یک کارشناس بیماری‌های واگیردار:

برای رفع شپش سر از درمان‌های سنتی استفاده نکنید

کارشناس بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شهرستان میبد گفت: متأسفانه علی‌رغم اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که به وی‍ژه در یکی دو سال گذشته از طریق مراکز بهداشت در مورد بیماری شپش سر انجام شده، همچنان شاهد درمان‌های سنتی و نادرست از سوی برخی خانواده‌ها هستیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، «سید روح الله موسوی» که در جمع مربیان مهدهای کودک تحت تظارت بهزیستی میبد سخن می‌گفت، با اشاره به شروع سال تحصیلی و احتمال افزایش آمار موارد آلودگی به شپش در بین نوآموزان و دانش‌آموزان، رعایت بهداشت، آموزش نحوه صحیح درمان و بررسی و درمان همزمان اطرافیان فرد آلوده به شپش را از جمله راهکارهای مهم کنترل انگل این بیماری برشمرد.

وی با بیان این که انتقال شپش سر از طریق مستقیم و غیر مستقیم صورت می‌گیرد، اظهار کرد: آلودگی به شپش نزد دختران، بیش از پسران و در کودکان شایع تر از بالغین است .

به گفته‌ی این کارشناس، مهم‌ترین عارضه شپش، خاراندن شدید سر است که فرد را کلافه وخسته، پریشان و بی‌خواب می‌سازد و همین امر می‌تواند یکی از علل افت تحصیلی در دانش‌آموزان باشد .

موسوی تنها راه درمان توصیه شده برای این بیماری را استفاده از شامپوی پرمترین یک‌درصد خواند که این شامپو به صورت رایگان از طریق مراکز بهداشتی ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: نحوه درمان بدین صورت است که ابتدا می‌بایست سر را با صابون یا شامپوی معمولی شستشو داد. سپس با حوله تمیز، سر را خشک کرد و در حالی که موها مرطوب است تمام موها و پوست سر را به شامپوی پرمترین آغشته کرد.

وی ادامه داد: پس از این اقدام باید 10 دقیقه صبر کرد و سپس ضمن استفاده از شانه دندانه ریز، سر را با آب گرم فراوان شستشو داده و خشک کرد.

موسوی با بیان این که برای رشک‌زدایی نیز استفاده از مخلوط آب و سرکه موثر است، خاطرنشان کرد: یک لیوان سرکه سفید بهداشتی را با همان مقدار آب، مخلوط کرده و موی سر را به سرکه آغشته می‌کنیم و بعد از نیم ساعت، با شانه دندانه ریز(ترجیحاً شانه چوبی) موها را با حوصله، شانه می‌کنیم.

وی اظهار کرد: معمولاً با این اقدام، شپش و تخم شپش(رشک) از مو جدا می‌شود ولی در صورت باقی ماندن تعدادی از رشک‌ها، باید با صبوری تک تک آنها را با انگشت از موها جدا کرد و به صورت بهداشتی دفع کنیم و برای اطمینان، این روش را یک هفته بعد نیز تکرار کنیم.

وی تاکید کرد: پس از انجام درمان ضد شپش احتمال انتقال آلودگی از بین می‌رود لذا نیازی به جداسازی دانش‌آموزان نیست .

این کارشناس بیماری واگیر در پایان نیز متذکر شد: افزایش سطح آگاهی و مهارت کارکنان بهداشتی و درمانی، تشخیص و درمان صحیح مبتلایان(بخصوص در مراکز تجمعی)، افزایش سطح آگاهی جامعه و رعایت اصول بهداشت فردی و محیط توسط افراد وخانواده‌ها از راه‌های مهم پیشگیری و مبارزه با شپش است.

یادآور می‌شود؛ این نشست آموزشی همزمان با شروع فصل پائیز و بازگشایی مدارس و مهدهای کودک و به منظور تعامل هر چه بیشتر آموزش و پرورش و اداره بهزیستی با مرکز بهداشت در خصوص برنامه‌های غربالگری پدیکلوز(شپش)  با حضور جمعی از مدیران مهدهای کودک میبد برگزار شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید