بانو طباطبایی از آداب مهمانداری در خانه امام می گوید

خانم آداب ویژه ای برای پذیرایی از مهمان داشتند و بودند بسیاری از خانواده ها که این آداب را رعایت نمی کردند و بعد از مدتی رفت و آمد خانم با آنها کمرنگ شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: خانم در قم با خانواده علما و مراجع تقلید رفت و آمد داشتند. ایشان در پذیرایی از مهمانان آداب خاصی را رعایت می کردند. کارگرشان به محض شنیدن صدای کوبه، در را باز و مهمان را تا نزدیک پله اتاق همراهی می کرد و از آنجا خود به پیشواز مهمان می آمدند. تمام مدت نیز کنار مهمان می نشستند و با او به گفت و گو می پرداختند.

پذیرایی از مهمان نیز باید طبق رسوم اجرا می شد یعنی اگر زمستان بود ابتدا چای و اگر تابستان است شربت آورده شود سپس بشقابی برای شیرینی و بشقابی بزرگتر برای میوه در جلوی مهمان گذاشته شود. در پایان مجلس نیز یک بار دیگر چای که به چای خداحافظی معروف شده بود،آورده می شد. هنگام بدرقه نیز تا پایین پله همه را بدرقه می کردند و از دخترها می خواستند تا آنها را تا نزدیک در بدرقه کنند سپس در زمان مناسب به بازدید آنها می رفتند اما برخی از خانواده ها این آداب را رعایت نمی کردند. به پیشواز و بدرقه توجه نداشتند و ممکن بود مهمان مدتی در اتاق تنها بنشیند تا صاحب خانه به او بپیوندد یا در بازدید تاخیر داشتند. به همین سبب ارتباط خانم با برخی خانواده ها کمرنگ شده بود اما از میان همه، با خانم نصرت آغا، همسر آیت الله بروجردی که او نیز بسیار مبادی آداب بود، صمیمی بودند.

دیدگاه تان را بنویسید