زیرسویه جدید اومیکرون چه علایمی دارد؟

کارشناسان می‌گویند عفونت زیرسویه جدید BA.۵ کرونای اومیکرون مانند زیرسویه‌های قبلی اُمیکرون با علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند گلودرد، عطسه و آبریزش بینی بروز می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گوید زیرسویه BA.۵ اومیکرون به گونه غالب کروناویروس در آمریکا بدل شده است. این زیرسویه BA.۵ که سرعت انتشاری بسیار بالا دارد،‌ ظاهرا بیماری با شدت کمتری نسبت به گونه‌های اولیه کروناویروس دارد و علائم شبیه به زیرسویه‌های دیگر کرونای اُمیکرون است.

همشهری آنلاین نوشت؛ علائم عفونت‌های اومیکرون معمولا شبیه به سرماخوردگی است، از جمله  گلودرد، عطسه و آبریزش بینی.  علائمی مانند تب، لرز و سرفه هنوز گاهی در موارد اومیکرون دیده می‌شود، اما نه به اندازه‌ای که در گونه‌های اولیه کروناویروس مشاهده می‌شد.

زیرسویه BA.۵  مانند زیرسویه‌های قبلی کرونای اومیکرون به طور عمده دستگاه تنفسی فوقانی را گرفتار می‌کند. علائمی مانند گلودرد و گرفتگی بینی بیانگر آن هستند که ویروس در بینی و مجاری هوایی فوقانی جایگزین شده و تکثیر کرده است، اما اومیکرون با احتمال کمتری نسبت به گونه‌های قبلی ممکن است ریه‌ها را درگیر کند.

از دست رفتن بویایی که زمانی علامت شاخص کووید-۱۹ بود، در زیرسویه‌های اومیکرون ندرتا دیده می‌شود.

دکتر دیوید دودی، اپیدمیولوژیست در دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید در حالیکه علائم زیرسویه BA.۵ با علائم زیروسویه‌های دیگر اومیکرون مشابه است، به نظر می ‌رسد شدت بیماری ناشی از آن در حال کاهش باشد. به گفته او، عفونت‌های قبلی با کروناویروس یا دریافت واکسن به دستگاه ایمنی بدن افراد آموخته است چگونه با کروناویروس مقابله کند بدون اینکه به بدن آسیبی برسد.

اما مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گوید حتی اگر این زیرسویه جدید بیماری شدیدی در اغلب افراد ایجاد نکند، هنوز این خطر وجود دارد که به علت سرایت‌پذیری بالای آن شمار زیادی از بیماران را به بیمارستان‌ها سرازیر کند.

دکتر دودی می‌گوید: «این هنوز ویروسی است که هر روز صدها نفر را در آمریکا می‌کشد و این صدها نفر لازم نیست که بمیرند. البته همزمان، موارد میانگین بیماری در طول زمان دارند خفیف‌تر می‌شوند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید