تقویت سیستم ایمنی با ۱۱ ماده غذایی

در حالی‌ سویه اومیکرون، در کشورهای مختلف افراد زیادی را درگیر کرده؛ تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیتی بیش از پیش یافته است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در واقع هرچند واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت در برابر کرونا است، با این حال تمرکز بر یک رژیم غذایی خوب و مغذی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت کند تا در مقابله با ویروس بتواند عملکرد بهتری داشته باشد.

فرارو نوشت؛ بر خلاف آن‌چه ممکن است پاره‌ای تصور کنند، حذف وعده‌های غذایی به منظور گرفتن رژیم سخت بدن را تضعیف کرده و بیشتر در معرض ابتلا به ویروس‌های موجود در اطراف می‌سازد. خواب خوب، مناسب و کافی نیز به بدن اجازه می‌دهد تا از نظر جسمی و ذهنی خود را بازسازی کند.

امی گودسون، متخصص تغذیه در دالاس در آمریکا، ۱۱ ماده غذایی که می‌توانند بیشترین سهم را در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا داشته باشند معرفی کرده است:

۱- مرکبات

لیمو، پرتقال و نظایر آن‌ها از خانواده مرکبات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین سی هستند که تاثیر خوبی را بر دستگاه ایمنی بدن به منظور مقابله در برابر ویروس‌ها خواهند داشت.

۲- انار

به دلیل آنتی اکسیدان بالا انار از جمله میوه‌هایی است که سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت می‌کند.

۳- میوه‌های قرمز

امی گودسون همچنین توصیه می‌کند که به میوه‌های قرمز، شامل انواع تمشک‌ها و شاتوت‌ها، که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند اهمیت دهید.

۴- ادویه‌ها

ادویه‌جات و سبزی‌های خشکی نظیر زردچوبه، زیره، کاری، سیر، آویشن، ریحان، رزماری، پونه کوهی، زنجبیل یا حتی زعفران غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند و برای سیستم ایمنی بدن کمکی ارزشمند به شمار می‌روند.

۵- آجیل و دانه‌های روغنی

میوه‌های خشک نظیر توت گوجی، توت خرس، آلو و کشمش تاثیر خوبی بر تقویت ایمنی بدن دارند. دانه‌های روغنی نیز منبع خوبی برای تامین نیازهای بدن هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به بادام، گردو یا حتی فندق اشاره کرد.

۶- حبوبات

هرچند حبوبات شاید در نگاه اول به نظر نیایند، با این حال منبع مغذی بسیار خوبی برای مصونیت بدن از ابتلا به ویروس‌ها هستند. از جمله این مواد غذایی پرارزش می‌توان به لوبیا قرمز، عدس و نخود اشاره کرد.

۷- ماهی‌های روغنی

عموما مصرف ماهی گزینه‌ای بسیار خوب برای تقویت ایمنی به شمار می‌روند. ماهی سالمون، ماهی تن، ساردین و ماهی خال‌خالی از این جمله هستند. علاوه بر این، ماهی‌های چرب نیز برای تقویت ایمنی عالی هستند.

۸- چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان ضدسرطانی اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. این ترکیب گیاهی از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد، اتم‌های ناپایداری که باعث تخریب سلولی می‌شوند، جلوگیری می‌کند. علاوه بر این مطالعات قبلاً ثابت کرده‌اند که آنتی اکسیدان کاتچین‌ موجود در چای سبز خاصیت ضدالتهابی دارند.

۹- اسفناج

متخصصان علم تغذیه همچنین سبزیجات همچون اسفناج را به دلیل محتوای ویتامین سی آن‌ها توصیه می‌کنند.

۱۰- کلم‌پیچ

کلم‌پیچ نیز سرشار از ویتامین سی است و مصرف آن به تقویت بنیه دفاعی بدن بسیار کمک می‌کند.

۱۱- کلم بروکلی

خانواده کلم‌ها به خاطر تاثیرات شگفت‌انگیزشان بر سلامتی شناخته می‌شوند. در میان کلم‌ها اما کلم بروکلی غنی از ویتامین سی است که بدن را در برابر هجوم ویروس‌ها کمک می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید