به گزارش ایرنا، محتبی شریعتی معاون آموزشی وزیر علوم، در حالی از اعمال محدودیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی از سال تحصیلی جاری به رسانه ها خبر داد که هدف وزارت علوم از این اقدام را ساماندهی آموزش عالی اعلام کرد.
همین خبر کافی بود تا از سال تحصیلی جاری، برخی دانشگاه ها سقف جذب دانشجوی مقطع دکتری تخصصی خود را کاهش دهند و به حداقل میزان برسانند و حتی برخی دیگر از دانشگاه کد رشته های تحصیلی خود در این مقطع را حذف کنند.
اما این موضوع در استان زنجان چندان نمود و بروز نداشت و به غیر از یک دانشگاه، دیگر مراکز تغییری در جذب دانشجوی دکتری خود اعمال نکردند.
معاون آموزشی دانشگاه زنجان هم از همین رو به خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین محدودیتی که برای این دانشگاه قائل شده اند در رشته کشاورزی بود که خود وزارتخانه تعداد دانشجویان دکتری تخصصی را برای همه دانشگاه ها کاهش داد.
محمدرضا عظیمی این گلایه را هم داشت که چرا این روند محدودسازی جذب دانشجوی مقطع دکتری تخصصی بدون توجه به ظرفیت ها و هیات علمی دانشگاه ها رخ نداده است.
وی تصریح کرد: از همین رو، دانشگاه زنجان طی نامه ای این موضوع گلایه را به وزارت علوم منتقل کرد و در پی آن توانست نامه ای را دریافت کند که طی آن اجازه دادند برخی رشته ها در مقطع دکتری افزایش دهیم.
عظیمی تاکید کرد: بر همین اساس تاکنون جذب دانشجوی مقطع دکتری تخصصی در این دانشگاه به غیر از رشته کشاورزی، محدود نشده است.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان هم ماموریت اصلی این دانشگاه را تربیت دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتر خواند و از اعمال نشدن محدودیت در جذب دانشجوی دکتری تخصصی در آن خبر داد.
حسین فضلی افزود: چهار سال قبل، نرخ پذیرش دانشجو بنا بر دستور وزارت علوم افزایش یافت، اگرچه این دانشگاه در همان مقطع هم مقاومت هایی برای خودداری از افزایش دانشجویان در مقطع دکتری تخصصی نشان داد اما به نتیجه نرسید.
وی یادآور شد: باور دانشگاه این است که نباید کیفیت فدای کمیت شود، با این وجود مجبور شد برای رعایت سیاست های وزارتخانه تا حدودی جذب دانشجوی دکتری تخصصی را افزایش دهد.
فضلی اظهار کرد: از آن سال به بعد، سقف جذب دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رعایت می شود و بنا نیست در آن محدودیت خاصی اعمال شود.
اما نظر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان سخن دیگری بود و گفت: این دانشگاه 24 رشته در مقطع دکتری تخصصی دارد و سال گذشته در هر رشته بیش از پنج دانشجو جذب نشد.
مهدی رهنما با بیان اینکه تمام فرآیند جذب دانشجوی مقطع دکتری تخصصی غیر از مصاحبه از طریق وزارت علوم انجام می گیرد، خاطرنشان کرد: محدودیت و سقف جذب دانشجو در این مقطع را خود وزارت اعمال می کند.
هم اکنون دانشگاه زنجان 678 نفر، دانشگاه تحصیلات تکمیلی 218 نفر و دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان 501 دانشجو در مقطع دکتری تخصصی دارند و باید منتظر ماند و دید در سال تحصیلی جدید این آمار تا چه میزان تغییر خواهد کرد.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.