به گزارش ایرنا، مسیح الله معصومی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران زنجان افزود: سازمان ملل و مجموعه UN-Habitat ( برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد) ماموریتی را به کشورهای عضو اکو داده است که طی 10 سال متوالی هر سال در یک کشور و در آن یک شهر را به عنوان پیشرو انتخاب کنند.
وی اضافه کرد: نام زنجان ابتدا در میان شهرهای نامزد مطرح شده برای این انتخاب نبود اما ظرفیت های فرهنگی منحصر به فرد آن معرفی و تاکید شد که این شهر هنوز یکپارچگی قومی خود را حفظ کرده و هنوز از مدار توسعه فرهنگی خارج نشده است.
شهردار زنجان ادامه داد: زنجان ویژگی های خاصی دارد، به لحاظ شاخصه های اجتماعی منحصر به فرد است و قابلیت اینکه توانمندی های بالقوه را با برنامه هایی که سازمان ملل و موسسه اکو تعریف می کند، به فعلیت برساند.
وی یادآور شد: از سوی دیگر زیر ساخت های منطقی برای رسیدن به توسعه مد نظر سازمان ملل از نظر شرایط آب و هوایی، مسیرهای دسترسی، فاصله با پایتخت و غرب کشور و مرکزیت هفت استان مرزی در این شهر وجود دارد.
شهردار زنجان به وجود چندین کاندیدای دیگر با توجیهات مختص به خود برای دریافت این امتیاز اشاره کرد و گفت: در نهایت یک ماه قبل با بررسی های انجام شده موسسه فرهنگی و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد زنجان به عنوان شهر پیشرو انتخاب و معرفی شد.
وی اظهار داشت: در این توافق با 2 مجموعه فرهنگی، 10 محور توسعه را برای شهر زنجان که مبتنی بر مسائل فرهنگی است تعریف شد.
معصومی خاطر نشان کرد: طرح های سبزه میدان، مجموعه گردشگری و خانه بوران، زنجانرود، پیاده راه خیابان امام، احداث فضاهای مسکونی منطبق با شرایط بومی و محلی زنجان، موضوع ایمنی و آتش نشانی، شهرک و قطب آی تی و فناوری اطلاعات از جمله آن 10 طرح برای توسعه این شهر محسوب می شود.
شهردار زنجان این انتخاب را فرصتی برای توسعه و تحول در این شهر برشمرد و گفت: در شرایطی که همه در تلاش برای جذب امکانات و سرمایه برای شهر خود هستند، آن شهری پیروزی است که بتواند میزان جذب بیشتری را داشته باشد.
وی تاکید کرد: انتخاب زنجان به عنوان شهر پیشرو هر نوع تردید در میان سرمایه گذاران و تخصیص بودجه در دولت برای توسعه زنجان را از بین می برد و انبوهی از اعتبارات و امتیازات را به سوی این شهر سوق می دهد.
معصومی ادامه داد: از جریان انتخاب شهر پیشرو این استفاده را برای زنجان داشته باشیم و این شهر را در سطح ملی و بین المللی مطرح و برند کنیم که بتوان از امتیازات بین المللی و ملی استفاده کرد.
این مسئول همه مردم و مسئولان به دنبال توسعه شهر زنجان هستند اما فقط توسعه پایدار می تواند به تمام مطالبات پاسخگو باشد.
وی با بیان اینکه توسعه پایدار به معنای رشد یک شهر بدون لطمه زدن به نسل آینده و گرفتن فرصت های بهبود آیندگان است، یادآور شد: مهمترین آیتم برای توسعه پایدار یک منطقه در کنار پاسداری از منابع محیط زیستی، رشد فرهنگی در ابعاد مختلف است.
معصومی اظهار داشت: این موضوع ذهن شهرداری را مشغول کرده بود که چه اقدامی توان انجام داد که بتوان زنجان را در عرصه بین المللی مطرح ساخت و اقداماتی انجام داد که خروجی آن آبادانی و توسعه شهر باشد.
وی خاطرنشان کرد: مفهوم شهر پیشرو در این مجموعه این بود که یک سری محورهای برای توسعه یک شهر تعریف و طی یک سال رصد اجرا و رشد آن محورها رصد شود که شهر مورد نظر در این مدت چه تحولی پیدا می کند و بر اساس آن یک امتیازات ویژه ای به آن شهر بدهند.
معصومی ادامه داد: اگر اقدامات مورد نظر مبتنی بر فرهنگ بومی شهر نباشد، این برنامه ها به حتم محکوم به شکست است.
شهردار زنجان گفت: مجموعه UN-Habitat به این دلیل موسسه فرهنگی اکو را انتخاب کرده است که می گوید حاضر نیستم هر توسعه و رشدی را در شهرهای دنیا ایجاد کنم مگر آنکه مبتنی بر مباحث فرهنگی باشد.
چهار دوره جشنواره غذای کشورهای عضو اکو - جاده ابریشم با همکاری میراث فرهنگی و سازمان اکو به میزبانی شهرداری زنجان برگزار شد.
شهر زنجان با 420 هزار نفر جمعیت سه منطقه شهرداری دارد.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.