وبا و اسهال ویروسی چه تفاوتی با هم دارند+راه های درمان

یک متخصص عفونی گفت: اگر فردی که دچار اسهال شده، تا 48 ساعت با ترفندهای گفته شده مشکلش مرتفع نشد برای تشخیص اینکه دچار وبا شده یا نه، باید به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دکتر مهرنازبانو اشرف گنجویی در خصوص علائم بیماری های وبا و اسهال ویروسی گفت: بیماری که وبا دارد، آن بدحالی عمومی مانند تب، بدن درد و دل پیچه شایع در اسهال های ویروسی را ندارد. همچنین بیمار وبایی رنگ اسهالش مانند لعاب برنج شیری رنگ است و میزان دفع آبش خیلی زیاد است.

بهداشت نیوز نوشت ؛ وی افزود: در اسهال های ویروسی، بیمار تب، ضعف، بی حالی و بدن درد،کرامپ های شکمی و دل پیچه های بیشتری نسبت به وبا دارد و حالت تهوع و استفراغ را نیز تجربه می کند.

این متخصص عفونی خاطرنشان کرد: فرد مبتلا به اسهال ویروسی در شرح وضعیت خود، از تماس با فرد سرماخورده در یک مراسم و مهمانی می گوید و معمولا واگیری آن خیلی زیاد است. سرویس های بهداشتی آلوده و مشترک نیز عامل سرایت و موردهای ثانویه در اسهال ویروسی است.

گنجویی ادامه داد: در بیماری وبا، حجم اسهال و سرعتی که بدن بیمار کم آب می شود به علت دفعات بالای دفع نسبت به بیماری اسهال ویروسی بسیار زیاد است. در اسهال ویروسی توالی رفتن به سرویس بهداشتی زیاد نیست و هر دفعه که بیمار می رود حجم دفعی اش خیلی بالا نیست.

وی گفت: در بیماری وبا امکان دارد بیمار در عرض 24 ساعت اگر واقعا به او مایعات نرسد از دست برود چون حجم آب زیادی را دفع می کند. بیمار وبایی یک بیمار ساکت اما خیلی اورژانسی تری نسبت به بیمار دچار اسهال ویروسی است. برعکس در اسهال های ویروسی بیمار پر سر و صداتر است اما خطر کمتری جانش را تهدید می کند.

این متخصص عفونی در خصوص شیوه انتقال بیماری وبا تصریح کرد: بیماری وبا از انسان به انسان به دنبال آلودگی میوه و سبزیجات و آب آلوده منتقل می شود و اگر پروتکل ها رعایت شود سرایت پذیری کمتری نسبت به اسهال های ویروسی دارد اما در اسهال های ویروسی چون از طریق قطرات تنفسی و تماس نزدیک هم امکان دارد منتقل شود، سرایت پذیرش اش بالاتر است.

گنجویی تأکید کرد: مردم حتما به علائم هشداردهنده در خصوص مصرف آب در اماکن تفریحی و بیرون از منزل توجه کنند و از مصرف آب غیر آشامیدنی پرهیز کنند. همچنین در شستشوی سبزیجات و میوه ها بسیار باید دقت شود .

وی افزود: شستشوی دست راه حل مهمی برای پیشگیری از عفونت های گوارشی است و خوشبختانه بعد از کرونا فرهنگ شستشوی دست به خوبی در بین مردم جا افتاد که قبل از هر تغذیه ای دست خود را به خوبی بشویند.

این متخصص عفونی گفت: اگر یک نفر در خانواده به اسهال مبتلا شد، مهمترین نکته این است که مایعات فراوان از جمله مایعات معمول و اُ-آر -اس را مصرف کند. همچنین ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی و حتی جدا کردن وسایل شخصی و سرویس بهداشتی فرد مبتلا از سایرین بسیار اهمیت دارد.

مهرنازبانو گنجویی یادآور شد: فردی که دچار اسهال می شود، نیازی نیست در همان ساعات اولیه به پزشک مراجعه کند. اگر بیمار می تواند مایعات مصرف کند و هنوز استفراغ ندارد، ماندن در منزل به دلیل گرمای هوای بیرون برایش مناسب تر است. این افراد می توانند با مصرف مایعات فراوان و لبنیات پروبیوتیک و جداسازی وسایل شخصی در خانه درمان شوند.

وی عنوان کرد: اگر فردی که دچار اسهال شده، تا 48 ساعت با ترفندهای گفته شده مشکلش مرتفع نشد و حجم اسهالش بسیار زیاد بود برای تشخیص اینکه دچار وبا شده یا نه، باید به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه تا آزمایشات مربوطه برایش انجام شود.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: از مردم می خواهیم از خوردن خودسرانه ی آنتی بیوتیک ها که متاسفانه این روزها خیلی هم شایع شده پرهیز کنند چون در بسیاری از مواقع اصلا نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ها نیست و فقط فرد باید مایع از دست رفته بدنش جبران و الکترولیت ها تنظیم شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید