علائم جدی گوارشی کرونا

طی ۲ سال گذشته علائم کرونا با هر موج جدید و تولد سویه‌های منحصر به فرد ویروس به‌ طور قابل‌ توجهی تغییر کرده و هر کسی تجربه متفاوتی با کووید ۱۹ پیدا کرده و می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از هلث، طبق گفته سازمان بهداشت جهانی(WHO) شایع‌ترین علائم اولیه ابتلا به کووید ۱۹ شامل تنگی نفس، تب، سرفه، خستگی و از دست دادن حس چشایی و بویایی است. با این حال ممکن است در مراحل تغییر یافته‌تر، بثورات پوستی، سوزش چشم، بدن درد و سردرد را نیز تجربه کنید.

ایسنا نوشت؛ مطالعات اخیر نشان می‌دهد افراد مبتلا به کووید ۱۹ ممکن است مشکلات گوارشی نیز داشته باشند. براساس آمارها بین بیماران بستری شده در بیمارستان، بیش از ۲۵ درصد بیماران مبتلا به کووید نوعی مشکل گوارشی را گزارش کردند.

ویروس کرونا بیماران را مستعد ابتلا به چندین مشکل معده مانند اسهال، درد معده، حالت تهوع و استفراغ می‌کند.

پس از تجزیه و تحلیل دقیق حدود ۶۰ مطالعه روی بیش از ۴۰۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹، دانشگاه هاروارد گزارش کرد حدود ۱۷.۶ درصد از بیماران علائم گوارشی(GI) ثبت کردند که ۱۷.۱ درصد علائم گوارشی شدید و ۱۱.۸ درصد علائم خفیف داشتند.

نتایج تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۲۰ در نشریه آزمایشگاه و پزشکی بالینی نشان داد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ممکن است در معرض خطر بالای اختلال عملکرد روده باشند که منجر به تغییرات شدید در فلور میکروبی روده می‌شود.

در درازمدت تکثیر ویروس ممکن است منجر به تولید سایتوکین‌های التهابی شود و شانس ابتلا به چندین بیماری التهابی روده را افزایش دهد.

پزشکان به بیماران مبتلا به کووید هشدار می‌دهند مراقب سایر علائم جدی دستگاه گوارش مانند استفراغ خون یا بی‌اشتهایی ناگهانی باشند. همچنین بیماران ممکن است عوارض جانبی کووید ۱۹ مرتبط با روده مانند سوءهاضمه، اسیدیته، کولیت یا آروغ زدن و نفخ را تجربه کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید