اعلام زمان تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: بر اساس پروتکل علمی، افراد بالای ۶۰ سال می‌توانند بعد از ۲۸ روز از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، دوز سوم را تزریق کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، حمیدرضا جماعتی در حاشیه نشست کمیته علمی کشوری کرونا، اظهار داشت: امروز درباره آخرین اقدامات درمانی که در پروتکل‌های فرانسه وارد شده، صحبت شد. همچنین مباحثی درباره واکسیناسیون مطرح شد. استراتژی‌هایی که برای تشویق مردم به انجام واکسیناسیون باید انجام دهیم، مطرح شد؛ شامل تبلیغات وسیع از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، هنرمندان و افراد صاحب نفوذ و… همچنین درباره استفاده از دوز بوستر و اضافه تاکیداتی انجام شد.

وی افزود: در افراد بالای ۶۰ سال به دلیل سیستم ایمنی ضعیفی که دارند، توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که حتماً برای آنها دوز اضافه تزریق شود. یعنی علاوه بر تزریق دو دوز واکسن، یک دوز اضافه هم برایشان تزریق شود. به خصوص افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند یا بیماری‌هایی دارند که سیستم ایمنی‌شان ضعیف می‌شود یا داروهایی را مصرف می‌کنند که باعث نقص و اختلال در سیستم ایمنی‌شان می‌شود، توصیه بر این است که دوز اضافه را تزریق کنند.

جماعتی گفت: فعلاً پروتکل درباره افراد بالای ۶۰ سال است که دوز اضافه را تزریق کنند. معمولاً به این صورت است که حداقل زمان برای تزریق دوز اضافه، ۲۸ روز بعد از تزریق دوز دوم است. یعنی بعد از ۲۸ روز از تزریق دوز دوم، می‌توانیم دوز اضافه را تزریق کنیم. البته این زمان بر اساس استراتژی‌هایی که در کشور وجود دارد، می‌تواند متغیر باشد.

وی ادامه داد: درباره دوز بوستر، بر این اساس است که اگر انتی‌بادی‌های ضدکرونا در بدن فرد پایین آید، به دلیل اینکه سیستم ایمنی از حالت کامل بودن خودش خارج می‌شود، توصیه به استفاده از دوز یادآور یا دوز بوستر است که بر اساس مطالعاتی که انجام شده، معمولاً به طور متوسط شش ماه زمان برای تزریق دوز بوستر بعد از تزریق دوز دوم در نظر می‌گیریم. به طوری که بعد از شش ماه به دلیل اینکه انتی‌بادی‌ها کاهش می‌یابد، توصیه می‌شود که دوز بوستر را برای افرادی که در ریسک ابتلاء به بیماری کووید هستند، تزریق کنیم.

وی در این باره افزود: به عنوان مثال در کشور ما آغاز آن با کادر درمان اعم از پزشکان، پرستاران و کسانی است که در تماس مستقیم با بیماری کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و مراکز بهداشت هستند، بوده است. بعد از این اگر افراد دیگری واکسیناسیون‌شان کامل شد و دو دوز را تزریق کردند، اگر از نظر زمانی افرادی را داشتیم، تصمیم‌گیری برای تزریق دوز بوستر در آنها هم انجام می‌شود. البته هنوز درباره خود واکسن اصلی که مردم باید تزریق کنند، به هدف‌مان نرسیدیم و امیدواریم به پوشش ۷۵ تا ۸۰ درصدی دو دوز واکسن افراد جامعه که ایمنی جمعی را به وجود می‌آورد، برسیم و بعد از آن بتوانیم دوز یادآوری و در افرادی که سن بالای ۶۰ سال و نقص سیستم ایمنی دارند، دوز اضافه را تزریق کنیم.

جماعتی درباره نوع واکسنی که در دوز اضافه یا بوستر باید تزریق شود، گفت: نوع پلتفرم واکسن در دوز بوستر یا اضافه به نوع واکسن تزریقی در نوبت اول و دوم وابسته است. به هر حال به این صورت است که درباره واکسیناسیون معمولاً واکسنی را که در دسترس است، بهترین واکسن می‌دانیم. سازمان جهانی بهداشت هم همین توصیه را داشته است. بنابراین همان واکسن‌هایی که موجود است را می‌توانیم به عنوان دوز اضافه یا بوستر استفاده کنیم. اما موارد بر اساس نوع واکسنی که ابتدا زدند متفاوت است که وزارت بهداشت جدولی برای آن تهیه کرده است. معمولاً بر اساس آنچه که مطالعات انجام شده و سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند، می‌توان همان واکسنی را که تزریق کرده‌اند، در دوز اضافه یا بوستر هم از آن استفاده کرد. مگر موارد خاصی که باعث ایجاد عوارض یا مشکلاتی شده باشد که بخواهیم از پلتفرم دیگری استفاده کنیم.

جماعتی درباره نوع واکسن برای بیماران خاص، گفت: اگر مشخص شود که واکسن خاصی در گروهی از بیماران ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد، بر اساس شرایط آن بیماران تصمیم‌گیری شود که از نوع دیگری از واکسن‌ها استفاده شود.

وی مبنی بر اینکه آیا افراد بالای ۶۰ سالی که دو دوز واکسن سینوفارم را تزریق کرده‌اند، حتماً باید برای دوز اضافه هم همین واکسن را تزریق کنند یا خیر، گفت: در این باره حتماً این مساله نیست. با این حال در این زمینه پروتکلی در وزارت بهداشت وجود دارد. توصیه بر این است که هرنوع واکسنی را از هر پلتفرمی که تزریق کرده‌اند، همان واکسن را تزریق کنند. البته شعار اینکه بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است، اینجا مصداق پیدا می‌کند. بنابراین هر واکسنی که در دسترس است، از آنجایی که در شرایطی هستیم که پاندمی می‌تواند منجر به ایجاد پیک‌های بعدی شود و شرایطمان از نظر واکسیناسیون کلی جامعه هنوز عقب است، توصیه این است که سریعاً این واکسیناسیون را انجام دهیم تا شاهد پیک‌های بعدی در کشورمان نباشیم. در مجموع اکنون بر اساس پروتکل علمی افراد بالای ۶۰ سال می‌توانند بعد از ۲۸ روز دوز اضافه را تزریق کنند.

جماعتی در ادامه صحبت‌هایش درباره داروی مولنوپیراویر که اخیراً به عنوان تنها داروی اختصاصی کرونا مطرح شده است، گفت: یکسری مطالعات درباره این دارو انجام شده و نشان داده شده در افرادی که در پنج روز نخست بیماری قرار دارند و در ریسک پیشرفت بیماری کرونا بوده و در زمره بیماران با بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون بالا، اختلال سیستم ایمنی و سن بالا و… قرار دارند، اگر مولنوپیراویر در این افراد تجویز شود، می‌تواند ۵٠ درصد جلوی پیشرفت بیماری و بستری شدن در بیمارستان را بگیرد.

وی افزود: این به عنوان یکی از درمان‌هایی است که وجود دارد و ما منتظر نتایج نهایی و گزارش بخش درمان کمیته علمی کووید ١٩ هستیم تا برای ورود این دارو به پروتکل درمانی تصمیم‌گیری کنیم.

وی درباره تولید مولنوپیراویر در ایران نیز گفت: چند شرکت ایرانی توانسته‌اند که مولنوپیراویر را سنتز کنند و حتی یکی از این شرکت‌ها ادعا کرده که توانسته است مولکول مولنوپیراویر را بسازد. باید توجه کرد که این دارو تنها داروی ضد ویروس اختصاصی برای کووید١٩ است. به همین دلیل اثربخشی نسبتاً خوبی دارد، اما باید در مراحل اولیه‌ای که ویروس در بدن در حال گردش است، تجویز شود و اگر زمان بگذرد ممکن است اثر چندانی در پیشرفت بیماری و پیشگیری از مرگ و میر ناشی از بیماری نداشته باشد. تاکنون مطالعات آن در مراحل ابتدایی هستند و سازمان جهانی بهداشت هنوز درباره این دارو اظهار نکرده است.

دبیر کمیته علمی کووید ١٩ درباره داروی دیگری با نام پَکس‌لُووید که شرکت فایزر آن را تولید کرده است نیز گفت: پکس‌لووید دارویی است که شرکت فایزر ساخته که ترکیبی از این دارو و ریتاناوویر است که نشان داده شده اگر این دارو در سه روز نخست بیماری تجویز شود، در افرادی که ریسک فاکتور دارند، می‌تواند ٨٩ درصد از بستری و مرگ و میر کرونا جلوگیری کند. البته هنوز مطالعه زیادی برای این دارو انجام‌نشده است، منتظریم ببینیم به چه صورت است. اگر مطالعات، اثربخشی آن را ثابت کند، ما از طریق شرکت‌های دارویی و از طریق سازمان غذا و دارو برای داشتن این دارو در کشورمان اقدام می‌کنیم. اگر ببینیم چنین اثری دارد، حتماً در جهت تهیه آن اقدام می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا با این داروها می‌توان به پایان کووید امیدوار بود، گفت: اگر مطالعاتی که درباره این داروها به طور وسیع انجام می‌شود، نشان دهد که ادعایی که شرکت‌های دارویی درباره اثراتی که می‌تواند از بستری و مرگ پیشگیری کند، صحیح باشد، باتوجه به واکسیناسیونی که در کل دنیا در حال انجام است، در آینده‌ای نه‌چندان دور، شاهد توقف و پایان پاندمی کرونا خواهیم بود و ان‌شاءالله افق‌های تازه‌ای را در پیش رو داریم و ابرهای ناشی از کرونا که در تمام‌جهان پخش شده، کنار زده می‌شود.

اظهارات امروز دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره تزریق دوز اضافه واکسن کرونا ۲۸ روز بعد از تزریق دوز دوم در سنین بالای ۶۰ سال در حالیست که پیش از این وزارت بهداشت در اطلاعیه شماره چهار خود اعلام کرده بود که افراد بالای ۶۰ سال که دو نوبت واکسیناسیون اولیه از واکسن‌های غیرفعال شده (سینوفارم، کوواکسین بهارات و کووایران برکت) استفاده کرده‌اند، بایستی نوبت سوم واکسن ترجیحاً مشابه نوبت اول (غیرفعال شده) و به فاصله ۴ ماه از نوبت دوم دریافت کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید