چرا نباید ماسک پارچه ای بزنیم؟

دکتر آشا شاجهان، مدیر پزشکی مرکز جامعه سلامت گفت که یک ماسک پارچه‌ای برای متوقف کردن اومیکرون کافی نیست. در عوض او پیشنهاد داده که حتی افراد عادی هم از ماسک‌های حرفه ای یا چند ماسک برای جلوگیری از این نوع نیاز دارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، او گفت: «براساس تحقیقات انجام شده اگر می خواهید به طور قطع مانع انتقال شوید باید حداقل از یک ماسک جراحی سه لایه یا یک ماسک حرفه ای N-95 استفاده کنیم. اما چیزی که بسیار مهم است این است که به همه گفته شود که ماسک های پارچه ای و دست دوزهای خانگی مانع انتقال این نوع از کووید 19 نمی شود. در واقع تحقیقات نشان داده ماسک پارچه ای محافظتی را که شما نیاز دارید ارائه نمی دهد.»

سلامت نیوز نوشت؛دکتر مارتین سرتون از مرکز خبری اداره کنترل بیماری های آمریکا هم گفت ماسک های پارچه ای تک لایه برای متوقف کردن نوع اومیکرون کافی نیستند. با این حال، ماسک های جراحی بخصوص اگر دو ماسک استفاده شود، می توانند کارساز باشند. او گفت: «هدف از زدن ماسک، فیلتراسیون ذرات آئروسل ویروس است و یک تک لایه پارچه این فیلتراسیون را انجام نمی دهد. اگر ماسک پارچه‌ای دارید، حتما مطمئن شوید که حداقل 2 تا 3 لایه است، اما من توصیه می‌کنم ماسک های مخصوص جراحی تهیه کنید که در واقع فیلترهای لازم برای ردنشدن ویروس را دارند بخصوص اگر دو ماسک روی هم استفاده شود.»

برخی کارشناسان حتی از این هم بدتر هستند دکتر ویلیام شافنر، استاد سیاست های بهداشتی و بیماری های عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه وندربیلت، گفته ممکن است ماسک های صورت برای متوقف کردن نوع اومیکرون کافی نباشد. شافنر به هلث گفته: «اومیکرون تعداد زیادی ویروس در بدن فرد تولید می‌کند، یعنی حتی از دلتا ویروس بیشتری تولید می کند. بنابراین، ظرفیت ماسک ها برای ممانعت از ورود کامل ویروس‌ها یا کاهش انتقال آن ها نیز کاهش می یابد.»

اما خبر خوب آنکه ماسک ها برای همیشه نیستند. دکتر روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، اعلام کرده که برخلاف برخی پیش بینی ها پس از پایان همه‌گیری، ماسک‌ها کنار گذاشته می‌شوند.

والنسکی بدراین خصوص گفت: «ماسک ها در حال حاضر لازم و ضروری هستند، اما آنها برای همیشه نیستند. ما بالاخره در پایان همه گیری راهی پیدا می کنیم که نیازی به استفاده از ماسک برای همه نباشد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید