درباره بیماری "مگس پران" چشم چه می دانید؟

برخی محققان عنوان کردند افرادی که به طور دائم مگس پران هایی را جلوی چشم مشاهده می کنند ممکن است به نوعی بیماری چشمی دیابتیک مبتلا باشند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در میدان دید خود لکه های کوچک و شناوری را دیده اید که با حرکت چشمان شما حرکت می کنند. با وجود این که محققان بارها اعلام کرده اند که این عارضه اغلب بی ضرر است، اما به نظر می رسد گاهی هم می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. 

سینا پرس نوشت؛ مگس پران ها اغلب به شکل های مختلفی چون نقاط ریز، حلقه های دایره ای شکل، رشته های نخ، سایه یا تار عنکبوت جلوی چشم ظاهر شوند. این مگس پران ها در واقع، توده های کوچکی از ژل یا سلول های داخلی زجاجیه هستند. زجاجیه مایع شفاف ژله مانندی است که داخل چشم را پر می کند. 

در حالی که شما تصور می کنید این مگس پران ها را جلوی چشم مشاهده می کنید، اما این مگس پران ها داخل چشم شما شناورند و آنچه شما مشاهده می کنید، سایه ای از آنهاست که روی شبکیه می افتد و لایه عصبی در پشت چشم، نور آن را احساس کرده و باعث می شود شما آنها را ببینید.

به گفته محققان کلینیک کلولند، بیشتر افراد با افزایش سن این مگس پران ها را مشاهده می کنند و جای نگرانی وجود ندارد. اما همین سایه ها ممکن است نشانه بیماری مزمنی هم باشد که در نهایت می تواند منجر به نابینایی شود.

 بنابراین توصیه می کنیم در صورت مشاهده این سایه ها حتما به چشم پزشک مراجعه کنید تا از بی خطر بودن آنها مطمئن شوید. 

مگس پران های چشمی ممکن است گاهی علامت بیماری چشمی دیابتیک باشد. این عارضه که می تواند از عوارض دیابت باشد باشد، عروق خونی شبیکه چشم را تحت تأثیر قرار داده و باعث نشت مایعات و اختلال دید می شود. 

اولین نشانه های بیماری چشمی دیابتیک تاری دید، مگس پران، کاهش دید مرکزی و مشاهده نقاط سیاه در منطقه دید است.

مگس پران ها اگر به این دلیل ایجاد شوند، اغلب در مراحل پیشرفته بیماری دیابتیک چشم ظاهر می شوند. همان طور که شبکیه، عروق خونی جدیدی را در ایجاد می کند، می تواند خونریزی داخل زجاجیه را هم به دنبال داشته باشد.

خونریزی محدود ممکن است باعث ایجاد مگس پران هایی در محدوده دید شود اما اگر خونریزی ها شدیدتر باشد، ممکن است کل فضای داخل زجاجیه مسدود شود. 

این عارضه در نهایت منجر به ایجاد بافت زخم در چشم می شود که منجر به جدا شدن شبکیه می شود که نیاز به درمان اورژانسی داشته و باعث کاهش دید دائمی می شود. 

مگس پران ها معمولا در هر کسی رخ دهد اما اغلب پیش از سن 50 سالگی بروز می کند. برخی هم بین سنین 50 تا 70 سالگی دچار این عارضه می شوند. محققان توصیه می کنند در صورت مشاهده مداوم مگس پران، به چشم پزشک مراجعه کنید. 

 

دیدگاه تان را بنویسید