بنا به اظهارات افراد حاضر در محل با سقوط یکباره وسیله بازی پیچی، این کودک دچار ضربه به سر شد و پس از انتقال به بیمارستان نیز ارائه اقدامات درمانی نتوانست این کودک را به زندگی برگرداند و این حادثه سبب جان باختن پوریای هفت ساله شد.
در همین رابطه نیز دادستان دستور پلمب این پارک را صادر کرده و قرار است جزئیات این حادثه مورد بررسی قرار گرفته و مقصران اصلی مشخص شوند.
وقوع این حادثه سبب شد تا رسانه‌ها برای پیگیری این موضوع به سراغ مسئولان بروند تا بدانند چه کسی مقصر مرگ این کودک بوده اما بازهم ماجرای تکراری در مقصر دانستن دیگری به چشم آمد و هر یک از دستگاه‌ها، دیگری را مقصر دانسته و وقوع این حادثه را به دیگری ارجاع دادند.

* تصاویر درست بعد از حادثه در سایت بارگذاری شده است
در این رابطه شهردار ابهر، محمدرضا ذوالقدر تلویحا مقصر را کوتاهی در اطلاع‌رسانی اداره کل استاندارد استان اعلام کرده است و در گفت‌وگو با صدای زنجان با ابراز تاسف از بروز این حادثه با بیان اینکه تصاویر ارائه شده در سایت‌ها، مربوط به پس از وقوع حادثه است، عنوان کرد: اگر یک وسیله بازی مورد بازرسی قرار می‌گیرد بایستی ایرادات آنها به ما منتقل شود اما تصاویر درست بعد از حادثه در سایت بارگذاری شده و تاکنون نیز هیچ گزارشی مکتوبی از طرف اداره استاندارد در خصوص ایرادات وسایل بازی به ما ارائه نشده است.
ذوالقدر با بیان اینکه پارک پردیس در قالب قرارداد 10 ساله از سال 92 در اختیار بهره‌بردار قرار گرفته است، عنوان کرد: در قرارداد منعقد شده و در بندهای 6، 7، 8 و9 به تعهدات سرمایه‌گذار اشاره شده است که نوسازی، تجهیز و استانداردسازی وسایل بازی از جمله این تعهدات بوده است.

* مسئولیت حقوقی ناشی از این حادثه متوجه بهره‌بردار است
وی مسئولیت استاندارد‌سازی تمامی وسایل و تجهیزات پارک را بر عهده بهره‌بردار دانست و گفت: مسئولیت حقوقی ناشی از این حادثه متوجه بهره‌بردار بوده اما شهرداری نیز در حادثه اتفاق افتاده در قبال شهروندان و در خصوص مسائل اخلاقی و اجتماعی خود را مسئول می‌داند و در این رابطه پیگیر هستیم.
شهردار ابهر با رد ادعای اداره کل استاندارد مبنی بر ارائه گزارش‌ها و هشدارها در خصوص غیر استاندارد بودن تجهیزات تاکید کرد: ما در آذر ماه سال گذشته درخواست بازدید از تجهیزات و وسایل بازی را از اداره کل استاندارد استان داشته‌ایم که در این راستا شرکت اعتماد صنعت تبریز در 27 فروردین ماه سال جاری بازدید از تجهیزات و وسایل بازی پارک پردیس انجام داده و با توجه به اطلاعات موجود، 30 اردیبهشت ماه نیز شرکت مجری گزارش این بازدید را به اداره‌کل استاندارد استان ارائه کرده است اما نتیجه این گزارش‌ها و بازرسی‌ها تاکنون به دست ما نرسیده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: برای وسایل بازی بزرگ شهربازی، گواهی استاندارد صادر شده اما برای دستگاه‌ و تجهیزات بازی کوچک که در محوطه باز وجود دارند، چیزی تاکنون به ما ابلاغ نشده است.
شهردار ابهر اذعان دارد راهکاری از جانب اداره کل استاندارد و اینکه گزارشی از ایمنی وسایل و اینکه کدامیک از آنها غیر استاندارد و کدام استاندارد است ارائه نشده است.

* سال 91 این وسیله بازی توسط اداره استاندارد تایید شده است
ذوالقدر با بیان اینکه در گزارش ارائه شده سال 91 این وسیله بازی به همین شکل بوده و توسط اداره استاندارد تایید شده است، عنوان کرد: در خصوص استقامت این دستگاه نیز در سامانه و سایت موجود است که هیچ گزارشی در سال‌های گذشته مبنی بر عدم استقامت این دستگاه ارائه نشده بود.
گفته‌های شهردار ابهر در کوتاهی ارائه گزارش در خصوص غیر استاندارد بودن وسایل بازی و بیان اینکه این محل بازی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته، سبب شد تا تقصیر این ماجرا متوجه اداره کل استاندارد استان شود اما همین اظهارات موجب شد تا مدیر کل اداره استاندارد استان واکنش نشان دهد و مسئولیت اتفاق افتاده را متوجه شهرداری بداند که با وجود ارائه گزارش‌ها در خصوص غیر استاندارد بودن تجهیزات بازی، اقدامی در راستای استاندارد سازی وسیله‌های بازی انجام نشده است.

* هیچ یک از بهره‌برداران اقدامی نداشته و احساس مسئولیت نکرده‌اند
کارگرزاده، مدیر کل اداره استاندارد با بیان اینکه عدم بی‌اطلاعی حرف قانع کننده‌ای در این موضوع نیست، گفت: این اداره کل بارها با اجرای کلاس‌های آموزشی مرتبط و انجام مذاکرات و مکاتبات و مراجعات حضوری نسبت به بیان اهمیت استانداردسازی تجهیزات بازی برای شهرداران و بهره‌برداران استان، اقدام کرده است که هیچ یک از بهره‌برداران تا کنون در این باره اقدامی نداشته و احساس مسئولیت نکرده‌اند.
در این رابطه مسئول روابط عمومی اداره کل استاندارد استان نیز با انتشار متن خبری در رسانه‌ها، از غیراستاندارد بودن تجهیزات موجود در پارکهای استان خبر داده و اظهار کرده است: بارها به طور کتبی و رسمی به شهرداران و بهره‌برداران و مسئولین مرتبط استان اطلاع‌رسانی شده ولی تاکنون هیچکدام از تجهیزات یاد شده موفق به اخذ مجوز از اداره کل استاندارد استان نشده‌اند.

* مسئولیت بروز هرگونه حادثه با شهرداران است
وی ابراز کرد: در حال حاضر مسئولیت بروز هرگونه حادثه در این زمینه با شهرداران استان بوده و عدم آگاهی از موضوع به هیچ عنوان مورد پذیرش این اداره کل نبوده و رافع مسئولیت آنها نیست چرا که استاندارد‌سازی تجهیزات بر عهده ارائه‌دهندگان خدمات(شهرداران، بهره‌برداران) است.
مسئول روابط عمومی اداره استاندارد استان، اظهارات شهردار ابهر در اخذ مجوز در طی سال‌های گذشته را خلاف واقع اعلام کرده و ابراز داشت: تجهیزات زمین بازی موجود در پارک پردیس ابهر، دارای مجوز بهره‌برداری نبوده و مجوزهای داده شده صرفاً مربوط به برخی از تجهیزات شهربازی پردیس است.
به گفته این مسئول، تمامی تجهیزات بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد از اردیبهشت ماه سال 85 ، مشمول استاندارد اجباری شده و اداره کل استاندارد از تاریخ اجباری شدن، موضوع را به طرق مختلف اقدام به اطلاع‌رسانی به متولیان امر از جمله شهرداران، بهره‌برداران و سایر مسئولین ذیربط استان کرده است اما تمامی تجهیزات بازی که در زمین‌های بازی پارک‌های استان در حال استفاده است، فاقد مجوز بهره‌برداری است.
در این رابطه شهردار ابهر در پاسخ به سوال خبرنگار صدای زنجان در خصوص تمهیدات انجام شده برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی اظهار کرد: پس از حادثه اتفاق افتاده، همه تجهیزات فلزی از محل پارک پردیس جمع‌آوری شد تا با نظر اداره استاندارد اقدامات لازم را انجام دهیم چرا که باید امنیت شهروندان را تامین کنیم.
وی ابراز کرد: در فاصله دو روز پس از حادثه نیز با بازدید از تمامی تجهیزات بازی پارک‌ها ایراداتی که وجود داشت مرتفع شده و از اداره کل استاندارد نیز می‌خواهیم نواقص موجود را ارائه کند تا بتوانیم استانداردها را اعمال کنیم.
ذوالقدر با بیان اینکه کف‌پوش به اندازه کافی برای پوشش محل‌های بازی خریداری شده است، عنوان کرد: بدنبال آن هستیم تا محوطه همه مجموعه‌های بازی کفپوش شود و به مردم اطمینان می‌دهیم که تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا دیگر شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم.

** روزنامه صدای زنجان، 1397،4،16.
7312/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.