زبان سالم باید چه رنگی باشد ؟

ممکن است فکر کنید زبان انسان فقط یک رنگ خاص دارد؛ در حالی که این اندام عضلانی کوچک می‌تواند طیف وسیعی از رنگ‌ها را داشته باشد. زبان ممکن است گاهی به رنگ قرمز، زرد، بنفش یا هر رنگ دیگری در بیاید و در برخی موارد حتی دچار تغییر شکل نیز بشود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تغییر رنگ زبان، یک اتفاق غیرعادی و عجیب نیست اما ممکن است نشان‌دهنده‌ی این باشد که بدن در وضعیت مطلوبی نیست.

رنگ یک زبان سالم

خبرآنلاین نوشت؛ در حالی که زبان هر کسی ممکن است با دیگری کمی متفاوت باشد، یک زبان معمولی و سالم ویژگی‌های مشابهی دارد؛ صورتی رنگ است و روکش نازک و سفید رنگی روی سطح آن وجود دارد.

پاپیلاها نیز بر روی یک زبان سالم به وفور دیده‌ می‌شوند. این ندول‌های کوچک روی زبان، در خوردن غذا و احساس طعم آن به فرد کمک می‌کنند.

رنگ‌های یک زبان ناسالم

وقتی زبان شما رنگ صورتی و معمولی خود را ندارد، ممکن است یک مشکل اساسی در بدن وجود داشته باشد.

در ادامه رنگ‌های دیگر زبان و معانی آنها ذکر شده است.

قرمز: زبان قرمز (و نه صورتی تیره) کمبود ویتامین B را نشان می‌دهد که می‌توان این مشکل را با مصرف مکمل برطرف کرد. مخملک، اگزما و بیماری کاوازاکی (التهاب رگ‌های خونی) نیز ممکن است باعث قرمز شدن زبان شما شود. لکه‌های قرمز با حاشیه‌های سفید در امتداد زبان یک وضعیت نادر اما بی‌خطر به نام «زبان جغرافیایی» است.

بنفش: مشکلات قلبی و گردش خون ضعیف ممکن است باعث شود زبان شما به رنگ بنفش در بیاید. زبان ارغوانی نیز ممکن است نشانه‌ای از بیماری کاوازاکی (التهاب رگ‌های خونی) باشد.

آبی: زبان آبی ممکن است نشان‌دهنده گردش ضعیف اکسیژن در خون باشد. این موضوع به مشکلات ریوی یا بیماری کلیوی مربوط است.

زرد: مصرف سیگار یا تنباکوی جویدنی، ظاهری زرد رنگ به زبان شما می‌دهد. گاهی اوقات ممکن است بیماریِ زردی و پسوریازیس نیز باعث زرد شدن زبان شوند.

خاکستری: گاهی اوقات مشکلات گوارشی ممکن است باعث خاکستری شدن زبان شما بشوند. زخم معده یا اگزما نیز ممکن است مقصر باشند.

سفید: سفیدی زبان معمولاً در اثر لکه‌های سفیدی که روی سطح زبان رشد می‌کنند، پدید می‌آید. این موارد معمولاً در اثر عفونت‌های قارچی مانند برفک دهان ایجاد می‌شوند. داروهای ضد قارچ می‌توانند در از بین بردن این لکه‌ها مؤثر باشند.

همچنین این مورد ممکن‌ است در اثر عارضه‌های خوش‌خیمی مانند لوکوپلاکی یا لیکن پلان دهانی پدید آید که باعث ایجاد خطوط سفید می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است لکووپلاکی سرطانی نیز ایجاد شود.

قهوه‌ای: این مورد معمولاً بی‌خطر است و ناشی از مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلف است. با این حال، استفاده از تنباکو یکی دیگر از دلایل قهوه‌ای شدن زبان است، عادت مضری که به طور بالقوه می‌تواند منجر به علائم سرطان دهان، مانند ایجاد زخم در زبان، شود.

سیاه: زبان قهوه‌ای تیره مایل به سیاه بیشتر به باکتری‌هایی که در اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان به وجود می‌آیند، نسبت داده می‌شود.

دیابت یکی دیگر از علل بالقوه سیاه شدن رنگ زبان است. گاهی اوقات پاپیلاهای زبان می‌توانند تکثیر شوند و مودار به نظر برسند که این ویژگی یک بیماری خوش‌خیم به نام «زبان سیاه مودار» است.

زبان عضوی عضلانی در دهان است که به ما در خوردن و صحبت کردن کمک می‌کند. وقتی مشکلاتی برای زبان به وجود می‌آید، معمولاً عوارض آن در ظاهر زبان و توانایی شما در استفاده از آن برای کمک به جویدن غذا و صحبت کردن مشهود است.

عوامل بسیاری می‌توانند باعث بروز مشکل در زبان شوند. اگر علائم غیرعادی دارید، برای تشخیص و درمان صحیح با پزشک مشورت کنید.

5703417

دیدگاه تان را بنویسید