روش‌های سنتی برای پیشگیری درمان زردی نوزادان موثر است؟

یک فوق تخصص نوزادان گفت: زردی نوزادان با مراقبت‌های پزشکی و مصرف صحیح شیر مادر قابل درمان است و نیازی به استفاده از روش‌های سنتی نیست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، آرش بردبار، فوق تخصص نوزادان و رئیس بیمارستان شهید اکبرآبادی تهران در مورد شایع ترین مشکل نوزادان اظهار کرد: به صورت فیزیولوژی نوزادان گلبول‌های قرمز بیشتری نسبت به افراد بزرگسال دارند و کبد نارس تری دارند ضمن اینکه گلبول‌های قرمز عمر کوتاه تری دارند.

او افزود: به دنبال از بین رفتن گلبول‌های قرمز در بدن همه نوزادان، بیلی روبین تولید می‌شود و این بیلی روبین باید به وسیله کبد و در نهایت روده دفع شود. برخی نوزادان در این مکانیسم جذب و دفع بیلی روبین از طریق روده مشکل دارند و این باعث می‌شود که در روز‌های ابتدایی پس از تولد زردی در نوزادان ایجاد شود.

بردبار ادامه داد: برخی علل پاتولوژی  مثل ناسازگاری گروه‌های خونی مادر و نوزاد نیز در ابتلای زردی نوزادان موثر است. 

این فوق تخصص نوزادان تصریح کرد: به طور کلی زردی‌هایی که عدد پایینی دارند خیلی مشکل ساز نیستند و معمولاً خود به خود و یا با استفاده از تغذیه مناسب نوزاد برطرف می‌شوند، اما بعضی زردی‌هایی که در روز‌های اول تولد ایجاد شده اند یا زردی‌هایی که عدد‌های خیلی بالایی مثل بالای ۱۸، ۲۰ و یا ۲۲ دارند، باید جدی گرفته شوند و برای درمان فوری شان اقدام شود.

 بردبار بیان کرد: وقتی زردی بیش از حد باشد، می تواند روی مغز نوزاد تاثیرات مخرب بگذارد و به صورت مادام العمر نوزاد را دچار عقب ماندگی حرکتی و ذهنی کند یا منجر به تشنج نوزاد شود؛ بنابراین زردی عارضه‌ای است که در صورت بروزش، پدر و مادر نوزاد حتماً باید برای رفع آن به متخصص اطفال مراجعه کنند.

او گفت:  متاسفانه در فرهنگ کشور ما خانواده‌ها هنگام مشاهده زردی در نوزاد قصد دارند با درمان‌های سنتی مثل استفاده از شیرخشت، خاکشیر و ترنجبین یا استفاده از نیشتر زدن به نوزاد، او را درمان کنند اما ثابت شده این نوع درمان‌ها نه تنها تأثیری بر درمان زردی ندارند، بلکه منجر به بروز عوارضی برای سلامتی نوزاد می‌شود.

این فوق تخصص نوزادان تاکید کرد: انواع زردی‌هایی که عدد بالایی ندارند خود به خود و با گذر زمان بهبود پیدا می‌کنند و فقط زردی‌های شدید نیاز به درمان تخصصی آن هم  زیر نظر متخصص اطفال دارند.

او افزود: باور غلط دیگری که وجود دارد این است که تغذیه مادر و نوزاد بر درمان زردی موثر است در حالی که اینگونه نیست و تنها خوب شیر خوردن نوزاد می تواند به افت زردی کمک کند. باید یکسری آزمایش ها روی نوزاد مبتلا به زردی انجام شود و در صورت صلاحدید پزشک متخصص؛ نوزاد بستری می‌شود. اگر نیازی به بستری نبود هر دو روز یا سه روز پزشک باید نوزاد را معاینه کند و عدد زردی را مورد بررسی قرار دهد.

 بردبار ادامه داد: در بعضی موارد به دلیل سهل انگاری خانواده و دیر مراجعه کردن به پزشک، بستری و نوردرمانی نمی توانند کمک کننده باشند و متخصص ناچار است از روش درمانی تعویض خون نوزاد استفاده کند، زیرا عدد زردی به حدی بالاست که ممکن است هر لحظه به مغز آسیب جدی وارد شود، بنابراین متخصص اطفال ناچار است تا خون نوزاد را بکشد و خون تازه جایگزین کند. این روش درمانی در لحظه می‌تواند نوزاد را از تبعات عدد‌های بالای زردی نجات دهد.

این فوق تخصص نوزادان گفت: به طور طبیعی نوزادان  روز‌های ابتدایی تولد دچار این عارضه می‌شوند، اما اگر مدت زمان زردی نوزاد بیشتر از ۱۴ روز باشد باید حتماً نوزاد زیر نظر پزشک بستری و درمان شود. 

او یادآوری کرد: خانواده‌ها نباید به هیچ وجه از ترکیبات گیاهی و دارویی و  یا از حجامت بدن نوزاد به منظور درمان زردی، استفاده کنند، زیرا علاوه بر اینکه هیچ تاثیری در درمان ندارد به تشدید زردی و همچنین بروز عوارض مادام العمر کمک می‌کند و تاثیرات منفی بر مغز نوزاد می‌گذارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید