داروی آسم در درمان کرونا موثر است؟

یک مطالعه جدید اثربخشی درمان استنشاقی آسم بر روی مبتلایان به کووید-۱۹ را مورد بررسی قرار داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از روزنامه دیلی میل، یک تیم تحقیقاتی به رهبری محققان دانشگاه «بوفالو» در آمریکا در این مطالعه داروی «سیکلسوناید» را مورد بررسی قرار دادند.

آن‌ها متوجه شدند که علائم بیماری کرونا مانند سرفه، تنگی نفس و تب با تجویز داروی سیکلسوناید به بیماران مبتلا به کووید سریع‌تر از بین نمی‌رود و دوره بهبودی این بیماران به اندازه بیمارانی است که دارونما مصرف کرده بودند، اما این گروه درمانی کمتر به دلیل ابتلا به کرونا به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند یا به دلایل مرتبط با کووید-۱۹ در بیمارستان بستری می‌شوند.

سیکلسوناید متعلق به دسته‌ای از دارو‌های شناخته شده به عنوان «کورتیکواستروئیدها»، دارو‌های ساخته دست بشر است که شباهت زیادی به هورمون کورتیزول دارد و وضعیت‌های مختلفی را درمان می‌کند.

سیکلسوناید یک داروی استنشاقی است که برای پیشگیری و کاهش علائم مربوط به حملات آسم استفاده می‌شود. این دارو التهاب و تورم راه‌های هوایی را در ریه‌ها کاهش می‌دهد تا تنفس راحت‌تر شود، اما حمله آسم را پس از شروع آن متوقف نمی‌کند.

به دلیل خاصیت ضدالتهابی آن، این درمان به عنوان یک روش درمانی ایمن و ارزان برای بیماران کووید که در بیمارستان بستری نیستند مورد توجه قرار گرفته است. با این حال تحقیقات گذشته نتایج متفاوتی داشته است، یک مطالعه نشان می‌دهد که این دارو زمان از بین رفتن علائم را کاهش نمی‌دهد، اما مطالعه دیگری نشان می‌دهد که این احتمال در افرادی که این دارو را دریافت می‌کنند ۱۲ برابر بیشتر است.

در این مطالعه جدید که در JAMA Internal Medicine منتشر شده است، محققان در فاصله زمانی میان ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰ تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰، ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ و ۱۰ مرکز را در سراسر آمریکا مورد بررسی قرار دادند.

نیمی از شرکت کنندگان تحت درمان با سیکلسوناید قرار گرفتند و به نیمی دیگر دارونما داده شد و همه علائم کووید را داشتند. محققان مدت زمان ناپدید شدن همه علائم را بین دو گروه مقایسه کردند. آن‌ها متوجه شدند که هیچ تفاوتی وجود ندارد. در هر دو مورد، حدود ۱۹ روز طول کشید تا علائم کرونا هم در گروه درمان و هم در گروه دارونما ناپدید شوند.

این مطالعه نشان داد که هیچ تفاوت آماری معنی‌داری میان شرکت‌کنندگانی که با سیکلسوناید در مقابل دارونما درمان شده بودند برای کاهش طول دوره بیماری کرونا مشاهده نشد.

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شمار مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» در جهان تاکنون به بیش از ۲۵۸ میلیون نفر رسیده و مرگ بیش از پنج میلیون نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید