به گزارش ایرنا، معاون عمرانی استاندار زنجان در این جلسه که شامگاه سه شنبه برگزار شد، گفت: طبق آمار 6 هزار پروژه نیمه تمام و 70 هزار پروژه استانی در کشور وجود دارد که معادل یک درصد آن به این استان اختصاص دارد و اتمام و تکمیل آنها به 10 سال زمان و 450 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.
مهرداد سلطانی افزود: با وضع موجود هزینه های این پروژه ها به مراتب افزایش می یابد که این موضوع نیازمند توجه بیشتری است.
وی اظهار داشت: ظرفیت های قانونی که در سال جاری اعلام شده به رفع برخی نگرانی ها در این خصوص کمک می کند و از طرفی در واگذاری پروژه های عمرانی باید به 2 مولفه مهم بازه زمانی و کیفیت اجرای آنها توجه داشت.
معاون عمرانی استاندار زنجان ادامه داد: برخی پروژه های سود ده هستند و در صورت رعایت رقابت، فساد بوجود نمی آید و در این میان مشکل اصلی در این بخش به قوانین دست و پا گیر بر می گردد که روند کار را سخت تر کرده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان نیز ادامه داد: طبق لیست اعلام شده همه پروژه های عمرانی نیمه تمام این استان قابل واگذاری به بخش خصوصی است و مدیران دستگاه های اجرایی باید از این ظرفیت استفاده کنند.
شهرام طهماسبی افزود: اگر دستگاه های اجرایی مشکلاتی در واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی داشته باشند، آن را به دبیرخانه اعلام کنند تا موانع برطرف شود.
این مسئول ادامه داد: در صورتی که دستگاه اجرایی بخواهد پروژه ای را واگذار کند، باید گزارش کامل اقتصاد سنجی ارائه و نسبت به قابل واگذاری بودن آن تصمیم گیری لازم انجام شود.
رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز گفت: طی چند سال گذشته با وجود منابع دولتی، تامین هزینه های پروژه های نیمه تمام از سوی دولت امکان پذیر نشد و در وضعیت بحران های درآمدی کنونی دولت، به یقین این مهم رخ نخواهد داد.
غلامحسین جمیلی افزود: تا زمانی که رابطه متعادل بین دولت و بخش خصوصی ایجاد نشود، در عمل واگذاری پروژه ها رخ نمی دهد.
رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: بسیاری از پروژه های عمرانی قابل واگذاری لیست شده در استان جذابیت لازم برای سرمایه گذاران را ندارد و حتی راه های کسب انتفاع عادی نیز در آنها وجود ندارد.
وی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از واگذاری ها و تصمیم گیری ها دارای اشکال بوده چرا که یک دستگاه اجرایی به تنهایی قادر به تصمیم گیری نهایی در این ارتباط نیست و چند دستگاه مختلف برای صدور مجوز و واگذاری و شکل انجام کار، دخیل هستند.
وی یادآوری کرد: از طرفی پروژه های دیگری در دست دستگاه های دولتی و اجرایی وجود دارد که با ورود بخش خصوصی یک رقابت ناسالمی شکل می گیرد که در چنین رقابتی بخش خصوصی بازنده خواهد بود.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز ادامه داد: هم اکنون در حوزه راه 70 پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد که متاسفانه بخش خصوصی برای تکمیل آنها ورود پیدا نمی کند.
کلیم الله وثوقی افزود: کتابخانه مرکزی از جمله پروژه هایی است که کارهای مشاوره و مطالعات لازم آن انجام و فراخوان و مناقصه مربوطه برگزار شد، اما سرمایه گذاری برای انجام این کار اعلام آمادگی نکرد.
وی اظهار داشت: بر این اساس مدیران دستگاه های اجرایی تمایل به واگذاری پروژه های نیمه تکمیل دارند و این در حالی است که این اداره کل برای پروژه راه گلیوان به منجیل و یک پروژه دیگر نیز در محور خدابنده به دنبال جذب سرمایه گذار است.
مدیرگروه پژوهش و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان ادامه داد: واگذاری پروژه های عمرانی استان به بخش خصوصی در قالب 9 محور بررسی می شود که پروژه های اختصاصی مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و پروژه های برجسته استان از مهمترین آن است.
خلیل قاسملو افزود: برای اتمام پروژه های نیمه تمام استان باید از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کرد و طبق مطالعات انجام شده برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی در بخش دولتی بین پنج تا هفت درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به زیر ساخت ها اختصاص یابد.
وی اظهار داشت: طی سال گذشته واگذاری سه هزار طرح ملی استانی نیمه تمام به بخش غیر دولتی پیش بینی شده بود.
این مسئول ادامه داد: سال گذشته 100 پروژه عمرانی نیمه تمام در استان شناسایی شد که از این تعداد 52 پروژه از طریق ماده 88 و 48 پروژه از ماده 27 امکان پذیر است وتکلیف شده که واگذاری آنها با همکاری دستگاه های اجرایی تحقق یابد.
قاسملو افزود: اولویت بندی پروژه های عمرانی اهمیت زیادی دارد و خوشبختانه طی چند سال گذشته با همکاری فرمانداران پروژه جدیدی در استان آغاز نشده است.
وی، ایجاد مشوق های لازم برای توجیه پذیر کردن سرمایه گذاری از جمله تغییر کاربری، کاهش ریسک سرمایه گذاران طرح های عمرانی، ایجاد حمایت های قضایی، امکان استفاده از منابع توسعه ملی و درآمدهای اختصاصی دستگاه های اجرایی و فراهم کردن زیر ساخت های لازم از سوی دستگاه های اجرایی را از جمله چالش های واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی ذکر کرد.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.