به گزارش ایرنا، دکتر پرویز قزلباش روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز پزشک و دارو ساز استان افزود: هم اکنون مشکل کارتخوان در مطب ها به موضوع کشور تبدیل شده حتی رسانه ملی برنامه های خاصی از قبیل مناظره و نظر سنجی را برگزا می کند و در واقع بیشتر دامن زده است.
وی اظهار داشت: دامن زدن به این مسائل با توجه به شرایط کنونی کشور که بیش از گذشته به همدلی و همراهی وجود دارد، زیبنده جامعه پزشکی نیست.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون هجمه های متعددی از قبیل فرار مالیاتی بر جامعه پزشکی انجام می گیرد، در حالی که شفاف ترین گروه صنفی در این بخش این قشر هستند و بلافاصله این کار را انجام می دهند.
این مسئول ادامه داد: سازمان نظام پزشکی عدم تطابق با آئین نامه های موجود و به عبارتی تخلفات را نظارت می کند و بر این بخش اشرافیت کاملی دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی کشور سیاست ها ، روش ها و اقداماتی ممکن است به سلامت مردم اقشار آسیب پذیر وارد کند و این مهم نگرانی های جدی را ایجاد کرده چرا که گروههای آسیب بیش از گذشته در معرض آسیب هستند و به حمایت های مختلفی نیاز دارند.
وی ابراز کرد: پزشکان در حرکت های عام المنفعه پیشرو هستند و این مهم بخوبی در حوادث گوناگون سطح کشور بخوبی نمایان است
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: روز پزشک و دارو ساز بهانه ای است که از جایگاه فعالان این قشر در اعتلای نظام سلامت بیش از ارج نهاده شود و به مشکلات و مسیئل مربوطه نیز پرداخته شود.
دکتر جواد تاج کی افزود: روز دارو سازی را به دلیل این نامگذاری شده که رازی اولین دانشمندی بود که از علم شیمی در دارو سازی استفاده کرد و امروزه دارو سازان کشورمان در عرصه علوم دارویی متاثر از روح فرهیختگانی همچون وی و ابن سینا توانسته اند با تولید داروهای مورد نیاز کشور 97 درصد داروها ی کشور بیش از 2 هزار قلم را تولید کنند.
وی اظهار داشت: این اقدامات توسط دارو سازان تولید می شود و علاوه بر آن در عرصه پژوهش و تحقیقات نیز قدم های بسیار بزرگی برداشته شده است.
این مسئول ادامه داد: دارو سازی رشته ای قلمداد می شود که در زمینه دارو درمانی مداوا به بهبودی بیمار کمک می کند و حرفه ای است که در حوزه سلامت علوم بهداشتی و علم شیمی را پیوند داده است.
وی بیان کرد: حدود 30 تا 50 درصد موفقیت شیوه درمان به نحوه استفاده دارویی باز می گردد و عوامل تاثیر گذار در این بخش به مواردی از قبیل کیفیت، انتخاب دارو، نحوه استفاده دارو، باید در اثر دارویی تاثیر گذار است.
تاج کی افزود: کیفیت داروهای تولیدی با مشابه خارجی برابری می کند و کارهای که به لحاظ کلینیکی و آزمایشگاهی انجام می گیرد تفاوتی در این بخش وجود ندارد.
این مسئول ادامه داد: جامعه داروسازان انتظاراتی دارند و مداخلات مردم در فرآیندهای درمان افزایش یافته اما چالش های در این حوزه وجود دارد .
وی اظهار داشت: یکی از مشکلات مربوط به صنایع دارویی طی سال های گذشته به دلیل کمبود نقدینگی و بدهی ها رخ اده است.
معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: همکاری پزشکان در تجویز منطقی دارو نقش اثر گذاری داشته و این موضوع باید بصورت کلان در نظر و رعایت شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان نیز ادامه داد: هم اکنون مشکلات راهبردی در حوزه سلامت کشور وجود دارد وپس از 40 سال پس از پیروزی انقلاب جامعه پزشکان با وجود مشکلات به خدمات رسانی خود به گروههای هدف خدمات ارائه می کنند.
دکتر حسبن بابایی افزود: گردش اقتصاد سلامت از یک بیماری مزمن رنج می برد و این موضوع به مدیریت کشور باز می گردد و در واقع به اولویت بندی ها باید پرداخته شود.
وی اظهار داشت: بحثی که وجود دارد این است که باید حوزه سلامت باید اولویت بندی شود و دغدغه های که جامعه پزشکی کلان بوده که مثل حلقه مفقوده و سیکل معیوب همچنان ادامه دارد.
رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان یادآور شد: این سازمان از امور مالیاتی گلایه دارندو این در حالی است از کالاهای زیانبار باید مالیات بیشتری دریافت شود و قانون اساسی به این موضوع تاکید کرده است.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.