این جوانه به دفع سنگ کیسه صفرا کمک می کند

پژوهشگر طب سنتی گفت: مصرف جوانه چغندر و لبو موجب پاکسازی کبد، کلیه و کیسه صفرا می‌شود و به دفع سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، جوانه تخم چغندر و لبو حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، K، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، فیبر، کلسیم، منیزیم، فسفر، روی (زینک)، آهن، اسیدفولیک، مس، فولات، منگنز، بتالین، ازت، قند، کارتنوئیدها، لوتئین، آنتوسیانین‌ها و غیره است.

کارگر آنلاین نوشت؛ برای بررسی خواص جوانه تخم چغندر و لبو و اینکه مصرف این جوانه برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص جوانه تخم چغندر و لبو

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص جوانه تخم چغندر و لبو گفت: مصرف این جوانه موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه می‌شود؛ همچنین از آلزایمر پیشگیری می‌کند.

وی افزود: جوانه تخم چغندر و لبو به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود.

عظمایی بیان کرد: این جوانه موجب پاکسازی کبد، کلیه و کیسه صفرا می‌شود و به دفع سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: فیبر موجود در جوانه تخم چغندر و لبو موجب عملکرد بهتر روده و هضم آسان غذا می‌شود؛ لذا یبوست را رفع می‌کند.

عظمایی بیان کرد: از دیگر خواص این جوانه می‌توان به رفع التهاب مجاری ادرار، دفع سمومات بدن، کاهش چربی‌خون، سم‌زدایی کبد، کنترل قند و فشارخون اشاره کرد.

وی گفت: جوانه تخم چغندر و لبو به علت داشتن پروتئین بالا موجب تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود؛ لذا برای ورزشکاران و مخصوصا بدن‌سازان بسیار مفید است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: این جوانه به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از آن در برابر انواع بیماری‌ها، مخصوصا سرطان‌ها محافظت می‌کند.

وی اظهار کرد: مصرف جوانه تخم چغندر و لبو موجب پیشگیری از بیماری‌های با منشا ویروسی، باکتری و قارچی می‌شود.

عظمایی گفت: مصرف این جوانه بینایی را تقویت می‌کند و از آب مروارید (کاتاراکت) و تباهی لکه‌زرد (ماکولا) پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: جوانه تخم چغندر و لبو موجب تقویت سیستم قلبی عروقی می‌شود و از سکته‌های مغزی و قلبی پیشگیری می‌کند.

وی گفت: این جوانه تاثیر چشمگیری در رفع مشکلات تنفسی دارد؛ لذا برای افراد مبتلا به این بیماری‌ها از جمله آسم بسیار مفید و اثربخش است.

عظمایی اظهار کرد: جوانه تخم چغندر و لبو دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است و باعث تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و رشد مو می‌شود؛ همچنین از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: مصرف این جوانه به همراه سالاد یک انتخاب مناسب برای افرادی است که قصد کاهش وزن و لاغری دارند؛ زیرا موجب چربی‌سوزی، لاغری و تناسب اندام می‌شود.

عظمایی گفت: بتالین موجود در جوانه تخم شلغم و لبو علائم و عوارض بیماری گواتر را کاهش می‌دهد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: مصرف این جوانه از رعشه و بیماری جذام پیشگیری می‌کند.

مواد لازم جوانه تخم چغندر و لبو

-تخم چغندر یا لبو ۲۰۰ گرم

-آب به مقدار لازم

طرز تهیه جوانه تخم چغندر و لبو

-برای تهیه این جوانه ابتدا تخم چغندر یا لبو را می‌شوییم.

-تخم چغندر را درون بشقاب شیشه‌ای حاوی آب می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم یک روز بماند.

-سپس آب آن عوض می‌کنیم و روی بشقاب یک پارچه سفید نمدار قرار می‌دهیم.

-تا زمانی که جوانه رشد کند باید هر روز پارچه را نمناک کرد.

-پس از ۷-۵ روز جوانه تخم چغندر یا لبو رشد می‌کند.

-هنگامی که جوانه آماده شد در یخچال قرار می‌دهیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید