روش مسواک زدن برای کودکان زیر یک سال

به گفته کارشناس برنامه کودک مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان از همان دوران نوزادی که با تغذیه شیر است، شروع می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سمیه رضایی نژاد، با گفتن این مطلب بیان کرد: والدین باید نکات ضروری در بهداشت دهان و دندان نوزاد و کودکان خود را رعایت کنند، مانند: در صورت استفاده از قطره آهن، برای کودک و برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها، قطره آهن را در عقب دندان چکانده شود و پس از دادن قطره به نوزادان شیرخوار و به کودکان بزرگ تر، آب داده شود.

بهداشت نیوز نوشت؛ وی با بیان اینکه حداقل زمان برای مسواک زدن، چهار دقیقه است؛ گفت: پس از خوردن مواد قندی و شیرین، شستن دهان و دندان توصیه می شود. این کارشناس افزود که بهترین زمان های مسواک زدن، دو بار در روز است که صبح ها بعد از صبحانه و شب ها قبل از خواب است.

سطوح بین دندان با مسواک تمیز نمی شود

رضایی نژاد، با تصریح به اینکه سطوح بین دندان به هیچ عنوان با استفاده از مسواک تمیز نمی شود و تنها استفاده از نخ دندان می توان این سطوح را تمیز کند؛ گفت: می توان بعد از شش سالگی، از نخ دندان استفاده کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر مسواک و نخ دندان، استفاده از فلوراید، به صورت دهان شویه، ژل، و فیشور سیلانت، از مهم ترین راهای پیشگیری از پوسیدگی است که با مشاوره دندان پزشک، این کار انجام شود.

این کارشناس بهداشتی توصیه کرد که از سن 36 ماهگی، هر شش ماه یک بار، وارنیش فلوراید انجام شود؛ زیرا دندان های شیری، راهنمای مناسب برای رویش جوانه دندان های دائمی هستند و فضای لازم دندان های دائمی را حفظ می کنند؛ پس باید از کشیدن زودهنگام آن ها خودداری کرد.

روش مسواک زدن برای کودکان زیر یک سال

به گفته رضایی نژاد، به منظور مسواک زدن صحیح در کودک زیر یک سال، والدین باید یک تکه گاز تمیز را دور انگشت سبابه بپیچند و لثه بالا و پائین را به آرامی تمیز کنند؛ یا در صورت دسترسی، مسواک انگشتی را روی انگشت اشاره قرار دهند و به آرامی و با حرکت ملایم، دهان کودک را تمیز کنند. وی ادامه داد: این کار را دوبار در روز، بعد از اولین و آخرین وعده غذایی باید انجام دهین که در کل، دو دقیقه بیشتر، زمان نمی برد.

بهترین روش مسواک زدن، روش افقی

کارشناس برنامه کودک مرکز بهداشت شهرستان قزوین اذعان کرد که برای مسواک کردن کودکان یک تا دو ساله، روش افقی بهترین روش است؛ زیرا در این روش، مسواک بطور  افقی بر روی سطح داخلی و خارجی و جونده دندان ها گذاشته می شود و با حرکت مالشی به جلو و عقب، حرکت داده می شود.

والدین پشت سر کودک قرار گیرند

رضایی نژاد گفت: در مسواک زدن کودک سه تا پنج ساله، بهتر است، والدین پشت سر کودک قرار گیرند و هر دو به یک جهت نگاه کنند؛ کودک سرخود را به بازوی والد تکیه دهد؛ والد، مسواک را به روش افقی، روی همه سطوح دندانی به حرکت در آورد و نباید والد جلوی کودک قرارگیرد زیرا سر کودک بدون حمایت می ماند.

این کارشناس بهداشتی بیان کرد: برای سنین شش ساله به بالا، مسواک با زاویه 45 درجه، نسبت به محور طولی دندان، در محل اتصال لثه و دندان قرار داده شود و ابتدا با حرکت لرزشی و سپس با حرکت مچ دست، موهای مسواک، روی سطح دندان، به طرف سطح جونده، چرخانده شود؛ زیرا این حرکت، حدود 15 تا 20 بار برای هر دندان لازم است انجام شود و برای سطح داخلی دندان های جلو، مسواک را باید به صورت عمودی بر روی سطح داخلی دندان های جلو قرار داد و با حرکت بالا و پایین، این سطح را تمیز کرد.

رضایی نژاد گفت: برای مسواک کردن سطوح جونده، موهای مسواک را باید بر روی سطح جونده قرار داد و با فشار بر روی این سطح و با حرکت جلو و عقب مسواک، سطح جونده را به خوبی تمیز کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید