نوشت: پزشکانی که آوازه کارشان به‌قدری در دنیا پیچیده که اریکا گری، مدل برزیلی، پیکسی فاکس، مدل شناخته‌شده سوئدی معروف به کمرباریک‌ترین زن دنیا و رودریگو آلوز که به‌خاطر جراحی‌های زیبایی بیش‌از‌حدی که انجام داده است، به مرد عروسکی شهرت دارد، از آن سوی دنیا برای جراحی زیبایی خود را به ایران رساندند.

«از آمریکا، آلمان، کویت و عراق مراجعه‌کننده داشتیم»؛ این را دختر جوانی که منشی یکی از کلینیک‌‌های تخصصی کاشت مو در حوالی میدان ونک است، می‌گوید. تلفن به صدا درمی‌آید: «شما می‌توانید از طریق کانال تلگرامی ما عکس مراجعه‌کنندگان را قبل و بعد از کاشت ببینید». پس از پایان مکالمه تلفنی، ادامه می‌دهد: «قیمت‌ها در ایران پایین است و برای مراجعه‌‌کنندگان خارجی که با دلار پول خرج می‌کنند، ایران خیلی به‌صرفه‌تر است. بیشتر مشتریان ما یا از طریق سایت با ما آشنا می‌شوند یا بعضی‌ها پس از دیدن دوستان‌شان که برای کاشت مو به مرکز ما مراجعه کرده‌اند، تشویق می‌شوند به ایران بیایند».

«مالو»، پسر جوانی است که می‌خواهد برای کاشت مو از سلیمانیه به ایران سفر کند. او که قبلا هم به ایران سفر کرده است، می‌گوید: «تا چند هفته دیگر برای کاشت مو به ایران سفر می‌کنم؛ اما هنوز تصمیم نگرفته‌ام به کدام مرکز مراجعه کنم. مدت‌هاست می‌‌خواهم مو بکارم؛ اما کار پزشکانی که در عراق و اقلیم کردستان هستند، کیفیت خوبی ندارد؛ برای همین نمی‌خواهم این کار را در کشور خودم انجام دهم. نزدیک به چند ماه در اینترنت درباره کاشت مو در کشور ترکیه و ایران تحقیق کردم، زیاد به پزشکان ترکیه‌ای اطمینان ندارم و در نهایت تصمیم گرفتم برای کاشت مو به ایران سفر کنم؛ چون پزشکان خوبی دارد. سفر به ایران برای ما آسان و قیمت‌ها نیز پایین است».

مالو که انگلیسی را بهتر از فارسی می‌تواند صحبت کند، ادامه می‌دهد: «چند سال پیش نیز یکی از دوستانم برای کاشت مو به ایران سفر کرد. خیلی از کار پزشکش راضی بود. پزشکان ایرانی از نظر علمی سطح بالایی دارند. اولین‌بار نزدیک به چهار سال پیش برای درمان مادرم که از بیماری اعصاب رنج می‌برد، به ایران سفر کردم. آن زمان از طریق دو خواهر کُرد ایرانی که مترجم بیماران کُرد‌زبان هستند، با پزشک مادرم آشنا شدیم که خوشبختانه با مراجعه به او، مادرمان درمان شد. ایرانی‌ها خیلی مهربان و میهمان‌نواز هستند. هنگامی که برای اولین‌بار به ایران آمدم، فرق هزار‌تومانی و ١٠‌هزارتومانی را نمی‌دانستم. خاطرم هست هنگامی که سوار تاکسی می‌شدم، همه پول‌‌ها را به راننده تاکسی نشان می‌دادم و می‌گفتم کدام را باید به شما بدهم، آنها خیلی با مهربانی با من برخورد می‌کردند و کرایه‌ای را که از بقیه می‌گرفتند، از میان پول‌های من جدا می‌کردند و نه بیشتر؛ در حالی که شاید در خیلی از کشور‌های دیگر اگر بدانند خارجی هستی، کلاه سرت بگذارند».

اما همه مسافران سلامت به ایران برای عمل‌های زیبایی به ایران سفر نمی‌کنند؛ بسیاری از آنها برای درمان بیماری‌‌ به ایران می‌آیند. نرگس متین‌زاده، مسئول بخش آی‌تی‌دی‌ بیمارستان پارسیان بیماران کُردزبان، می‌گوید: «بیشتر مراجعه‌کنندگان خارجی بیمارستان از بیماری‌های قلبی، ستون فقرات و سرطان رنج می‌برند. آنها هنگامی که در کشور خود از درمان ناامید می‌شوند، برای درمان خود را به ایران می‌رسانند که خوشبختانه بسیاری از آنها با توجه به تجربه پزشکان ایرانی پس از درمان به کشور خود بازمی‌گردند». او درباره نحوه آشنایی بیماران با بیمارستان، می‌گوید: «بیماران از طریق اینترنت با بیمارستان آشنا می‌شوند. مردم کردستان عراق، من را می‌شناسند و به دلیل آشنایی من به زبان کُردی، مستقیم با خود من ارتباط برقرار می‌کنند و کار‌های پذیرش را انجام می‌دهند و هنگامی که وارد بیمارستان می‌شوند، پس از انجام آزمایش‌های لازم درمان آنها آغاز می‌شود».

متین‌زاده با بیان‌ اینکه پس از رفراندوم کردستان عراق میزان مراجعه‌‌کنندگان آنها از کردستان عراق به‌طور چشمگیری کاهش‌ یافته ‌است، می‌گوید: «پیش از تحولات در کردستان عراق، به طور میانگین ١٥٠ بیمار در ماه به مرکز ما مراجعه می‌کرد؛ اما پس از آن میزان مراجعه‌‌کنندگان به دلیل بسته‌شدن مرز کاهش چشمگیری داشت؛ به‌طوری‌که ماه گذشته فقط ٩ مراجعه‌‌کننده از کردستان عراق برای درمان به بیمارستان مراجعه کردند. سطح علمی پزشکان در عراق بسیار پایین است و بسیاری از آزمایش‌‌هایی که بیماران برای ما می‌آورند، درصد خطای بالایی دارد. مدتی پیش پسر ١٧‌ساله‌ای همراه پدرش برای پیوند چشم به بیمارستان ما مراجعه کرد؛ طبق آزمایش‌هایی که در کردستان عراق انجام داده بود، چشم او باید پیوند زده می‌شد؛ اما قبل از پیوند من به آنها پیشنهاد دادم یک بار دیگر همان آزمایش‌ها را در ایران انجام دهند چون درصد خطا در مراکز درمانی عراق و اقلیم کردستان بسیار بالاست. خوشبختانه پس از آزمایش مشخص شد بیمار نیاز به پیوند ندارد و با لیزر چشمش درمان شد. هرگز آن صحنه را که پدر این پسر با خوشحالی اشک در چشمانش جمع شده بود و از ما تشکر می‌کرد، فراموش نمی‌‌کنم».

گردش پس از درمان

بیشتر بیمارانی که در مرکز چشم‌پزشکی بصیر هستند، زبان فارسی نمی‌دانند. از نوع پوشش و چهره‌هایشان می‌توان فهمید که خارجی هستند. تعدادی از آنها با خودشان مترجم دارند و تعدادی دیگر که مترجم ندارند، پس از ورود به کلینیک وارد اتاق مترجم می‌شوند تا آنها را راهنمایی کند. ساواش ٢٥ساله روی یکی از صندلی‌های سالن انتظار نشسته است. او همراه یکی از دوستانش از ترکیه به ایران سفر کرده است. نمی‌تواند فارسی حرف بزند. وقتی از او می‌پرسم فارسی می‌توانی صحبت کنی، می‌گویند «ترکی» نمی‌تواند حرف بزند، فقط می‌گوید «ترکیه». سالن پر از مترجم‌‌هایی است که با بیماران به اینجا آمده‌‌اند یا دنبال بیماری می‌‌گردند که برایش کار ترجمه انجام دهند و مزدشان را بگیرند. از یکی از آنها می‌خواهم حرف‌های ساواش را برایم ترجمه کند. ساواش می‌گوید «اولین بار است که به ایران سفر می‌کنم. با یکی از دوستانم که برای درمان چشم آمده است، به ایران آمدم. پزشکان ایرانی در خاورمیانه درجه‌یک هستند و قیمت‌های خدمات درمانی در ایران بسیار پایین‌تر از ترکیه است. به‌همین‌دلیل دوستم به ایران آمده است».

هنگامی که علت سفر او با دوستش به ایران را می‌پرسم، پاسخ می‌دهد «پس از چکاپ چشم دوستم، با او و یکی دیگر از دوستانمان که همراه‌مان به ایران آمده است، می‌خواهیم برای خوش‌گذرانی به شمال سفر کنیم. می‌گویند آنجا خیلی زیباست و می‌توانیم با قیمت‌‌های ارزان خوش بگذرانیم». شهر‌های دیگر ایران را نمی‌شناسد و می‌گوید از راننده‌های تهران هم که پرسیدیم، همه پیشنهاد دادند به شمال سفر کنیم. این را فقط ساواش نمی‌گوید؛ مرد جوانی که کمی‌ آن‌طرف‌تر روی صندلی‌ نشسته است، هم تأیید می‌کند. ماردین که از کرکوک عراق برای عمل چشم به ایران آمده است می‌گوید «شمال شهرهایی زیبایی دارد، با مقدار کمی پول می‌توان در آنجا خوش‌گذرانی کرد. خیلی از مردم کردستان عراق برای تفریح به شمال سفر می‌کنند من هم چندباری به آنجا سفر کرده‌‌ام».

او که اولین بار ١١ سال پیش برای درمان چشمش به ایران سفر کرده است، می‌گوید «این چهارمین بار است که برای درمان چشمم به ایران آمده‌ام بسیاری از دوستان و آشنایان‌مان که برای خدمات درمانی به ایران آمده بودند از پزشکان ایرانی تعریف می‌کردند و راضی بودند برای همین اولین بار سال ٢٠٠٦ برای عمل شبکیه چشم به ایران سفر کردم. پس از مدتی فشار چشمم بالا رفت و بار دیگر به ایران آمدم که به من گفتند نیاز به عمل نیست و باید دارو مصرف کنم. پس از یک سال مصرف دارو برای سومین بار به ایران آمدم که گفتند باید بار دیگر چشمت را جراحی کنی پس از بهبود پزشکان به من گفتند چشمت بهبود پیدا کرده است اما با گذشت چند سال هفته پیش بار دیگر چشمانم درد گرفت و مجبور شدم بار دیگر برای درمان به ایران سفر کنم».

رتبه ایران در توریسم سلامت

درهمین‌حال رئیس انجمن گردشگری سلامت ایران درباره جایگاه ایران در حوزه توریسم سلامت می‌گوید: «براساس ظرفیت‌های منطقه ایران می‌تواند یکی از کشور‌های برتر در زمینه توریسم سلامت باشد. ایران با داشتن ویژگی‌هایی مثل دسترسی آسان به کشور، مهارت پزشکان، وجود تکنولوژی‌های روز دنیا و هزینه‌های کم می‌تواند به یکی از پایگاه‌های توریسم سلامت در خاورمیانه تبدیل شود». محمد جهانگیری با اعلام این نکات می‌افزاید: «یکی دیگر از جذابیت‌های مهم ایران که نقش مهمی در جذب گردشگران خارجی دارد موضوع میهمان‌نوازی مردم و وجود جاذبه‌های گردشگری زیاد است. همین نکات می‌تواند سالانه توریست‌های سلامت زیادی را برای سفر به ایران بکشاند».

او در ادامه با بیان اینکه ٤١ مقصد گردشگری سلامت در دنیا وجود دارد که ایران هم جزء آنهاست، می‌گوید: باید تلاش کنیم سهم بیشتری از بازار ١٥٠ میلیارددلاری توریسم سلامت به دست بیاوریم. فعلا ایران سالانه در این بازار فقط یک میلیارد دلار سهم دارد این در حالی است که کارشناسان با توجه به ظرفیت‌های کشور پیش‌بینی کرده‌‌اند با توجه به استعداد‌هایی که دارد، می‌تواند سهمی نزدیک به هفت میلیارد دلار از این بازار داشته باشد که متأسفانه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در این زمینه و نبود زیرساخت‌های مناسب نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های کشور در این زمینه استفاده کنیم. با توجه به وجود تحریم‌ها باز ما شاهد ورود گردشگران سلامت زیادی به کشور بودیم؛ ازجمله کشور‌‌های تازه به استقلال‌رسیده در آسیای میانه و حتی از کشور‌های اروپایی و آمریکا که بیشتر آنها برای خدمات زیبایی، دندانپزشکی، چشم‌پزشکی و درمان ناباروری به کشور ما سفر کردند. ما در درمان ناباروری در منطقه بی‌نظیر هستیم همچنین در خدمات در سلول‌های بنیادی جزء ١٠ کشور برتر هستیم».

رئیس انجمن گردشگری سلامت ایران با بیان اینکه بسیاری از توریست‌های سلامت از کشور‌های حوزه خلیج‌فارس، جمهوری آذربایجان، افغانستان و عراق به ایران سفر می‌کنند، می‌گوید: بسیاری از این گردشگران برای درمان به شهر‌هایی مانند شیراز، کرمانشاه، اصفهان، مشهد، اردبیل، تبریز، گیلان، مازندران، زابل و سیستان‌وبلوچستان مراجعه می‌کنند. به غیر از شهر‌‌های بزرگ شهر‌های مرزی نیز به دلیل قرابتی که با کشور‌های همسایه دارند میزبان بسیاری از توریست‌های سلامت هستند. به طور کلی تمام شهر‌‌های ایران ظرفیت بالایی در این حوزه دارند اما باید مشکلات زیرساختی مانند حمل‌ونقل برطرف شود تا بتوانیم از همه ظرفیتی که در این زمینه داریم بهره‌برداری کنیم».

 

دیدگاه تان را بنویسید