نوع درمان سرطان بر واکسن کرونا تاثیر می‌گذارد

نتایج مطالعات محققان درباره برخی سرطان‌ها، نشان می‌دهد نوع درمان سرطان می‌تواند بر میزان تولید آنتی بادی در بدن بیماران پس از واکسیناسیون کرونا تاثیر بگذارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از مدیکال اکسپرس، بیماران سرطانی در معرض خطر بیشتر عفونت سارس-کوو-۲ و دوره‌های شدید کووید-۱۹ هستند. واکسیناسیون کرونا به طور کلی برای بیماران سرطانی توصیه می‌شود، اما تاکنون اطلاعات کمی در مورد میزان پاسخ آن‌ها به واکسن وجود دارد. در تحقیقی که اکنون در مجله رده بالای JAMA Oncology  منتشر شده است، یک تیم بین رشته‌ای از محققان بیمارستان عمومی وین، به سرپرستی ماتیاس پرووسر، توانست نشان دهد که نوع درمان سرطان بر واکسن تاثیر می‌گذارد. بیماران تحت شیمی درمانی سطوح آنتی بادی کمتری نسبت به بیماران تحت درمان هدفمند داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ دانشمندان گروه پزشکی I (بخش انکولوژی و بخش بیماری‌های عفونی و طب گرمسیری) و گروه پزشکی آزمایشگاهی بیمارستان عمومی وین و بخش هماتوانکولوژی بیمارستان مرانو (تیرول جنوبی/ایتالیا)، تولید آنتی بادی به دنبال واکسیناسیون کرونا در بیش از ۶۰۰ شرکت کننده در دو گروه بیمار و در گروه کنترل متشکل از کارکنان سالم بیمارستان را مورد مطالعه قرار دادند.

پرووسر می‌گوید: این مطالعه بیماران مبتلا به سرطان‌های جامد، مانند بیماران مبتلا به سرطان خون، را شامل می‌شوند.

یافته اصلی به شرح زیر است: شکل درمان سرطان بر پاسخ واکسن تاثیر می‌گذارد. ماکسی میلیام میر از بخش انکولوژی، نویسنده اصلی این مطالعه (همراه با جولیا برگر)، توضیح می‌دهد: بیماران تحت شیمی درمانی سطوح آنتی بادی کمتری نسبت به بیماران تحت درمان هدفمند داشتند. ما کمترین سطح آنتی بادی را در بیماران مبتلا به سرطان خون دریافت کرده بودیم. درمان هدفمند علیه سلول‌های بدخیم B که سلول‌های تشکیل دهنده آنتی بادی سیستم ایمنی هستند.

سطح سرمی آنتی بادی در بیماران سرطانی کمتر است

در افراد سالم و بیماران سرطانی، سطح آنتی بادی پس از ایمن سازی کامل با واکسن‌های مجاز کروناویروس بیشتر از تنها یک دوز بود، اما حتی پس از واکسیناسیون کامل، سطح آنتی بادی در افراد سالم بیشتر از بیماران سرطانی بود. هیچ تفاوتی بین واکسن‌های مختلف یافت نشد، اکثر مردم واکسن mRNA دریافت کرده بودند.

پرووسر توضیح می‌دهد: به طور کلی داده‌های ما نشان می‌دهد اکثر بیماران سرطانی پس از واکسیناسیون آنتی‌بادی‌هایی علیه پروتئین سنبله سارس-کوو-۲ ایجاد می‌کنند و بنابراین واکسیناسیون به طور کلی توصیه می‌شود، اما با برخی از درمان‌های سرطان، ویژگی محافظتی واکسن را کاهش می‌دهد. حتی پس از واکسیناسیون، اقدامات محافظتی عمومی مانند آزمایش منظم کووید و اقدامات بهداشتی بسیار مهم است، به ویژه برای بیماران سرطانی که تحت درمان مداوم سرطان قرار دارند، اگر قرار است حفاظت مطلوب در برابر کووید-۱۹ به دست آید. در حال حاضر مطالعات بیشتری برنامه ریزی شده است تا مشخص شود چگونه می‌توان حفاظت از واکسن را در بیماران سرطانی بهبود بخشید.

 

دیدگاه تان را بنویسید