جی پلاس/ به مناسبت میلاد حضرت مسیح(ع)؛

روایت اسقف کاپوچی از اولین دیدارش با امام و چگونگی استقبال از او

امام در دیدار با اسقف کاپوچی گفت: شما دیدید که من از او استقبال کردم نه فقط در خانه ام بلکه در اعماق قلبم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، اسقف کاپوچی، عرب و اصالتا سوری است اما هویت خود را فلسطینی می داند. او در سال 1965 به عنوان اسقف قدس انتخاب شد. وی که چند روزی بعد از ورود امام خمینی (س) به کشور برای دیدار با ایشان به ایران آمد، این دیدار را اینگونه روایت کرده است:

 

از آمدن امام خمینی(س) به تهران، بیش از پانزده روز نگذشته بود که اجازه رسمی دیدار با ایشان را دریافت کردم. در فرودگاه هزاران نفر از برادران به استقبال من آمده بودند. به سوی منزل امام حرکت کردیم. ایشان مرا به گرمی در آغوش گرفت و روبوسی کرد. سپس در حالی که دست مرا در دست داشت خطاب به خبرنگاران فرمود: همگی استقبال از اسقف کاپوچی را مشاهده کردید. شما از دروغ هایی که مغرضین و دشمنان انقلاب اسلامی ایران پخش کرده اند تا چهره این انقلاب را دگرگون نشان دهند، اشباع شده اید. در این دروغ ها، انقلاب را انقلاب تشنّج و تعصّب و خونریزی توصیف نموده اند. با وجود اینکه می دانند دین اسلام که شعار ما در این کشور است، دین محبّت، پاکدامنی، وسعت نظر و حیاست و من برای اینکه دروغ های مغرضین را از میان ببرم، اسقف کاپوچی را دعوت کردم. او فقط یک مسیحی نیست او یک اسقف یا کارگزار و مسئول کلیساست.

 

امام برای بیان عطوفت صادقانه اش به این آیه اشاره کرد: «آنها را [مسیحیان را] پر محبّت ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت. کسانی که می گویند ما مسیحی هستیم. این بدان سبب است که برخی از آنها دانشمند و پارسا هستند و آنها تکبّر نمی ورزند.» و اینک اسقف کاپوچی در برابر شماست. او دانشمند و راهب و مسیحی است و شما دیدید که من از او استقبال کردم نه فقط در خانه ام بلکه در اعماق قلبم. از اسقف کاپوچی به خاطر دفاع از قدس و آزادی قدس از اشغالگران صهیونیست، زندانی و شکنجه شده است. محکوم به نه سال زندان شده است که چهار سال از آن را گذرانده است و با میانجیگری پاپ ژان پل ششم از زندان آزاد شده است در حال حاضر به حالت تبعید در رم به سر می برد و از وطن و مردم و قدس دور است. اسلام و مسیحیت هر دو قدس را تقدیس می کنند و برای آزادی آن لازم است که از هر چیز گرانبها بگذریم. این چیزی است که انقلاب اسلامی بر ما واجب کرده است و من با خدا عهد بسته ام که قدس به مکانی آزاد، مستقل و سرافراز مبدل شود و صهیونیسم اشغالگر نابود شود. این دیدار نخست من از تهران بود. دوران بسیار زیبایی را در تهران گذراندم چرا که رئیس و مسئول این انقلاب یعنی امام خمینی(س) در میان سایر برادران بود به طوری که در برابر دشمنان همچون یک خانواده بودند. امام خمینی(س) با مرحوم دکتر بهشتی(ره) و آقای هاشمی رفسنجانی و آیت الله خامنه ای. هفته بسیار زیبا و با سعادتی بود.

 

برشی از فصلنامه حضور، زمستان 1376، شماره 22

 

دیدگاه تان را بنویسید