جی پلاس

عکس العمل هوشمندانه امام و خنثی کردن توطئه رژیم بعث علیه آیت الله العظمی شاهرودی

رژیم بعث عراق با دسیسه سازی توطئه ای علیه آیت الله شاهرودی از مراجع معظم نجف ترتیب داد اما غافل از آنکه امام با اقدام به موقع و سنجیده خود این توطئه را خنثی خواهد کرد. حجت الاسلام والمسلمین محمود قوچانی در این زمینه به ذکر خاطره پرداخته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، حجت الاسلام و المسلمین محمود قوچانی که به هنگام تبعید امام خمینی به عراق، موفق به بهره مندی از این حضور شد، در خاطرات خود که در کتاب خاطرات سال های نجف به چاپ رسیده است از پرونده سازی رژیم بعث عراق برای آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی و حمایت های بی دریغ امام از ایشان و نیز خنثی شدن این دسیسه بعثی ها به دست امام به ذکر نکاتی پرداخته که خواندنش توصیه می شود:

 

‌‌یک زمانی عراقی‌ ها رذالتی کردند و برای مرحوم آیت‌الله شاهرودی پرونده‌ سازی کردند. ‌‎آن‌ها می‌ دانستند که وجوهاتی که برای ایشان می‌ آمد به وسیله حواله جات بود ولی چون ‌‎ ‎‌می‌ خواستند اذیت کنند یکی از نمایندگان آیت‌ الله شاهرودی را مورد سؤال قرار داده ‌‎‎‌بودند که این پول‌ها را چه کار می‌ کنی؟ برای چه کسی و کجا می‌ بری؟ معلوم شد که از ‌‎ ‎‌کشورهای خارجی به صورت رسمی پول می‌ آمده به عنوان شهریه طلبه‌ ها به محضر ‌‎ ‎‌ایشان داده می‌ شده است؛ این موضوع را بهانه کردند و سرانجام برای ایشان احضاریه و ‌‎ ‎‌اخطاریه دادگستری فرستادند. یعنی برایش پرونده تشکیل دادند. این موضوع به گوش‎ ‎‌امام رسید و ایشان خیلی ناراحت شدند و پیام دادند که چرا اخطاریه را دریافت کردید؟ ‌‎ ‎‌آن‌ها چه حقی دارند نسبت به یک مرجع این گونه اقدامی انجام دهند. آن‌ها مقدماتی ‌‎ ‎‌چیده بودند که بازرس به منزل بیاید و از آقا سؤال و جواب کند که ایشان را به محکمه ‌‎ ‎‌نبرند. اما امام فرموده بودند هیچ کس حق ندارد از ایشان بازجویی کند، هیچ کس را راه ‌‎ ‎‌ندهید، ایشان هم زیر بار این مسأله نرود.‌

‌‌

یادم هست که امام در برابر این مسأله موضع جدی گرفتند و آن‌ها هم به فرمان امام ‌‎ ‎‌گوش دادند و همین طور عمل کردند. حتی یادم هست مرحوم آیت‌‌‌‌‌ الله شاهرودی ‌‎‎‌شهریه طلبه‌‌‌‌‌ ها را از بیستم ماه می‌‌‌‌‌ داد و مراجع دیگر اول برج می‌‌‌‌‌ دادند. پس از آن بود که ‌‎ ‎‌صحبت شد وجوهات برای ایشان کم آمده و چیزی در اختیار ندارد و نمی‌‌‌‌‌ تواند شهریه ‌‎ ‎‌طلبه‌‌‌‌‌ ها را در نجف بدهد و قرار است تعطیل کند. به مجرد این‌‌‌‌‌که این حرف به گوش ‌‎‎‌امام رسید ایشان فرمودند نه خیر، شهریه را بدهند. فوراً هم مبلغی به آیت‌‌‌‌‌ الله شاهرودی ‌حواله کردند تا ایشان شهریه را بدهد و تعطیل نکند و مسائل محفوظ بماند.‌

‌‎

 

۱. آیت الله العظمی حاج سید محمود شاهرودی در 1301 قمری در یکی از روستاهای اطراف شاهرود به دنیا آمد. در نوجوانی به بسطام و مشهد رفت و به فراگیری علوم و معارف اسلامی پرداخت، سپس در 1328 ق برای ادامه تحصیل  به نجف هجرت کرد و از محضر اساتید برجسته حوزه نجف بهره های فراوانی برد. ایشان در امور سیاسی نیز  ضمن موافقت با اصل نهضت و قیام، عمیقاً به وحدت میان مردم اعتقاد داشت. در جریان حمله رژیم شاه به  مدرسه فیضیه، آیت الله شاهرودی به نماینده خود در کاشان دستور داد فیضیه را ترمیم کند و به وضع طلاب  رسیدگی نماید و در جریان 15 خرداد 1342 به شاه اعتراض کرد. آیت الله شاهرودی در 18 شعبان 1394 در  93 سالگی به دیار باقی شتافت و در صحن مطهر حضرت علی(ع) در نجف به خاک سپرده شد.

 

 

برشی از کتاب خاطرات سال های نجف؛ ج ۱، ص ۱۷۰-۱۷۱؛ چاپ دوم (۱۳۹۲)؛ ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج.

دیدگاه تان را بنویسید