لباسی مناسب جوانان طراحی نمی شود

یک طراح لباس گفت: برای نوجوانان، بویژه دختران لباس مناسبی در بازار پیدا نمی‌شود. لباس‌ها یا خیلی زنانه هستند یا بچه‌گانه و در این بخش اصلاً سرمایه‌گذاری نمی‌شود، شاید یکی از دلایل آن مقطع سنی گذرا باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  مریم روح‌زاده گفت: نمی‌دانم چرا به طراحی لباس کودک این‌قدر بی‌توجهی می‌شود، شاید تولیدکنندگان با وجود لباس‌های کودک خارجی که در بازار وجود دارد، لزومی برای سرمایه‌گذاری در این بخش نمی‌بینند. اغلب تولیدکنندگان نیز نمونه لباس‌های ترک را می‌خرند و از آن الگوبرداری می‌کنند.

 

وی اظهار کرد: مدتی است که روی چاپ لباس، بویژه برای خردسالان کار شده است و از طراحان ایرانی استفاده می‌کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد که به بخش کودک وارد شوند.  

او با بیان این‌که من به این بخش علاقه زیادی دارم، افزود: من دو بچه دارم و لباس‌هایی را که می‌خواهم، نمی‌توانم برای آن‌ها در بازار پیدا کنم. به همین دلیل ترجیح می‌دهم خودم برای آن‌ها لباس طراحی کنم.

روح‌زاده با بیان این‌که ما با فقدان طراحی در حوزه لباس کودک مواجه هستیم، ادامه داد: برای نوجوانان، بویژه دختران لباس مناسبی در بازار پیدا نمی‌شود. لباس‌ها یا خیلی زنانه هستند یا بچه‌گانه و در این بخش اصلا سرمایه‌گذاری نمی‌شود، شاید یکی از دلایل آن مقطع سنی گذرا باشد.

این مدرس دانشگاه گفت: شاید تولیدکنندگان برای طراحی لباس بانوان و مواجه با مقوله حجاب نمی‌توانند از الگوهای غربی استفاده کنند و مجبور به سرمایه‌گذاری و استفاده از طراحان ایرانی می‌شوند؛ اما چون این مشکل در حوزه کودکان وجود ندارد، ترجیح می‌دهند از همان الگوهای غربی استفاده کنند.

او در پاسخ به این‌که آیا شرکت و برگزیده شدن در جشنواره‌های مد و لباس فجر برای شما دستاوردی داشته است؟ اظهار کرد: برگزیده شدن طرح‌های من در این جشنواره فقط یک رزومه بود. هیچ تولیدکننده‌ای سراغ من نیامد، در حالی که من دوست دارم این طرح‌ها تولید و از آن‌ها استفاده شود. متاسفانه بخش کودک در جشنواره خیلی کم‌رنگ است. زمانی که جشنواره افتتاح می‌شود، ما لباس بزرگسالان را می‌بینیم و در گوشه‌ای از جشنواره، دو دست لباس کودک هم دیده می‌شود. مثل نمایشگاه کتاب که بخشی را به کودک اختصاص می‌دهند، باید بخشی از جشنواره مد و لباس را هم به کودکان اختصاص دهند تا بیننده‌ها جذب شوند.

روح‌زاده با بیان اینکه امسال هم در بخش کودک و بخش‌های دیگر جشنواره مد و لباس فجر شرکت کرده است، گفت: می‌توانند برای بخش کودک به صورت جدا فراخوان دهند زیرا دانشجویان بسیاری در این حوزه فعالیت می‌کنند. من در این حوزه تدریس هم می‌کنم و می‌بینم که در این زمینه طراحی‌های بسیاری انجام می‌شود اما چون جشنواره جدایی وجود ندارد کسی کارهایش ارائه نمی‌دهد.

این طراح لباس با بیان این‌که بخش کودک مهجور مانده است، گفت: من شنیده‌ام امسال کارهای زیادی در حوزه کودک به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

او اظهار کرد: اگر شب عید لباس‌هایی با طرح‌های ایرانی ارائه شود، از آن استقبال خوبی خواهد شد. طرح لباس‌های خارجی که در بازار عرضه می‌شود ریشه ایرانی ندارند. اطرافیان من بارها به گفته‌اند، ای کاش شبیه لباس‌هایی که برای بچه‌های‌تان طراحی کرده‌اید در بازار وجود داشت تا ما هم می توانستیم از آن استقبال کنیم.

این طراح لباس درباره این‌که برگزاری جشنواره‌هایی مثل مد و لباس تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد و به معرفی طراحان ایرانی کمک کند؟ بیان کرد: پیش از برگزاری جشنواره مد و لباس جایی نبود که ما بخواهیم کارهای‌مان را ارائه و خودمان را نشان دهیم. من هر سال گواهی حضور در جشنواره را داشتم. البته حضور چند روزه ما در جشنواره نیز نمی‌تواند کمک آن‌چنانی به طراحان لباس کند تا تولیدکننده‌ها با آن‌ها کار کنند، بلکه برای محقق شدن این امر باید تبلیغات شود.

مریم روح‌زاده از سال ۷۳ به حوزه طراحی لباس وارد شده است و در پنجمین جشنواره مد و لباس در بخش طراحی لباس کودک، نفر دوم و در جشنواره سال ۹۱، نفر سوم شد. او در مقطع کارشناسی رشته طراحی تکنولوژی دوخت و در مقطع کارشناسی ارشد طراحی پارچه تحصیل کرده است.

دیدگاه تان را بنویسید