خواص باورنکردنی مصرف روزانه پیاز

در این نوشتار ما از ۵۵ مهمترین خواص پیاز برای سلامتی و درمان برای شما می گوییم که دانستن اش ضروری است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، وقتی به زندگی سالم و رعایت رژیم غذایی مناسب می‌اندیشیم، تقریبا نخستین چیزی که فورا به ذهن‌مان خطور می‌کند این است که مصرف سبزیجات بیش‌تر برای سلامتی ضروری است. هم‌چنین با این‌که سبزیجات به دلیل پایین بودن میزان قند در آن‌ها، به وضوح گزینه‌ای سالم‌تر هستند، ممکن است برخی افراد در رژیم غذایی‌شان میوه‌ها را ترجیح دهند. به هر حال، وقتی به رژیم غذایی سالم و تامین خوراکی‌های پاک فکر می‌کنیم، سبزیجات جزء نخستین گزینه‌های‌مان خواهند بود. ولی حتی در میان همه‌ی سبزیجات، پیاز مظلومانه آخرین گزینه‌ای خواهد بود که به آن فکر می‌کنیم.

در این مقاله، در مورد فواید همه‌ی انواع پیازها برای سلامتی برای‌تان خواهیم گفت؛ این موضوع به چند بخش تقسیم می‌شود. نخست، تحت عنوان پیازهای زرد و سفید، در مورد فواید عمومی پیاز برای سلامتی بحث خواهیم کرد؛ و باید به این نکته دقت کنید که هر چه در این بخش درباره‌ی فواید پیاز گفته می‌شود، تقریبا در مورد همه‌ی انواع پیاز صدق می‌کند. پیاز قرمز، پیاز سفید، پیازچه، و پیازهای گرد کوچک و انواع دیگر پیازها، همگی با درجات مختلف دارای فوایدی مشترک برای سلامتی هستند.

مهمترین خواص پیاز برای سلامتی (پیازهای زرد و سفید) در ادامه آمده است: 

خواص پیاز برای سلامتی درست مانند ساختار ظاهری این سبزی، چند لایه و پیچیده است. تقریبا در تمامی انواع پیازهایی که در بازار به فروش می‌رسند، فارغ از نوع و رنگ‌شان، فوایدی بی‌نظیر نهفته است. بعضی از این فواید برای‌تان جالب خواهند بود، برخی دیگر فورا شگفت‌زده‌تان خواهند کرد، و قطعا بیش‌تر آنها شما را به مصرف بیش‌تر پیاز ترغیب خواهند نمود.

۱. پیازها سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند

فوتوکمیکال‌ها یا مواد شیمیایی گیاهی، مواد طبیعی هستند که در میوه‌ها و سبزیجات تازه یافته می‌شوند و آنها را به خوراکی‌هایی مفید و عالی برای سلامتی تبدیل کرده‌اند. برخی از آنها دارای تاثیرات آنتی‌اکسیدانی هستند؛ درست مانند مواد شیمیایی گیاهی موجود در پیاز. شاید از شنیدن این حقیقت شگفت‌زده شوید، ولی پیاز در واقع از لحاظ میزان آنتی‌اکسیدان موجود در آن، غنی‌ترین خوراکی است که می‌توانید بیابید.

آری، کاملا درست است؛ نه لیمو، نه بلوبری، نه جعفری و نه هیچ اَبَر خوراکی دیگر که در تبلیغات بازرگانی به عنوان منبع کامل آنتی‌اکسیدان از آنها یاد می‌شود؛ هم‌چنین، نکته‌ی جالب این است که یکی از دلایلی که باعث می‌شود پیاز سرشار از آنتی‌اکسیدان باشد، وجود ترکیبات گوگردی در آن است؛ همان ترکیباتی که باعث بوی بد پیاز می‌شوند.

۲. پیاز حاوی مواد قوی ضدسرطانی است

بدیهی است خاصیت آنتی‌اکسیدانی که در بالا به آن اشاره شد، می‌تواند در مبارزه علیه سرطان و انواع تومورها کمک کند، ولی ماده‌ای خاص در پیاز وجود دارد که باعث خاصیت ضد سرطان‌زایی مضاعف در آن می‌شود. این ترکیب کوئرستین نام دارد؛ این ماده نوعی فلاونوئید است که در پیاز وجود دارد، و مطالعات فراوان اثرات مختلف آن را بر سلامتی اثبات کرده‌اند (اثراتی از قبیل جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، پارکینسون، و غیره). برجسته‌ترین اثر کوئرستین برای سلامتی، توانایی‌اش در مبارزه علیه سرطان است، و اگر برای مصرف بیش‌تر پیاز به دنبال انگیزه هستید، این مسئله می‌تواند دلیلی قاطع برای مصرف بیش‌تر پیاز در رژیم غذایی‌تان باشد. خواص ضدسرطانی کوئرستین را می‌توان جزء مطلوب‌ترین و مهم‌ترین خواص پیاز برای سلامتی دانست.

خواص پیاز ۳. باعث تولید کلسترول خوب (HDL) می‌شود

غالبا وقتی از این تاثیر شگفت‌آور پیاز بهره‌مند می‌شوید که آن را به صورت خام مصرف کنید، بنابراین این نکته را همیشه قبل از قرار دادن پیاز در رژیم غذایی‌تان به یاد بیاورید. راه آسان برای کمک به افزایش سطح کلسترول خوب (و بنابراین، کاهش سطح کلسترول بد) گذاشتن چند تکه از آن روی غذای است. برای بهره‌مندی بیش‌تر از خواص پیاز می‌توانید چند قطره آب لیمو نیز روی آن بچکانید.

۴. پیاز شما را از ابتلا به زخم و ورم معده در امان نگه می‌دارد

کم‌تر خوراکی‌ مثل پیاز پیدا می‌شود که بتواند باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد شود؛ این خاصیت پیاز در کنار قدرت التیام‌بخشی این سبزی پر خاصیت (در بخش‌های بعدی در مورد قدرت التیام‌بخشی آب پیاز بیش‌تر خواهیم گفت) باعث می‌شود از ابتلا به زخم معده در امان بمانید. هم‌چنین پیاز می‌تواند از پیشرفت ورم معده در طولانی مدت جلوگیری کند، و باعث حفظ سلامتی پوشش داخلی معده و حفظ تعادل اسیدی آن ‌شد.

۵. با تنظیم قند خون از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند

کروم یکی دیگر از مواد ارزشمند موجود در پیاز و خواص پیاز است که باعث تنظیم بهتر و پایدارتر قند خون می‌شود. این مسئله در حفظ حساسیت طبیعی بدن در برابر انسولین و جلوگیری از دیابت، تنظیم اشتها و هم‌چنین جلوگیری از چاقی تاثیر مثبت دارد.

۶. پیاز التهاب را کاهش می‌دهد و با عفونت‌ها مبارزه می‌کند

فلاونوئیدها و ترکیباتی که عامل بو و مزه‌ی تند و تیز پیاز (خام) هستند، باعث کاهش التهاب، چه داخل بدن و چه خارج از آن، می‌شوند. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، التهاب یکی از عوامل ایجاد انواع بیماری‌ها در بدن‌تان است؛ از این رو، لازم است خوراکی‌هایی را که باعث کاهش التهاب می‌شوند (خوراکی‌هایی از قبیل چای سبز، یا بادام خام)، بیش از پیش در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. به این ترتیب، یکی دیگر از خواص پیاز برای سلامتی، تاثیر قوی آن در کاهش التهاب است.

۷. اثربخشی ویتامین C را در بدن‌تان افزایش می‌دهد

پیاز سرشار از ویتامین C است، ولی نکته‌ی مهم‌تر این است که فرآیند فعال شدن ویتامین C و عملکرد آن را در بدن تسهیل و بهبود می‌دهد. این خاصیت نه تنها باعث بهبود عملکرد ویتامین C موجود در خود پیاز می‌شود، بلکه عملکرد ویتامین C دریافتی از خوراکی‌های دیگر را نیز در بدن بهبود می‌بخشد. این مسئله باعث بهبود وضعیت دستگاه ایمنی، پوست، قابلیت ارتجاعی بافت‌ها، سطح انرژی بدن و شادابی‌تان می‌شود. پژوهش‌هایی که در زمینه‌ی خواص پیاز برای سلامتی به‌عمل آمده‌اند، این مسئله را ثابت کرده‌اند که ویتامین C دریافتی از پیاز نسبت به ویتامین C موجود در دیگر منابع غذایی ( مانند مرکبات) که از لحاظ نظری غنی‌تر هستند، مهم‌تر و کارآمدتر است.

۸. پیاز باعث افزایش تراکم استخوانی در زنان یائسه می‌شود

تاثیرات مفید پیاز برای سلامت استخوان‌ها تنها به میزان بالای کلسیم موجود در آن محدود نمی‌شود، بلکه هم‌چنین فلاونوئیدهای موجود در آن باعث می‌شوند کلسیم بتواند به سوی نقاطی خاص از بدن راه پیدا کند که بیش از سایر نقاط به آن نیاز دارند. بنابراین به عنوان یکی دیگر از خواص پیاز برای سلامتی می‌توان به خاصیت جلوگیری از پوکی استخوان اشاره کرد.

خواص پیاز قرمز برای سلامتی

همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، پیاز قرمز همه‌ی خواص شگفت‌انگیز و ارزش غذایی پیاز زرد (و سفید) را که در بالا به آنها اشاره شد در خود جای داده است؛ ولی این نوع پیاز دارای خواص اضافی دیگر نیز هست. در ادامه به این خواص پیاز اشاره خواهیم کرد:

۹. تاثیر پیاز قرمز در کاهش کلسترول بد خون بیش‌تر است

فلاونوئیدهایی که باعث ایجاد رنگ قرمز در این نوع پیاز هستند، بر کاهش کلسترول بد و تحریک تولید کلسترول خوب در بدن تاثیر شگفت‌آور دارند، ‌و از این نظر برای حفظ سلامتی بدن بسیار ارزشمند هستند. هم‌چنین پژوهش‌ها نشان داده‌اند افزایش مصرف کوئرستین (ترکیب فلاونوئیدی اصلی در پیاز) باعث کاهش فشار خون، و کاهش خطر سکته‌ی مغزی و بیماری عروق کرونر قلب می‌شود.

۱۰. پیاز قرمز منبعی غنی از آهن، کلسیم، و دیگر مواد معدنی ارزشمند است

پیاز قرمز که همواره خواص بی‌نظیرش نادیده گرفته و به آن اجحاف شده است، منبعی غنی از کلسیم، آهن، منگنز، منیزیوم، پتاسیم، و ویتامین‌های C، K، و B۶ است. به ندرت می‌توان همه‌ی این مواد ارزشمند را به صورت یک‌جا در طبیعت پیدا کرد، بنابراین تا آن‌جا که می‌توانید از اجزای مغذی و مفید پیاز قرمز بهره‌مند شوید. فهرست فواید پیاز برای سلامتی بدون ذکر این مطلب کامل نمی‌شود: پیاز مانند قرص قوی ویتامین است که برای حفظ تراکم استخوانی و سلامت چرخه‌ی تشکیل خون و گردش خون بسیار ضروری است.

۱۱. پیاز قرمز باعث تسکین آسم، حساسیت‌ها و آرتروز می‌شود

یکی از تاثیرات مفید و منحصربه‌فرد پیاز قرمز برای سلامتی (که آن‌چنان در پیاز سفید وجود ندارد) توانایی‌اش در بهبود وضعیت افرادی است که به آسم، آرتروز، و حساسیت مبتلا هستند. این مسئله نیز به دلیل وجود خواص ضد التهابی در همه‌ی انواع پیاز است؛ ولی این خاصیت پیاز دلیل دیگر نیز دارد: ترکیبی به نام اونیونین A  باعث فرو خواباندن فعالیت سلول‌های دستگاه ایمنی می‌شود و به این طریق بیماری‌های مذکور را بهبود می‌بخشد.

 فواید پیازچه برای سلامتی

پیازچه با آن رنگ‌های سبز و سفید دوست‌داشتنی‌اش نه تنها همه‌ی فواید و خواص عمومی پیازها را در خود جای داده است، بلکه خواص اضافی و منحصربه‌فرد دارد. در ادامه به ۳ فایده‌ی عمده‌ی پیازها اشاره می‌کنیم که در پیازچه برجسته‌تر هستند.

۱۲. بخش‌های سبز رنگ پیازچه سرشار از ویتامین A است

ساقه‌ی پیازچه حاوی حدود ۲۴ میکروگرم ویتامین A است که ۲/۶ درصد از نیاز روزانه‌ی مردان و ۳/۴ درصد از نیاز روزانه‌ی زنان به ویتامین A را تامین می‌کند. این میزان ویتامین A نسبت به حجم و اندازه‌ی ساقه‌ی پیازچه بسیار بالا است. بنابراین، هر زمان که احساس کردید به ویتامین A نیاز دارید، تنها سراغ هویج نروید، زیرا پیازچه نیز سرشار از این ویتامین است.

۱۳. پیازچه منبع غنی از فیبر است

فیبر برای سلامت دستگاه گوارش‌ و تنظیم سطح قند خون فواید فراوان دارد؛ از این رو، برای حفظ سلامت قلب و عروق‌تان بسیار مفید است. بنابراین، باید به طور کلی اذعان کرد پیاز به اندازه‌ی دیگر سبزی‌های غنی از فیبر، برای سلامتی مفید است.

۱۴. پیازچه هم‌چنین سرشار از مس است

مس ماده‌ی معدنی نادر و ارزشمند است که در بسیاری از سبزیجات دیگر یافت نمی‌شود. با مصرف پیازچه می‌توانید از این خاصیت نیز بهره‌مند شوید. مس برای حفظ سلامت مویرگ‌ها و بسیاری دیگر از اندام‌های بدن (مانند لوزالمعده و کبد) ضروری است.

۱۵. مجموعه‌ی ویتامین‌های موجود در پیازچه می‌تواند از آسیب‌های DNA و سلولی جلوگیری کند

پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند، مواد موجود در پیازچه از تولید آنزیمی به نام زانتین اکسیداز جلوگیری می‌کند؛ این آنزیم باعث تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود و در نهایت به سلول‌ها و DNA آسیب می‌رساند. مصرف مرتب پیازچه می‌تواند با حفظ شرایط اولیه‌ی سلول‌ها، در طولانی‌مدت بدن‌تان را سالم‌تر و جوان‌تر نگاه دارد. این یکی از شگفت‌انگیزترین خواص پیاز برای سلامتی انسان است که به شکلی ویژه در پیازچه وجود دارد.

 ۱۶. یک آنتی بیوتیک عالی است

پیاز دارای خواص آنتی بیوتیکی، ضدعفونی‌کننده، ضد میکروبی و کارمینتیف است که به شما کمک می‌کند از عفونت دور بمانید.

۱۷. درمان فوری سرماخوردگی است

این ماده‌ی خوراکی یک درمان فوری برای تب، سرماخوردگی، سرفه، گلودرد، آلرژی‌ها و غیره است. مخلوطی از آب پیاز و عسل می‌تواند به راحتی این مشکلات را درمان کند.

خواص پیاز ۱۸. تب را درمان می کند.

یک قطعه کوچک از پیاز می‌تواند با عوارض جانبی تب مبارزه کند.

۱۹. بوی پیاز خونریزی بینی را بند می آورد

استنشاق بوی یک تکه پیاز کوچک، می‌تواند خونریزی بینی را متوقف کند یا از شدت آن کم کند.

خواص پیاز ۲۰.بی خوابی رادرمان میکند

مصرف یک پیاز در روز می‌تواند بی‌خوابی یا اختلالات خواب را درمان کند. این ماده‌ی خوراکی مطمئنا کمک‌تان می‌کند که شب‌ها خواب خوبی داشته باشید.

۲۱. به بهبود دستگاه گوارش کمک میکند

پیاز می‌تواند دستگاه گوارش را بهبود بخشد. اگر مشکلات گوارشی دارید، پیاز می‌تواند با افزایش آزاد شدن شیره‌های گوارشی مشکل را حل کند.

۲۲. آب پیاز جای سوختگی یا نیش حشرات را التیام می دهد

آب پیاز می‌تواند پوست سوخته یا جای نیش حشرات یا نیش زنبور را درمان کند. ممکن است پیاز احساس سوزش‌تان را بیش‌تر کند، اما می‌تواند آن را به طور موثری درمان کند.

۲۳.پیاز سرخ شده هر دردی را شفا می دهد

ترفند کوچکی با استفاده از پیاز برای تسکین درد بدن وجود دارد. پیاز را باید در روغن کنجد یا روغن کرچک سرخ کنید. پیاز سرخ شده را می‌توانید برای درمان هر گونه دردی استفاده کنید.

۲۴.آب پیاز و زردچوبه برای شفافیت پوست صورت عالی است

یکی از ترفندهای شناخته شده برای حذف لکه‌های تیره یا رنگدانه‌ها روی صورت شما این است که ترکیب آب پیاز و زردچوبه را در آن منطقه استعمال کنید.

۲۵.آب پیاز مشکلات گوش و چشم را درمان میکند

آب پیاز برای درمان مشکلات گوش و چشم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آب برای نوزادان به عنوان قطره‌ی چشم برای دید واضح‌تر استفاده می‌شود.

۲۶.برای دندان درد تسکین بخش است

آب پیاز همچنین برای تسکین درد دندان‌ها و جلوگیری از خراب شدن آنها استفاده می‌شود.

خواص پیاز ۲۷.بافت های بدن را احیا میکند

پیاز دارای خواص احیاکننده بر روی بافت‌های بدن است.

۲۸.برخی خال های روی بدن را از بین می برد

آب پیاز برای حذف چند نوع خال به طور موثری عمل می‌کند.

۲۹.به قوت حافظه کمک می کند

برای داشتن یک حافظه‌ی خوب و سیستم عصبی قوی، مصرف پیاز بهترین گزینه است.

۳۰.اختلالات قاعدگی را درمان میکند

پیاز اختلالات قاعدگی را درمان می‌کند. مصرف پیاز خام را باید از چند روز قبل از شروع دوره‌ی قاعدگی‌تان شروع کنید.

۳۱.از ریزش مو جلوگیری میکند

از آب پیاز بر روی مو یا پوست سر برای از بین بردن شپش و ریزش موی سر استفاده کنید. این یکی از برجسته‌ترین مزایای پیاز برای مو است.

۳۲. خواص ضدپیری دارد

پیاز دارای مزایای ضد پیری فراوان است. ویتامین‌های A، C و E که آنتی‌اکسیدان هستند در مقابل آسیب‌های ناشی از اشعه‌ی مضر UV از پوست محافظت می‌کنند و از آسیب رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد پیری زودرس پوست می‌شوند، جلوگیری می‌کنند. پیاز یکی از غنی‌ترین منابع کوئرستین است، قدرتمندترین آنتی‌اکسیدان که می‌تواند پوست شما را بدون چروک نگه دارد.

از سوی دیگر، ویتامین‌ها و گوگرد، از پوست شما مراقبت می‌کنند و به آن نرمی و شادابی می‌دهند. خواص ضدپیری پیاز را می‌توان به وجود فیتوکمیکال‌های غنی از گوگرد نسبت داد. ماساژ دادن پوست با آب تازه‌ی پیاز کمک می‌کند تا گردش خون افزایش بیابد و ظاهر کلی پوست شما را با به نمایش گذاشتن ظاهری جوان‌تر و درخشان‌تر بهبود می‌دهد.

۳۳. پیاز آکنه را درمان می‌کند.

خواص ضد میکروبی، ضد باکتری و ضد التهابی پیاز می‌تواند روی پوست شما تاثیری شگفت‌انگیز داشته باشد. این ماده‌ی خوراکی یک ضدعفونی‌کننده‌ی قوی است که پوست شما را از باکتری‌ها و سایر عفونت‌های پوستی دور نگه می‌دارد. پیاز را می‌توانید برای درمان آکنه و جوش استفاده کنید. برای این منظور، می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری آب پیاز را با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و ترکیب به‌دست آمده را روی صورت‌تان بمالید. اجازه بدهید ترکیب به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند و سپس آن را بشویید. به غیر از کاربرد موضعی که پیاز دارد، مصرف منظم آن همچنین می‌تواند نتایج معجزه‌آسایی برای رفع آکنه به شما ارائه دهد.

۳۴. تیرگی پوست را برطرف می‌کند.

پیاز به پاکسازی خون‌تان کمک می‌کند و فلاونوئیدها را به بدن‌تان می‌رساند که به ویتامین C برای انجام عملکردهای مهم‌اش کمک می‌کنند. مصرف پیاز می‌تواند پوست شما را سالم و درخشان نگه دارد. شما می‌توانید ماسک صورت خود را با ترکیب یک و نیم قاشق غذاخوری آب تازه پیاز، ۲ قاشق غذاخوری آرد نخود، نصف قاشق چایخوری شیر و مقدار اندکی جوز هندی آماده کنید. تمام این مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا خمیر غلیظی آماده شود، در صورت لزوم شیر بیش‌تری اضافه کنید تا به قوام مطلوب برسید. شما همچنین می‌توانید چند قطره اسانس اسطوخودوس به آن اضافه کنید تا بوی پیاز را از بین ببرد.

بعد از تمیز کردن صورت‌تان، ماسک را روی آن بمالید و اجازه بدهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که خشک شود، همان‌جا بماند. برای پاک کردن ماسک توپ پنبه‌ای را در شیر فرو کنید و خمیر را با ماساژ دادن به صورت حرکات دایره‌ای بردارید. این ماسک سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برد و پوست را رروشن‌تر می‌کند.

۳۵. لکه‌های تیره را از بین می‌برد.

آب پیاز برای خلاص شدن از شر لکه‌های تیره عالی است. مواد مغذی متنوع و فراوان و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پیاز پوست را در هنگام برداشتن ناخالصی‌ها، تغذیه می‌کند. شما می‌توانید با مخلوط کردن مقدار مساوی آب پیاز و ماست تازه یک ماسک برای صورت‌تان آماده کنید. شما همچنین می‌توانید چند قطره روغن معطر مورد علاقه‌تان را نیز به آن اضافه کنید، تا رایحه‌ی دلپذیری داشته باشد. با استفاده از این مخلوط و با حرکات دایره‌ای ملایم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صورت‌تان را ماساژ بدهید. این روش درمانی را باید به صورت روزانه تکرار کنید تا به بهترین نتیجه‌ی ممکن برسید.

۳۶. نیش و گزش حشرات را درمان می‌کند.

پیاز می‌تواند برای تسکین گزش و نیش حشرات مورد استفاده قرار گیرد. تمام کاری که باید انجام دهید این است که تکه‌های پیاز را روی محلی که دچار گزیدگی شده‌است، قرار دهید. خواص ضد التهابی پیاز در کاهش سوزش، خارش و تورم ناشی از حشرات بسیار موثر است.

۳۷. مشکل نازک شدن مو را درمان می‌کند.

پیاز برای درمان نازک شدن موها مفید است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که آب یک پیاز را بگیرید و نصف قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. شما می‌توانید روغن معطر مورد علاقه‌تان را برای از بین بردن بوی بد پیاز به ترکیب اضافه کنید. این مخلوط را روی تمام موها یا قسمتهایی که نازک هستند استعمال کنید. اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند و البته سرتان را با چیزی پوشش ندهید. صبح روز بعد موهای خود را شامپو کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه این روش درمانی را دست کم یک تا سه بار در هفته باید انجام بدهید.

۳۸. ریزش مو و شوره‌ی سر را درمان می‌کند.

شما می‌توانید با استفاده از پیاز یک ماسک مو برای مبارزه با ریزش مو، شوره‌ی سر و خارش کف سر آماده کنید. آب پیاز به خصوص برای افزایش طول موهای شما مفید است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که یک پیاز را رنده کنید یا آن را له کنید و آب آن را استخراج کنید. این آب را با مقادیر مساوی روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید و آن را روی پوست و موی سرتان بگذارید. سر خود را با یک کلاه دوش بپوشانید و اجازه بدهید آب پیاز به مدت ۲ ساعت روی سر بماند.

در نهایت بعد از گذشت این مدت سرتان را با شامپو بشویید تا از چسبندگی موها خلاص شوید. این ماسک مو باعث افزایش توانایی رشد موهای شما می‌شود و در عین حال درخشش و شادابی برای پوست‌تان به ارمغان می‌آورد. برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید دوبار در ماه از این روش استفاده کنید.

۳۹. رنگ مو را حفظ می‌کند.

شما می‌توانید آب پیاز را روی موهای خود استعمال کنید تا سایه‌ای از رنگ مسی روی آنها ایجاد کنید و موهای‌تان را براق کنید. با این حال، اگر می‌خواهید رنگ طبیعی موهای خود را حفظ کنید، می‌توانید پیاز را با مقدار مناسبی از روغن خردل مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی موهای‌تان بمالید. روغن خردل باعث کاهش اثر روشن‌کنندگی پیاز می‌شود.

۴۰. یک نرم‌کننده‌ی طبیعی مو است.

برای این‌که موهای‌تان را به طور طبیعی نرم کنید، می‌توانید مخلوطی از پیاز و شنبلیه را روی موهای خود بمالید. اجازه بدهید این ترکیب به مدن نیم ساعت روی موها بماند و سپس موهای‌تان را با یک شامپوی ملایم شستشو دهید.

۴۱. سرشار از پلی‌فنول است

پیاز سرشار از مقادیر زیادی پلی‌فنول است که نسبت به هر ادویه و سبزیجات دیگری مانند فلفل دلمه‌ای قرمز، سیر، هویج و گوجه فرنگی غنی‌تر است.

۴۲. مشکلات جنسی

مصرف منظم پیاز به درمان مشکلات جنسی مانند اختلال نعوظ، بی‌میلی جنسی، بنیه‌ی جنسی پایین و انزال زودرس کمک می‌کند.

بذر پیاز می‌تواند به افزایش تحرک و تعداد اسپرم‌های سالم کمک کند.

۴۳. کمک به پیشگیری از پوسیدگی دندان و رفع دندان درد

پیاز برای سلامت دهان و دندان مثلا پیشگیری از پوسیدگی دندان، درد دندان و عفونت دهان و دندان مفید باشد. فقط کافی است چند قطره آب پیاز تازه روی ناحیه‌ی آسیب دیده بریزید.

۴۴. از استرس اکسیداتیو پیشگیری می‌کند

پیاز همچنین از شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. فقط کافی است حداقل یک عدد پیاز در روز درون غذا بپزید و یا به صورت خام در سالاد مصرف کنید.

۴۵. آسیب دیدگی پوست سر را درمان می‌کند

آب پیاز برای درمان آسیب دیدگی پوست سر مفید است. کمی آب پیاز خام را با روغن نارگیل مخلوط کنید و روی پوست سرتان به مدت ۵-۱۰ دقیقه ماساژ دهید و با آب ولرم بعد از ۳۰ دقیقه بشویید.

۴۶. درمان سرطان سر و گردن

پیاز در برابر انواع سرطان مختلف سر و گردن بسیار موثر است.

۴۷. بینایی را بهبود و گوش درد را کاهش می‌دهد

استفاده از پیاز برای رفع تیرگی بینایی و درد گوش یا وزوز گوش بسیار توصیه می‌شود. کمی پیاز به رژیم غذایی روتین‌تان اضافه کنید و کمی آب پیاز را حرارت دهید و ۳-۴ قطره آب پیاز تازه‌ی گرم را در گوش‌تان بچکانید تا گوش دردتان کاهش پیدا کند.

۴۸. عملکرد گلبول قرمز خون را بهبود می‌بخشد

پیاز همچنین عملکرد گلبول‌های قرمز خون را نیز بهبود می‌بخشد. یک قاشق غذاخوری آب پیاز تازه را با کمی پود فلفل سیاه مصرف کنید. این کار را سه بار در روز دنبال کنید.

۴۹. به افزایش قد کمک می‌کند

مصرف منظم پساز با قند و شکر زرد به افزایش طبیعی قد کودکان کمک می‌کند.

۵۰. از یبوست و نفخ شکم پیشگیری می‌کند

۲ قاشق غذاخوری آب پیاز تازه یا خمیر پیاز را با کمی عسل یا آب لیمو مخلوط و مصرف کنید تا از یبوست و نفخ شکم راحت شوید. یا کمی پیاز را خرد و با یک فنجان کشک مخلوط و مصرف کنید تا یبوست‌تان برطرف شود. همچنین در پخت و پزتان از پیاز استفاده کنید تا به صورت طبیعی یبوست و نفخ شکم مزمن را کاهش دهید.

۵۱. از بیماری‌های عروق کرنر قلب پیشگیری می‌کند

هر روز یک عدد پیاز قرمز بخورید تا از شما در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کند.

۵۲. خون را پاکسازی می‌کند

پیاز به عنوان یک عامل تصفیه کننده‌ی بی‌نظیر خون شناخته می‌شود. مصرف منظم پیاز می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد و همچنین برای بیماران مبتلا به کم خونی نیز مفید است.

۵۳. گیجی و سرگیجه را درمان می‌کند

پیاز می‌تواند وضعیت گیجی و سرگیجه را بهبود ببخشد. یک قاشق غذاخوری آب پیاز تازه را با یک قاشق چایخوری عسل مصرف کنید.

۵۴. کرم‌های شکم را از بین می‌برد

یک قاشق غذاخوری آب پیاز تازه را با کمی عسل مخلوط کنید و به کودکان بخورانید تا کرم‌های درون شکم‌شان را از بین ببرد.

۵۵. سندرم‌های گوارشی را درمان می‌کند

یکی از فایده‌های اصلی پیاز برای سلامتی آن است که شما را از دست سندرم‌های گوارشی مختلف خلاص می‌کند. به علاوه، به درمان اختلالات مجاری ادراری نیز کمک می‌کند.

* نکات احتیاطی و مضرات پیاز

پیاز علاوه بر داشتن ارزش غذایی، دارای برخی عوارض جانبی نیز است. همان پیازی که چندین و چند فایده برای سلامتی دارد، در موارد خاص نیز می‌تواند سبب بروز عوارض جانبی شود.

۱. سطح قند خون را به شدت کاهش می‌دهد.

پیاز سطح قند خون را کاهش می‌دهد بنابراین افراد دیابتی باید قبل از مصرف آن قند خون خود را بررسی کنند زیرا ممکن است میزان قند خون‌شان را بیش از اندازه پایین بیاورد.

۲. سبب سوزش معده می‌شود.

گرچه پیاز در درمان بسیاری از اختلالات دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث تحریک، استفراغ، تهوع و سوزش معده شود. اگر در اثر استفاده از پیاز چنین اختلالاتی را به طور منظم تجربه کردید، بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید.

۳. سبب تحریک پوست می‌شود.

برخی از افراد ممکن است در هنگام استفاده از آب پیاز بر روی پوست دچار حساسیت پوستی یا راش بشوند. بنابراین توصیه می‌شود آن را در یک قسمت کوچک از پوست‌تان قبل از استفاده در تمام نواحی، آزمایش کنید.

۴. سبب بروز سوزش سر دل در زنان باردار و شیرده می‌شود.

زنان باردار و شیرده باید مقدار مصرف پیاز را محدود کنند، زیرا مصرف پیاز غالبا در طول این دوره‌ها باعث بروز سوزش سردل می‌شود.

۵. سبب سوزش سر دل می‌شود.

مصرف بدون کنترل پیاز می‌تواند منجر به سوزش سر دل شود. بنابراین، می‌تواند عوارض جانبی را برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی ایجاد کند. در صورت بروز چنین اختلالی، مراقبت‌های پزشکی سریع، لازم است.

۶. سبب بوی بدن دهان می‌شود.

پیاز معمولا پس از مصرف، به دلیل عطر و بوی قوی که دارد سبب می‌شود که دهان بوی بدی بگیرد. بوی تند پیاز به دلیل گوگرد موجود در آن است.

۷. فشار خون را کاهش می‌دهد.

پیاز ممکن است فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد. بنابراین، افرادی که داروهای فشار خون مصرف می‌کنند، باید در مصرف آن احتیاط کنند.

۸. دارای خاصیت ضد انعقاد است.

استفاده از پیاز ممکن است به علت خاصیت ضد انعقادی که دارد، مانع از لخته شدن خون شود. مصرف پیاز همراه با داروهای ضد انعقاد ممکن است خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهد. از این رو باید از این عارضه‌ی جانبی مصرف پیاز که بسیار هم جدی است، آگاه باشید.

۹. حساسیت را افزایش می‌دهد.

افرادی که به پیاز آلرژی دارند، نباید آسپرین و پیاز را همراه با هم بخورند زیرا آسپرین باعث افزایش حساسیت پیاز می‌شود.

۱۰. سبب افزایش لیتیوم می‌شود.

پیاز ممکن است توانایی حذف لیتیوم را از بدن کاهش دهد. بنابراین اگر شما در حال مصرف داروی کاهش لیتیوم همراه با پیاز باشید، ممکن است میزان لیتیوم بدن شما افزایش بیابد. توصیه می‌شود قبل از مصرف هر نوع داروی لیتیوم، اگر پیاز مصرف می‌کنید، با پزشک‌تان مشورت کنید.

چگونه می‌توان پیاز را انتخاب و نگهداری کرد؟

– انتخاب: هم پیاز خشک و هم پیاز تازه در تمام طول سال در دسترس هستند. در حال خرید پیاز، آن‌هایی را انتخاب کنید که تمیز و خوش قیافه هستند، هیچ بازشدگی یا شکافی روی گردن ندارند. گردن پیاز نباید دارای یک مرکز چوبی ضخیم باشد. پیاز باید پوست تیره، خشک، درخشان و براق با مقداری ترک باشد. از خرید پیازی که دارای لکه‌های نرم و تک‌‌های مرطوب است پرهیز کنید، این نشان‌دهنده‌ی کیفیت پایین پیاز است. از مصرف پیازی که جوانه زده‌است پرهیز کنید، چرا که جوانه‌ نشانه‌ی کهنه بودن و ذخیره‌سازی نامناسب پیاز است.

نباید لکه‌های پودری تیره زیر پوست پیاز وجود داشته باشد، زیرا این لکه‌ها احتمالا کپک هستند که می‌توانند سبب خراب شدن گوشت پیاز شوند. پیاز باید بوی ملایمی داشته باشد.

طریقه‌ی نگهدای پیاز:

پیاز خشک را می‌توان به مدت چند ماه ذخیره کرد. تمام پیازها را باید در یک محل خنک، خشک و دارای تهویه‌ی مناسب نگهداری کنید تا حدود ۴ هفته ماندگار باشد. از فریز کردن پیاز پرهیز کنید چرا که به این کار باعث می‌شود آنها نرم شوند. از‌ آن‌جایی که پیاز رطوبت را جذب می‌کند، نباید زیر سینک نگهداری شود.

اغلب، پس از آماده کردن غذا قسمتی از پیاز باقی می‌ماند. این پیاز می‌تواند برای استفاده‌ی مجدد ذخیره شود. باید آن را در کیسه‌ی پلاستیکی قرار بدهید یا در یک ظرف دردار بگذارید و به مدت ۲ تا ۳ روز در یخچال برای استفاده‌ی مجدد نگهداری کنید. پیاز را علاوه بر نگهداری مناسب، باید به طور منظم بررسی کنید. پیازهایی که دارای لیزابه هستند یا تغییر رنگ داده‌اند را باید دور بریزید. آن‌هایی که جوانه زده‌اند را می‌توانید پس از جدا کردن قسمت سبز مصرف کنید. پیاز بهاره را می‌توانید تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

نکاتی برای استفاده (پخت و پز و خوردن)

۱. شما می‌توانید سالاد کلاسیک ایتالیایی را با ترکیب پیازهای خردشده، گوجه‌فرنگی و پنیر موتزارلا، که با روغن زیتون مخلوط شده‌اند، آماده کنید.

۲. پیاز خرد شده را می‌توانید سرخ کنید و به عنوان پایه‌ای برای سس پاستا، خورش‌ها و سوپ‌ها استفاده کنید. پیاز می‌تواند در کره یا مارگارین در حدود ۳ دقیقه با حرارت متوسط سرخ شود تا زمانی که ترد شود و رنگ قهوه‌ای طلایی به خود بگیرد. پیازهای سرخ شده را باید از روغن دربیاورید و آنها را بر روی یک حوله‌ی کاغذی قرار بدهید.

۳. پیاز خرد شده را می‌توانید با گوجه فرنگی، آووکادو و فلفل هالاپینو ترکیب کنید و به این ترتیب دیپ سالسا گوآکامول را آماده کنید. حتی برنج ساده را می‌توانید با پیاز سبز و دانه‌های کنجد تزئین کنید تا جذاب‌تر شود.

۴. پیاز تفت داده شده می‌تواند عطر و طعم هر غذای گیاهی را بهبود دهد. تفت خوردن بافت و طعم پیاز را بهبود می‌بخشد. برای این کار باید پیاز را در روغن حرارت بدهید تا به رنگ قهوه‌ای دربیاید و طعم قوی بگیرد. این پیاز را می‌توانید به سبزیجات تفت خورده، سوپ و انواع پاستا اضافه کنید.

۵. می‌توانید پیازهای خرد شده را به آرامی بپزید تا نرم و شیرین شوند و محتوای گوگرد آن کاهش بیابد، و در نتیجه طعم ملایم‌تری داشته باشد. این پیاز را غذاهایی مانند ریوزوتو، انواع پلو و «گوشت قرمز تفت داده شده و بعد در آب پخته» برای افزودن یک شیرینی طبیعی اضافه می‌شود.

روش‌های سالم برای مصرف پیاز

اگر به دنبال راه‌هایی هستید که بتوانید از طریق آنها از حداکثر فواید پیاز برای سلامتی بهره‌مند شوید، چند توصیه‌ی مشهور را از قول متخصصان تغذیه برای‌تان نقل خواهیم کرد. البته در حقیقت قصد نداریم دستورالعمل‌های آشپزی را برای‌تان ذکر کنیم، زیرا به آسانی با مراجعه به وب‌گاه‌های آشپزی می‌توانید به صدها دستور پخت غذا با پیاز دسترسی پیدا کنید؛ در این بخش تنها به ذکر چند نکته اکتفا می‌کنیم:

الف – بدیهی است که مواد مفید موجود در پیاز خام بسیار بیش‌تر از پیاز پخته است. ولی این موضوع در مورد آنتی‌اکسیدان‌ها از اهمیتی بالاتر برخوردار است، و به جرات می‌توان گفت به غیر از آنتی‌اکسیدان‌ها، سایر مواد مفید برای سلامتی را می‌توانید در پیاز پخته نیز بیابید.

ب – روش آسان برای افزودن بیش‌ترِ پیاز به بیش‌ترِ غذاها بدون نگرانی از طعم و مزه‌ی آن، انجام این دستورالعمل است: پیاز را تکه تکه کنید؛ سپس آن را در کاسه‌ای قرار دهید و روی آن مقداری آب لیمو بریزید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب لیمو خیس بخورد. هم‌چنین می‌توانید مقداری نمک، فلفل یا ادویه‌های تازه نیز به آن اضافه کنید. آب لیمو با حفظ خواص آنتی‌اکسیدانی فلاونوئیدهای موجود در پیاز، بخشی از بو و مزه‌ی تند آن را کاهش می‌دهد. پس از چند دقیقه که پیاز در آب لیمو و ادویه به خوبی خیس خورد، می‌توانید آن را با هر غذایی نوش جان کنید. این کار را حداقل روزی یک بار انجام دهید و به وضوح شاهد بهبود وضعیت سلامتی‌تان باشید.

پ – برای تقویت دستگاه ایمنی و هم‌زمان، برای جلوگیری از ایجاد التهاب در بدن‌تان از آب پیاز استفاده کنید. البته آب پیاز آن‌چنان خوشمزه و دلچسب به نظر نمی‌آید، ولی با روش درست و افزودن مواد دیگر به آن، می‌تواند بسیار دلپذیر نیز باشد. می‌توانید روش‌ها و دستورالعمل‌های تهیه‌ی آب پیاز خوشمزه را در اینترنت جست‌وجو کنید. در طب سنتی ترکیب آب پیاز و عسل را برای درمان آنفولانزا تجویز می‌کردند، ولی پس از مطالعه‌ی این مقاله حتما شما نیز با ما هم‌عقیده هستید که خواص و فواید پیاز بسیار بیش‌تر از این است که از آن تنها برای درمان آنفولانزا استفاده شود.

ت – سعی کنید در غذاهای‌تان از موادی استفاده کنید که خواص و ارزش غذایی پیاز را کامل می‌کنند. سیر بهترین ماده‌ای است که می‌توانید همراه پیاز استفاده کنید (زیرا دارای خواصی مشابه پیاز است)؛ هم‌چنین دانه‌ی پیاز نیز بسیار مفید است و مصرف آن توصیه می‌شود (دانه‌ی پیاز، دانه‌ای سیاه و کوچک است به اندازه‌ی کنجد، و می‌توانید آن را از برخی فروشگاه‌ها تهیه کنید).

 

دیدگاه تان را بنویسید