خواص درمانی بی نظیر این گیاه

گیـاه بارهنـگ بـا نـام علمـی Plantago major L جـزء خانواده Plantaginaceae میباشد. این خانواده از سه جـنس .Plantago coronopus L ، اسفرزه Plantago Psyllium و .L major Plantago و بـیش از 200 گونـه تشـکیل شـده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، بارهنــگ یــا بارهنــگ کبیــر بــا نــام علمــی . Plantago major  L گیاهی است علفی و پایا با ریشه ای کوتاه و مخصوص مناطق پـرآب کـه در بیشتر نقاط ایران رویش دارد . دارای برگ های پهن و طوقه ای با دمبرگهای بلند و گل آذین خوشه ای.

بهداشت نیوز نوشت؛ دانه هـای بارهنـگ ریـز سیاه رنگ و قایقی شکل و در میوهای پوستینه کـه بـه صـورت کپسول تخم مرغـی بـوده قـرار دارد . گیاه بارهنگ در منطقه وسیعی از دو قاره اروپا و آسـیا و همچنـین شـمال آفریقـا و آمریکـای شـمالی مـیرویـد. در ایران تقریباً در تمام نقـاط مـی رویـد . بارهنـگ گیـاهی اسـت چند ساله، ساقه آن به طول 10 -70 سانتیمتر، بـرگ هـای آن تماماً طوقهای و رنگ گلهایش سبز متمایل به قهوهای است. موسم گلدهی گیاه اردیبهشت تا شهریورماه است.

معمولاً از دانه های این گیاه استفاده مـی شـود . دانه های این گیاه قهوهای تیره، کوچک و تخم مرغـی شـکل و در میوهای پوستینه، که به صورت کپسول تخم مرغی بـوده و محتوی 8 -4 دانه است، قرار دارنـد دانـه هـا را از اواسط فصل بهار به بعد جمع آوری می نماینـد.

خواص دارویی و موارد مصرف : بارهنگ کبیر دارای مصارف دارویی از جمله درمان بیماریهای پوستی، ناراحتی های تنفسی، گوارشی، گردش خون ، پیش گیری سرطان، ممانعت از تشکیل تومور درمان زخم و عفونت ها و غیره است بارهنگ کبیر با داشتن ترکیباتی مانند ترکیبات فنلی مشتقات کافئیک اسید، فلاونوئید ها ، الکالوئید ها، ترپنوئید ها و ویتامین C ، گیاه دارویی مهمی محسوب می شود.

ترکیب اصلی فلاوونوئیدی در گونه های  plantago , 7-glucoside luteolin است که در پیش گیری و مهار سرطان نقش دارد. تری ترپنوئید های جدا شده برگی عبارتند از ursolic acid ، Oleonolic acid  است که این دو ماده اثر مهارکننده بر پیشرفت تومور بر عهده دارند مشتق اصلی کافئیک اسید در بارهنگ کبیر plantamajoside و Actoside است. دانـه هـای بارهنـگ چنانچه در آب قرار گیرد به علت داشتن لایه موسـیلاژ بـا جـذب آب متورم می شوند.

دانه های بارهنـگ ضد اسـهال بـوده و یکـی از اعضای چهار تخمه می باشد کـه بـه عنـوان نـرم کننـده سـینه و برطرف کننده سرفه و خارش گلو مصرف سنتی دارد.  دانـه بارهنـگ دارای چربی، صمغ، موسیلاژ و ترکیبات گلوکوزیدی اسـت. از این گیاه برای درمان ناراحتیهای تنفسی استفاده مـی شـود و یکی از گیاهان لعابدار و دارای مـاده سـافورین اسـت.

دانـه این گیاه خاصیت ضد عفونی کننده و هم خلط آوری خـوبی برای دستگاه تنفسی دارد. جوشانده دانه بارهنگ در استعمال داخلی در رفع اسـهال ، رفـع بیماریهـای التهـاب کلیـه و مثانـه استفاده میگردد. کمیسیون E مصرف بخشهای هوایی major. P و lanceolata. P را بــه صــورت خــوراکی جهــت ترشــحات دســتگاه تنفــسی و التهابهای دهان و حلـق مـورد تاییـد قـرار داده اسـت.

همچنـین مصرف آنها به صورت موضعی در واکنشهای التهابی پوسـت تایید شده است از برگ گیاه اثـرات ضـد التهـاب و تقویت کنندگی سیستم ایمنـی در مطالعـات درونتنـی مـشاهده شده است دانه های آن به عنـوان جانـشین اسـفرزه مـورد استفاده قرار میگیرد. خواص دیورتیک و ضد خونریزی نیـز از آن گزارش شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید