یوسف رضاپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: 176 حلقه چاه آب غیرمجاز از ابتدای امسال تاکنون با همکاری سایر دستگاه های مرتبط، در استان مسدود شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به خشکسالی حدود 2 دهه اخیر ایران، گفت: هم اکنون با کمبود شدید منابع آبی در کشور و استان مواجه هستیم، لذا در جلسات، تشکیل پلیس آب در استان درخواست شده است.
رضاپور تصریح کرد: تشکیل پلیس آب در برخی از استان ها محقق شده و اگر در این استان هم تحقق یابد، باعث حفاظت و صیانت از منابع آبی زنجان خواهد شد.
وی تصریح کرد: هرچند در تامین آب شرب استان مشکلی نیست، اما به طور مثال وضعیت سد تهم که تنها سد تامین کننده آب شرب زنجان است مطلوب نبوده و در حال حاضر حدود 40 درصد ظرفیت مخزن آب دارد، که آمار خوبی نیست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان اظهار داشت: زنجان به 67 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد که بیش از 36 میلیون مترمکعب از آن با بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی و قریب 30 میلیون مترمکعب آن از سد تهم تامین می‌ گردد.
رضاپور با اشاره به تغییر اقلیم در کشور، افزود: طبق بررسی کارشناسان، بارندگی های اخیر، منابع آب زیرزمینی و آب پشت سدها را تغییر چندانی نداده است.
وی ادامه داد: تا وقتی بارش برف در پاییز و زمستان صورت نگیرد، منابع آب استان برای استفاده در بخش های مختلف وجود نخواهد داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: اگر هر سال بتوانیم فقط نیم درصد راندمان کشاورزی را ارتقا دهیم، می توان امیدوار شد در یک دهه آینده، از مرحله بحران آب خارج شویم.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 195 حلقه چاه آب پلمپ شد و از ابتدای فعالیت این شرکت نیز بیش از یک هزار حلقه چاه برای تعیین تکلیف پلمپ شده است.
طبق آمار رسمی، زنجان بیش از هفت هزار حلقه چاه آب غیرمجاز دارد، که سالانه بیش از 310 میلیون مترمکعب آب از آنها برداشت می شود.
منابع آب سد تهم زنجان برای سه بخش آب شرب شهری زنجان، محیط زیست و حق آبه بخش کشاورزی منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.