خاطره آیت الله صانعی از تعطیلی درس امام به علت عیادت از آیت الله کاشانی

شخصیت اجتماعی آیت الله کاشانی را به خاطر درگیریهایی که با مصدق داشت از وجهه انداختند و هنگامی که ایشان بیمار شد، امام کلاس درس خود را تعطیل کردند و به عیادتشان رفتند. در این مورد آیت‌الله صانعی نقل خاطره کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: مرحوم آیت‌الله العظمی شیخ یوسف صانعی از تعطیلی درس امام به خاطر عیادت از آیت الله کاشانی اینگونه نقل خاطره کرده است:

 

مرحوم آیت‌ الله کاشانی را به خاطر درگیریها و مخالفت هایی که با مصدق داشت از‌ شخصیت اجتماعی انداختند. ایشان مریض شدند و تنها کسی که از قم به عیادت‌ آیت ‌الله کاشانی رفت امام بود. به این خاطر حوزۀ درس اصول امام تعطیل شد.

 

آن روز صبح امام درس فقه ‌شان را دادند؛ ولی درس اصول به خاطر رفتن ایشان به عیادت مرحوم کاشانی تعطیل شد. این حرکت امام زمانی بود که برای مرحوم آقای‌ کاشانی سرودهای مبتذل می‌ خواندند و مرحوم کاشانی را در روزنامه‌ ها با سرودها و‌ شعرهای مبتذل هتک می‌ کردند.

 

امام که در آن زمان دارای شخصیت علمی و شخصیت اجتماعی (البته شخصیت‌ علمی در حوزه‌ های علمیه و شخصیت اجتماعی در نزد خواص) بودند برای‌ عیادت مرحوم آیت ‌الله کاشانی به تهران رفتند. دلیلی و شاهدی از این زنده ‌تر‌ نمی‌ شود پیدا کرد که امام به همۀ جهات عنایت دارند؛ یعنی امام نمی روند به دیدن‌ آیت‌ الله کاشانی به عنوان یک مسلمانی که بخواهد از یک بیمار عیادت کند، و به‌ دیدن آیت‌ الله کاشانی به عنوان یک روحانی هم نرفتند، که روحانیون زیادی مریض‌ می‌ شدند و بنا نبود که امام به دیدن آنها بروند. امام وقت خودشان را صرف واجب‌ می‌ کردند. تشییع جنازه معمولاً نمی‌ آمدند. امام دنبال کار دیگر و هدف دیگری بودند.‌ اینجاست که می‌روند عیادت آیت‌ الله کاشانی و مخصوصاً درسشان را هم تعطیل‌ می‌ کنند.

 

 

برشی از کتاب پا به پای آفتاب، چاپ جدید ـ ج 4، ص 286.

 

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا عجب حکمتی درش نهفته بود.هنوز دارم فکر میکنم

دیدگاه تان را بنویسید