حجت الاسلام علی خاتمی روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت سالروز تشکیل جهادسازندگی و بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی که در سالن اجتماعات زیتون سازمان جهادکشاورزی استان زنجان برگزار شد افزود: فعالان در عرصه کشاورزی باید از کاشت محصولات پرمصرف آب اجتناب کنند و این باید از سوی کشاورزان و دست اندرکاران امر تولید جدی گرفته شود.
وی با بیان اینکه درحال حاضر در بحث آب و خاک با مشکلاتی مواجه هستیم و به همین خاطر نیز نمی توان سطح زیر کشت را افزایش داد و باید حساسیت ها در استفاده بهینه از آب و خاک بیشتر شود، اظهار کرد: خوشبختانه در خصوص استفاده بهینه از آب، حساسیت ها خوب است اما نسبت به خاک چندان مطلوب نیست که باید تقویت شود.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: امروز، صادرات محصولات تولیدی پرمصرف آب در واقع به منزله صادر کردن آب است و در چنین وضعیتی هیچ انسان عاقلی این کار را نمی کند.
حجت الاسلام خاتمی افزود: تاکنون در زمینه تولید محصولات زراعی، باغی و دامی به جد کارهای بزرگی در کشور انجام شده که این حاصل فعالیت و تلاش های وافر است و باید به آن افتخار کرد.
وی ادامه داد: استان زنجان در بسیاری از عرصه های مربوط به تولید محصولات کشاورزی از استانهای اول و دوم کشور محسوب می شود که این افتخار و سربلندی نیز بسته به عواملی چون وجود نیروهای دانشمند، کاربلد، کارآزموده و پرتلاش و همچنین بهره گیری از تجربیات گذشته است.
امام جمعه زنجان، بر ضرورت توسعه سامانه های نوین آبیاری در راستای بهبود عملکرد آبیاری و افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی در کشور تاکید و اظهار کرد: اگر در برخی از فرآورده های دامی، شیلاتی، زراعی و باغی در مقایسه با 31 استان ایران زنجان به جایگاه نخست دست یافته، ناشی از نگاه علمی و درست در بحث تولید بوده است و به حتم اگر نظارت، دقت و کنترل علمی نبود این موفقیت حاصل نمی شد.
حجت الاسلام خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به دشمنی های آمریکا با ایران اسلامی پرداخت و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) تمامی روسای جمهوری آمریکا به نحوی، دشمنی های خود نسبت به ایران را نشان داده اند.
وی ادامه داد: حال این دشمنی ها از طرف دموکرات ها با بیانی نرم تر و از سوی جمهوری خواهان نیز مقداری خشن تر صورت گرفته است اما در هر حال خروجی هر دو آنان یکی بوده و فقط نوع ادبیاتشان فرق می کند.
حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه نباید تمام کاستی و تقصیرها را به گردن دشمن انداخت تاکید کرد: این کار 2 اشکال عمده دارد نخست اینکه دشمن را خیلی قوی و ایران را نیز ضعیف معرفی و روحیه مقاومت را در ما کم می کند.
وی به مقایسه آمریکای امروز با 40 سال قبل پرداخت و افزود: آمریکا 40 سال قبل از نظر قدرت نظامی و اقتصادی و بین المللی در چه جایگاهی قرار داشت و اکنون در کجا قرار گرفته است.
حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه آمریکا هرچند به لحاظ اقتصادی جهان را مکیده است اما امروز از درون درحال متلاشی شدن و پوکیدن است و علایم آن مشهود و وعده الهی نیز حتمی و قطعی است، تصریح کرد: امروز، شعار مرگ بر آمریکا در اقصی نقاط جهان جا افتاده و منحصر به ایران نیست.
وی تاکید کرد: قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران آمریکای جهانخوار و چپاولگر را سخت به وحشت انداخته است و این باعث شده تا وزارت خزانه داری جای وزارت جنگ را بگیرد و با حربه اقتصادی وارد کارزار با کشورمان شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز گفت: بارش های بهاری امسال نوید سال زراعی خوبی را می دهد و امید است با تلاش های فعالان در عرصه تولید محصولات کشاورزی، سال خوبی را شاهد باشیم هرچند که نوسانات دمایی پایان سال 96 باعث شد تا بخشی از محصولات باغی دچار آسیب شود.
حسین جعفری در این همایش با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر جهاد سازندگی، به بحث تلاش بر مقاوم سازی کشاورزی و ایجاد تغییر در ماموریت ها و وظایف اشاره کرد و افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی، افزایش سطح زیرکشت را نداریم و فعالیت ها در بخش کشاورزی باید مبتنی بر اقدامات بهره ورانه باشد.
وی اظهار کرد: اگر به محدودیت های منابع آب و خاک توجه نشود در این صورت در آینده با چالش های بیشتری مواجه خواهیم شد و به همین علت باید اقدامات پیشگیرانه جدی تری صورت بگیرد.
جعفری تاکید کرد: برای بهره وری در آب و خاک و انرژی و کاهش ضایعات تولیدات محصولات کشاورزی باید به مکانیزاسیون و مدیریت مزرعه بیش از پیش توجه شود.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.