معاون بهداشت وزارت بهداشت:

۱۱ میلیون جوان ایرانی در «سن ازدواج» قرار دارند

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۷۰ درصد جمعیت کشور بین سنین ۱۵ تا ۶۵ سال قرار دارند، گفت: کشور ایران اکنون در زمان طلایی پنجره جمعیت قرار دارد.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، علی اکبر سیّاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در سومین کنگره بین‌المللی تولید‌مثل و دومین کنگره بین‌المللی علوم سلامت، باروری و فرزند‌آوری و روز ملی جمعیت که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت در حوزه جمعیت در عهده وزارت بهداشت بوده و موضوع پیشگیری و جلوگیری از مشکلاتی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد در دستور کار ما قرار دارد.
 
وی ادامه داد: در حوزه زنان، زایمان، کودکان و جوانان دغدغه ما سلامتی مردم ایران است و آرزوی ما این بوده است که جامعه‌ای سالم داشته باشیم.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران در دوران طلایی جمعیت قرار دارد، افزود: دوران طلایی جمعیت یعنی آنکه جمعیت مولّد آماده کار و جوان کشور ۳۰ درصد از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند و ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت آماده اشتغال هستند و این بزرگترین فرصتی است که در اختیار کشور بوده و مانند ابری بارور است که سایه آن بر سر کشور افتاده که اگر از این باروری استفاده کنیم به هدف‌های مطلوب رسیده و اگر غفلت کنیم آسیب‌های بزرگی به کشور وارد می‌شود.
 
وی با اشاره به اشتغال، تولید و سرمایه‌گذاری به عنوان دغدغه کشور گفت: خوشبختانه فرصت‌های بزرگی برای فرزندآوری و افزایش جمعیت کشور پیش رو است، زیرا جمعیت زیادی در سنین باروری قرار دارند همچنین جمعیت جوانانی که تمایل به داشتن ۲ یا ۳ فرزند دارند فرصتی بزرگ در زمینه افزایش جمعیت محسوب می‌شود.
 
سیاری عنوان کرد: با وجود کاهش نرخ باروری سالانه حدود یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود و یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در هر سال متولد می‌شوند.
 
وی اظهار کرد: برنامه گسترده آموزشی برای بهداشت باروری و فرزند‌آوری در هاله اجرا داریم و در طرح تحول سلامت به ازا‌ی هر دو تا سه هزار نفر کارشناس مراقب سلامت در نظر گرفتیم که دو، سوم آن‌ها ماما هستند که بزرگترین نقش را برای سلامت مادران به عهه دارند.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی پوشش ۹۰ درصدی زایمان ایمن است افزود: در این دولت زایمان طبیعی رایگان شد و برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر را اجرا کردیم تا از مرگ زودهنگام در سنین میانسالی پیشگیری کنیم تا جمعیت کشور کاهش پیدا نکند.
 
وی تصریح کرد: دسترسی همگانی به سلامت فرصت دیگری برای کشور در زمینه افزایش جمعیت بوده که سه بُعد دارد دسترسی فیزیکی، بهره‌مندی از خدمات مناسب و حفاظت مالی در حوزه سلامت سه بعد آن شناخته شده که در طرح تحول به این سه بعد دسترسی همگانی به سلامت رسیدیم و مردم از آن بهره‌مند شدند.
 
سیاری ادامه داد: سیاست‌های ابلا‌غی مقام معظم رهبری افق‌های روشنی برای همه وزارتخانه‌ها در زمینه جمعیت روشن کرد و همه دستگاه‌ها ملزم به اجرای آن بوده و در ر‌أس آن‌ها وزارت بهداشت قرار دارد.
 
وی با اشاره به مشاوره پیش از ازدواج و لزوم فرهنگسازی در فرزند‌آوری گفت: اینکه جوانان تصمیم بگیرند چه موقع ازدواج کنند و چه تعداد فرزند داشته باشند به تفکر بعدی آن‌ها برمی‌گردد. ما به عنوان کارشناسان نقش مشاور برای جوانان را ایفا می‌کنیم و اکنون مشاوره‌ها به نحو احسن در مراکز جامع سلامت ارائه می‌شود.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱۱ میلیون زوج متقاضی ازدواج داریم افزود: اگر فقط روی ازدواج کار کنیم نرخ باروری افزایش پیدا کرده و شیب کاهشی نرخ باروری متوقف شده و در آینده افزایش پیدا می‌کند ما در وزارت بهداشت برنامه کمک به زوجین نابارور را اجرایی کردیم و اکنون ۳ میلیون زوج نابارور داریم.
 
وی افزود: در طرح تحول نظام سلامت برنامه‌ای به منظور کمک به زوجین نابارور در نظر گرفتیم و از لحاظ مالی و تکنولوژی از آن‌ها حمایت کردیم.
 
سیّاری ادامه داد: ۷۰ درصد جمعیت کشور بین سن ۱۵ تا ۶۵ سال قرار دارند یعنی سن اشتغال، تولید و توسعه که فرصتی طلایی برای کشور محسوب می‌شود و اکنون ۱۰ سال از این فرصت طلایی گذشته است، اما هنوز زمان برای اقدام کارهای مؤثر در جهت افزایش جمعیت داریم.
 
وی تصریح کرد: ۳ تا ۴ دهه مانده تا به جمعیتی برسیم که کشور دوره سالخوردگی را تجربه کند اگر جمعیت جوان شغل داشته باشد، به خوبی آموزش ببیند این جوانان می‌توانند سالخوردگی را به خوبی مدیریت کنند.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه باید دغدغه تولید و اشتغال را در کشور داشته باشیم، افزود: باید عمده کار روی سرمایه‌گذاری، اشتغال و تولید باشد و فرصتی که اکنون در کشور وجود دارد را از دست ندهیم و این موضوع در اولویت کار‌ها قرار گیرد. ایجاد فرصت‌های شغلی برای تحصیلکرده‌ها، مهارت‌آموزی با کار‌آفرینی امکان‌پذیر است و اگر تولید و اشتغال ایجاد شود به دنبال آن مسکن نیز تأمین شده و کمی از دغدغه جوانان حل می‌شود.
 
وی تأکید کرد: اکنون شیب کاهشی نرخ باروری کم شده و امیدواریم از فرصت طلایی پنجره جمعیت استفاده کنیم تا دغدغه رهبری در زمینه جمعیت و سالخوردگی را رفع کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید