به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش های منتشر شده سه درصد از جمعیت های مختلف دنیا به عقب ماندگی ذهنی مبتلا بوده که آمار آن در کشورهای در حال توسعه چهار برابر کشورهای پیشرفته تخمین زده می شود.
کارشناسان و متولیان امر بر موضوع مشاوره های ژنتیک تاکید جدی دارند اما این موضوع آنگونه که باید و شاید از سوی گروههای هدف جدی گرفته نمی شود.
گیتا فاطمی ابهری روز چهارشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مشاوره ژنتیک و توجه روز افزون گروههای هدف به این موضوع مهم درجامعه مغفول واقع شده و چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
وی اظهار کرد: همه زوج های در شرف ازدواج به مشاوره های ژنتیک نیاز جدی دارند، درحالی که برخی تصور می کنند اول باید آزمایش ژنتیک انجام گیرد.
فاطمی افزود: زوجین و عموم جامعه توجه داشته باشند مشاوره ژنتیک اهمیت زیادی دارد و هدف از اجرای آن تشخیص بیماری های ژنتیک در خانواده و میزان خطر پذیری اینگونه بیماری های در خانواده است.
مسئول مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی شهرستان زنجان ادامه داد: به عبارتی دیگر همه زوجین نیازمند آزمایش های ژنتیک نیستند بلکه این کار پس از مشاوره و تبادل اطلاعات لازم انجام می شود.
وی، گروههای هدف ملزم به انجام مشاوره های ژنتیک را ازدواج های فامیلی، وجود بیماری های ژنتیک در خانواده از قبیل عقب ماندگی ذهنی، بیماریهای متابولیک، عصبی و عضلانی ، ناشنوایی ، نابینایی و سایر بیماری ها ذکر کرد.
فاطمی افزود: زوجین دچار نازایی و سقط های مکرر، اختلال در بلوغ و ابهام تناسلی، بارداری مادر در سنین بالای 35 سال از دیگر گروههای هدف برای مشاوره ژنتیک هستند.

** مشاوره های ژنتیک اجباری می شود
مسئول مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی شهرستان زنجان ادامه داد: هم اکنون انجام مشاوره های ژنتیک برای زوجین اجباری نیست که در صورت تمایل خدمات مورد نیاز در این مرکز ارائه می شود.
وی بیان کرد: سازمان بهزیستی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش دارد مشاوره ژنتیک را امسال اجباری کند و تحقق این مهم نتایج بهتری را بدنبال دارد.
فاطمی افزود: بهزیستی استان برای اجرای بهینه کار، افرادی که پرونده توانبخشی تشکیل داده و دارای معلولیت های یک یا چند معلولیتی هستند، مشاوره های ژنتیک اجباری بوده و این کار توسط مددکاران انجام می گیرد.
وی اظهار کرد: بهزیستی طرح غربالگری در مدارس دخترانه را با هدف شناسایی دختران در معرض ازدواج اجرا و سپس مشاوره های ژنتیک را انجام می دهد که این کار در راستای پیشگیری از بروز احتمالی بیماری ها است.
این مسئول ادامه داد: آزمایش های ژنتیک هزینه هنگفتی دارد و بر این اساس سازمان بهزیستی برای زوجینی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نبوده و علاوه بر آن معلولان تحت پوشش و افراد بی بضاعت کمک هزینه پرداخت می کند.
وی خاطر نشان کرد: متقاضیان علاقمند می توانند برای مشاوره های ژنتیک به مرکز به بهزیستی شهرستان زنجان مراجعه کرده و قبل آن با شماره تلفن 33364006 هماهنگی کنند.
به گزارش ایرنا، مرتضی خاتمی نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود: مهمترین اقدام بهزیستی در برنامه ششم توسعه، اجباری کردن مشاوره ژنتیک زوجین پیش از ازدواج است.
طبق اعلام رئیس بهزیستی شهرستان زنجان نیز در سال 95، یکهزار نفر به مرکز مشاوره ژنتیک امام خمینی در خیابان جاوید شهر زنجان مراجعه کردند که از این تعداد 126 نفر مشاوره قبل از ازدواج ، 744 نفر مشاوره قبل از بارداری ، 118 نفر مشاوره حین بارداری ، 12 نفر مشاوره تشخیص و سه 3 نفر سقط درمانی به دلیل معلولیت جنین از خدمات بهزیستی بهره مند شدند.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.