خاطره ای از آیت الله هاشمی درباره روزهای اول انقلاب؛

چه شد که امام آیت الله مهدوی کنی را به ریاست کمیته های انقلاب اسلامی انتخاب کرد؟

بعضی از اعضای دولت موقت با کمیته ها مساله داشتند، به همین خاطر تصمیم گرفته شد نسبت به سازماندهی رسمی کمیته ها سریعتر اقدام شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: تا چندین روز پس از پیروزی انقلاب، هنوز تیراندازی و تا حدودی ناامنی در تهران و برخی از شهرهای بزرگ ادامه داشت و حتی حمله به اماکن دولتی، ورود غیرمجاز به منازل اشخاص، هرج و مرج های خیابانی و زد و خوردهای پراکنده دیده می شد.

به هر حال در چنین شرایطی، طبیعی بود که حفظ امنیت توسط کمیته ها، به صورت کامل، امری دشوار و حتی غیرممکن به نظر برسد. به همین دلیل، به نظر ما خلع سلاح عمومی یک ضرورت بود؛ هر چند که همین گروه های سیاسی که دارای واحدهای شبه نظامی بودند، با آن مخالفت می کردند.

امام هم در پیامی که یک روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صادر کردند،(1) ضمن فراخواندن ملت بزرگ برای ساختن ایران، به این مساله توجه کردند و فرمودند: «باید تمام اسلحه‌ هایى که در دست مردم است جمع شوند. هر کس اسلحه‌ اى پیدا کرد باید به مسجد محله خود ببرد و به امام جماعت مسجد تحویل بدهد؛ و بعد این اسلحه‌ ها از مساجد به کمیته آورده مى‌ شود، و کمیته این اسلحه‌ ها را در اختیار سربازان اسلامى که براى دفاع از اسلام و مسلمین تدارک دیده شده‌ اند مى‌ گذارد. فقط باید این سربازان مسلح باشند و دیگران نیازى به اسلحه ندارند. تسلیحات باید زیر نظر کمیته باشد.».(صحیفه امام؛ ج 6، ص 131-132)(2) و در پیام دیگری نیز، اسلحه هایی را که به دست مردم افتاده، از بیت المال مسلمین و خرید و فروش آنها را حرام دانستند و از مردم خواستند که این اسلحه ها را به کمیته مخصوصی که از طرف نخست وزیر تشکیل شده است، تحویل دهند و شاید این اولین ماموریت رسمی برای اولین نهاد انقلابی بعد از پیروزی بود.

بیشتر بخوانید:

واکنش ها به بیعت همافران با امام خمینی/ محتوای شعارها چه بود؟

ماجرای سلام نظامی امام به همافران چه بود؟

نخستین پیام امام خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

در شورای انقلاب، بعضی از اعضای دولت موقت با کمیته ها با این ادعا که اینها فاقد انضباط سازمانی هستند، مساله داشتند. به همین خاطر، تصمیم گرفته شد نسبت به سازماندهی رسمی کمیته ها سریعتر اقدام شود؛ در همین ارتباط، آیت الله مهدوی کنی (در تاریخ 10 اسفند 1357) از سوی امام، به سرپرستی کمیته ها منصوب شدند. بعد از آن قاطعیت، این کمیته ها بهبود یافت و آنها توانستند کارهای موثر و خوبی انجام دهند، هر چند که انتقادها و ایراداتی هم به برخی از کارهای آنها مطرح می شد.(3)

1. پیام حضرت امام در 24 بهمن 1357 خطاب به ملت ایران صادر شد و در آن پیام ایشان خواستار خلع سلاح عمومی شدند.

2. برای اطلاع بیشتر رجوع شود به: صحیفه امام؛ ج 6، ص 137.

3. انقلاب و پیروزی: کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی سال های 1357 و 1358؛ ص 198-201.

 

منبع: برشی از کتاب امام خمینی(س) به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ ص 98، چاپ سوم (1386)؛ ناشر: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س).

 

دیدگاه تان را بنویسید