به گزارش ایرنا، مجید تهرانیان روز پنجشنبه در همایش بررسی چالش ها و راهکارهای توسعه مشارکت مردمی در آموزش و پرورش در زنجان افزود: مشارکتهای مردمی بعداز پیروزی انقلاب شکل مناسبی دارد و این مشارکتها در برخی از استان های کشور بیشتر از میانگین برنامه و در برخی از استان ها همچون زنجان بسیار کم است.
وی با بیان اینکه مردم روحیه مشارکت خوبی دارند، اظهارکرد: این مقوله نیازمند فرهنگ سازی و دادن اطلاعات و آگاهی بیشتر به مردم است.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه رسانه ها نقش قابل توجهی در جلب مشارکت عمومی در آموزش و پرورش دارند، گفت: باید در جاهایی از شرکای اجتماعی خود حمایت جدی کنیم تا بسترهای مناسبی برای این مشارکت فراهم کنند.
تهرانیان ادامه داد: در حال حاضر وجود تنگناهای اقتصادی موجب کم رنگ شدن حمایت های اقتصادی شده است که امید داریم خارج از این حمایت بتوانیم با زمینه سازی های دیگر از جمله حمایت قوانین و مقرارت و فرهنگ سازی های مشارکتی برای مردم کمک کنیم تا افرادی که در عرصه تعلیم و تربیت سرمایه گذاری می کنند منفعت لازم را داشته باشد.
وی یادآوری کرد: سرمایه گذاری در عرصه مدارس غیردولتی قابل توجه است، موسسان و افراد خیر در این زمینه ورود پیدا کرده اند.
تهرانیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالاترین مشارکت به ترتیب در مدارس غیردولتی در مقاطع ابتدایی، متوسطه دوم، متوسطه اول و هنرستان است.

** کمبود فضای آموزش از معضلات مهم حوزه تعلیم و تربیت است
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: بر اساس محاسبه انجام شده 40 درصد از هزینه سرمایه گذاری باید به فضاهای آموزشی در مدارس غیردولتی تخصیص یابد.
تهرانیان یادآوری کرد: در شهرک های اقماری سطح کشور محیط کاملا آموزشی برای دانش آموزان مدارس غیردولتی وجود ندارد و این دانش آموزان در واحدهای مسکونی استیجاری مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: این واحدهای استیجاری(خانه های ویلایی) با اندکی تغییر به فضای آموزشی تبدیل می شود که این واحدها نیز نیازمند مقاوم سازی است و این مساله از سوی مستاجر به دلیل هزینه بالا و از طرف صاحب ملک به دلیل نداشتن رغبت انجام نمی شود و این چالشی برای مدارس غیردولتی به شمار می رود.
وی تاکید کرد: کسانی که در این عرصه ورود کنند نیازمند سرمایه هستند و منابع دولت در این خصوص نیز محدود است.

** تعداد هنرستان های غیردولتی نسبت به مدارس ابتدایی، متوسطه اول و نظری کم است
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: در هنرستان های غیردولتی نیز به لحاظ فضای آموزشی دچار مشکل هستیم که این مساله ناشی از برنامه ریزی فضا برای استفاده 2 ساله از این فضاها بود.
تهرانیان تصریح کرد: پیش بینی شده از سال تحصیلی جاری با توجه به سیاست های دولت مدت تحصیل در هنرستان ها سه ساله شود.
وی گفت: چالش کمبود فضای آموزشی در هنرستان دولتی نیز وجود دارد چرا که فضا بر اساس 2 سال تحصیل برنامه ریزی شده بود.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال توسعه فضای هنرستان ها آغاز و این چالش رفع خواهد شد.

** معلمان مدارس غیردولتی کارت صلاحیت دوره ای دریافت می کنند
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از امسال همه معلمانی که در مدارس غیردولتی مقطع ابتدایی تدریس می کنند باید کارت صلاحیت حرفه ای موقت دریافت کنند.
تهرانیان اظهارکرد: برای دریافت این کارت باید دوره های 180 ساعت آموزشی را سپری کنند.
وی اظهارکرد: سال های تحصیلی آینده نیز همه معلمانی که در دوره های تحصیلی متوسطه اول و دوم مدارس غیردولتی در حال تدریس هستند پس از گذراندن دوره های آموزشی موفق به اخد کارت صلاحیت حرفه ای خواهند شد.
وی از راه اندازی سامانه آموزش مدارسی غیردولتی خبرداد و افزود: دستمزد معلمان شاغل در این مدارس طبق قوانین بیمه و کار است.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از سال های آینده فرایند نظارت بر بیمه معلمان شاغل در این مدارس افزایش خواهد یافت.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر حدود 13 هزار و 500 مدرسه غیردولتی با بیش از یک میلیون و 500 هزار دانش آموز در سطح کشور فعال است و 200 هزار نفر در این مدارس مشغول به کار هستند.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.